Celtic Nights Vlissingen (deel 1): Voortreffelijke
concerten van Skolvan en Karan Casey

Dat keltische muziek veel verschijningsvormen kent bleek afgelopen weekeinde weer eens in 't Arsenaal in Vlissingen. Vijf groepen traden op tijdens Celtic Nights. Twee op zaterdagavond: Skolvan met instrumentale verfijnde Bretonse muziek en de Ierse zangeres Karan Casey met een akoestische band. Drie op zondag: Ialma met Galicische zang door vijf in Brussel wonende Galicische zangeressen, Wolfestone met beukende Schotse folkrock en Solas met Iers getinte songs en subtiele razendsnelle tunes door in Amerika wonende Ieren.
Vandaag (maandagmiddag) het eerste deel van ons verslag door Paul. Dinsdagmiddag het tweede gedeelte van de hand van Henk.

-door Paul-
De Celtic Nights in Vlissingen kende op zaterdag 19 april een sterke opening met concerten van het Bretonse Skolvan en de Ierse Karan Casey.

Ruim 1½ uur duurde de instrumentale set van Skolvan. Een staalkaar van wat Bretagne te bieden heeft: Gavotte, Scottisch, Laridé, Dans Plinn, An Dro, Ronde. Het kwam allemaal voorbij. Gespeeld met zeer veel respect voor de traditie maar toch eigentijds.
Het zo typische vraag- en antwoorspel tussen bombarde en biniou (Pan ha Diskan) is in de muziek van Skolvan vervangen door wonderschone duetten van bombarde (Youenn le Bihan) en sopraansax (Bernhard la Dreau).
Skolvan bracht veel materiaal van hun laatste CD "Cheñchet'n eus an amzer" ("The times they are changing"). Treffende titel. In de aanpak van Skolvan wordt Bretonse instrumentale muziek weer erg spannend. Er wordt geïmproviseerd, men schroomt niet een jazz-klassieker te spelen ("My Favourite Things" ook bekend van The Sound of Music) maar weet ook door te variëren in tempi (bijvoorbeeld een prachtige versnelling in An Tolgenn Aour) het publiek te boeien.
En dan is daar nog percussionist Yvon Molard. Zoon van de oorspronkelijke percussionist van Skolvan: Dominique Molard. Zeer aangename verrassing. Met zijn subtiel spel op tablas, cajon en derbuka zorgde hij voor zeer ritmische accenten. Eindelijk weer eens een percussionist die fantasie en swing weet te combineren.
Gitarist Gilles le Bigot bracht onlangs een zeer gewaardeerde CD uit "Empreintes". Van zijn hand is het prachtige "Les Pecheurs" (The Fisherman). Op "Empreintes" met vocalen, in het concert klonk het als een air met bijzonder samenspel van gitaar, sax en accordeon.
Accordeonist Loïg Troël gebruikt slechts zijn rechterhand. Wij dachten als gevolg van een tijdelijke blessure. Navraag leerde echter dat hij de vingers van zijn linkerhand niet meer kan gebruiken als gevolg van een ongeluk. Bijzonder knap wat hij met die ernstige beperking toch uit zijn instrument weet te halen.
Nog een plus: vanaf het eerste moment was het geluid dik in orde.

Karan Casey
Ook zangeres Karan Casey had er hoorbaar zin in. Niet helemaal goed bij stem (beetje hees) en hier en daar wel erg veel galm in de geluidstechniek, maar met mooie vertolkingen van nummers van haar laatste CD "Distant Shore". Sommige songs wonnen door een "uitgeklede" bezetting hoorbaar aan kracht. Bijvoorbeeld Bata is Bóthar (Spillane/de Paor).
Nog steeds niet erg enthousiast over haar interpretatie van The Ballad of Tim Evans (veel te snel). Wel over het nummer "Distant Shore" (Billy Bragg) met echtgenoot Niall Vallely op low-whistle en het breekbare "Quiet of the Night".
Ook gitarist Robbie Overson overtuigde, als begeleider maar ook als solist (het instrumentale McGuire & Patterson). Daarnaaast bleek Overson nog over een aanstekelijk soort droge hu- mor te beschikken. Dat zorgde voor een aangename ontspannen sfeer.
Dissonant in dit geheel was bassist Ewen Vernal. Die blijkt op elektrische bas aanmerkelijk minder goed uit de voeten te kunnen dan op contrabas (op de CD). Weinig fantasie in zijn spel en hij leek er ook niet erg veel zin in te hebben. Hoe het wel moet bewezen Vallely/Overson in "Fred Finn's Polka", met een razendsnelle Vallely op concertina en een even vingervlugge Overson op gitaar. Prachtig! Een aangename avond dus. Aandachtig publiek, kwaliteit op het podium en goede geluidstechniek.