Inner Strength met v.l.n.r.: Judith van der Valk, Endy Kasanardjo,
Roland Mathijssen, Noortje van de Voort, Geert van der Wallen en Kelly van der Heijden

Inner Strength: veelbelovende
New Folk uit Eindhoven

- door Henk -
Op het podium van café Wilhelmina in Eindhoven dat al veel beroemdheden heeft mogen dragen als Dizzy Gillespie en Ben Webster zag ik woensdagavond voor het eerst de groep Inner Strength. Ik heb me niet verveeld. Een Eindhovense zesmansformatie met leuke muziek.

Inner Strength heeft een unieke samenstelling voor een Nederlandse band: in de frontlinie twee jeugdige zangeressen, Judith van der Valk en Noortje van de Voort, die ook nog eens blokfluit en viool spelen. Dan een oudere kalende didgeredoo-speler met een komische jazzy ontspanning, een donkere bassist met superlang sluik haar, een hippe drummer met haarantennes op z'n dak en een gitarist met de spannendste sounds.

Maar welke muziekstijl spelen ze nu eigenlijk? That's the question. Lekker, zo'n groep die zich niet makkelijk laat etiketteren. In die zin vind ik ze passen in het begrip New Folk. Veel nieuwe Vlaamse en Scandinavische groepen die onder die noemer vallen hebben met elkaar grenzeloosheid gemeen, folky muziek aangevuld met alles wat erbij kleurt en dat kan net zo goed reggae, hiphop, blues of wereldmuziek zijn als rock, jazz, klassiek of funk. Geen puriteinen, nee niet van dat benauwde. Een ander kenmerkend element voor de New Folkgroepen is de hoge kwaliteit van de instrumentbeheersing, composities en arrangementen. Als het hierom gaat, heeft Inner Strength nog tijd nodig.

Recensenten zochten al eerder naar een goede term voor de muziek van Inner Strength. Folkrock-soul-worldmusic?, probeerde resencent Mikenzo twee maanden geleden na een concert in het Veldhovense Jerry's Music Cafe. Ergens anders valt de term mystieke folk, maar daar rockt het teveel voor. Ik hoorde zelfs een potentieel hitje in het nummer By the Fire… Maar laten we het voor 't gemak toch maar houden op New Folk.

Het repertoire bevat folky nummers, maar ook rock waarin enkel een blokfluit (!) en de didge nog herinneren aan het feit dat het mogelijk om een folkgroep gaat. Maar wat doet het er toe. Juist in die rock-achtige aanpak klinkt Inner Strength fris. Van het eerste nummer dat de groep drie jaar geleden instudeerde, Expectations, zijn twee versies gemaakt. De een folky de andere meer rocky. En die laatste sprak me meer aan dan de eerste. Laat de groep maar loos gaan. Oprichter Kelly van der Heijden breit dan inventief met zijn elektrische gitaar spannende sounds door het stomende fundament, enthousiast gelegd door drummer Geert van der Wallen, bassist Endy Kasanardjo en didger Roland Mathijssen, die de percussieve mogelijkheden van zijn uitschuifbare didge goed uitnut.

Een digderedoo in de gelederen zou kunnen voeren tot zweefmuziek, maar daartoe laat Inner Strength zich gelukkig niet verleiden. Titels als Expectations, Spirits Bay of Eclipse doen het ergste vrezen. Maar Inner Strength overschreidt in dat soort sfeernummers de grens naar new age niet. Ook niet in de prachtige cover Drifting van de Australishce didge-goeroe Charlie McMahon, waarin Roland Mathijssen zich écht uitleeft op z'n digde.

Na de pauze meer rock. Met het stampende The Power Of Now (heerlijke beat, blokfluitsolo's met af en toe stiltes met zweverige didgeridoo + zang) werden de mensen vanaf het terras naar binnen gelokt. De didge stond helaas iets te zacht. Die mag trouwens een pregnantere rol krijgen. De didge is immers een instrument waarmee Inner Strength zich kan onderscheiden van een hoop anderen.

Eerste zangeres Noortje van der Voort heeft een goede stem. Ze zingt beter dan dat ze viool speelt; daar moet meer dynamiek en pit in. Noortje zou trouwens uitstekend passen in een metal-band. Een enkele keer vond ik een rustig nummer wel iets hebben van een metal-ballad, zoals At the Edge of Tears Of Wisdom (geschreven op Folkwoods) met een knappe rustige intro op elektrische gitaar en Judith op dwarsfluit.
Heel even riep Noortje associaties op met Kate Bush. Aan haar presentatie moet ze echter nog werken. Zal niet meevallen de podiumstress uit te bannen. Ze zou iets van de ontspanning van Judith kunnen gebruiken. Blokfluit heeft een truttig imago, maar Judith maakt daar korte metten mee door haar pittige spel en haar uitstraling. Leuke tweede frontvrouw, jammer dat haar stem niet zo'n bereik en volume heeft als die van Noortje.

Nog iets om over na te denken is de presentatie als geheel. Recensent Mikenzo had het twee maanden geleden over 'Een zeer bont gezelschap met duidelijk ieder hun eigen interesses (drummer met Kiss shirt!). Ze zagen er niet echt uit als een band. Het was meer een soort familie, waardoor niet iedereen geboeid kon worden door het schouwspel'. Nu ging dat al een stuk beter. Maar een dergelijk 'zwak' punt kan ook juist omgebogen worden in een pluspunt, door de verschillen nóg meer aan te zetten. Elk nadeel hep zun voordeel, om met Cruyff te spreken. De didge-speler heeft iets slooms/komisch over zich. Dat zou je bewust kunnen versterken. Zangeres Noortje zou haar spanning méér kunnen accentueren door haar gezicht bleker te schminken. De drummer zou er nóg afwijkender uit kunnen zien. Dat deze aanpak tot mooie gezelschappen kan leiden bewijzen groepen als het Canadese Rantmusic (afgelopen januari op folkfestival Tilburg) en het internationale gezelschap Schäl Sick Brass Band (vr 20/06 in De Hofnar in Valkenswaard).

Zoals gezegd heeft Inner Strength nog genoeg punten om te verbeteren. Dat neemt niet weg dat ze live zeker te genieten zijn. En dat we er een veelbelovende New Folk band bij hebben. Er staan dan ook terecht een paar mooie concerten op stapel. Zo wordt er gefluisterd dat ze in het najaar een keer in het voorprogramma van Fairport Convention mogen spelen. Als dat zeker is, laten we het meteen weten verzekert didger Roland ons.
Ook zijn er plannen voor concerten op een keltisch festival in Lisse, in een vijftal cafees in Zuidoost-Brabant en in Folkcafe De Lantaern, Oud-Zevenaar. Maar die afspraken liggen nog niet vast.
Wel zeker zijn de volgende concertdata:
25 juni: 013, Tilburg