(...) Dat is geen verspilde moeite, gezien zijn onderwerpen. Hij verplaatst zich graag in zelf-kantfiguren als een bendelid of een frauduleuze gebedsgenezer, maar die laatste krijgt een onverwachte metafysische dimensie mee. Hoogst ontroerend en meeslepend is hij in andersmans werk: een paar Engelse volksliedjes uit de Eerste Wereldoorlog, waarvan hij de houdbaarheid moeiteloos met een fiks aantal oorlogen vergroot, en “Rex’s blues” van wijlen Townes Van Zandt. Niamh Parsons, na ellende “allright now”? Schouwburg Odeon in Zwolle heeft voor het seizoen 2004/2005 een aantal aantrekkelijke folkconcerten op het programma staan. Ze spelen zich meestal af in het intieme Papenstraattheater. Maar voor een groot publiek wordt gebruik gemaakt van o.a. De Manegezaal. Vrijdagavond 26 november ontmoette Niamh Parsons daar een uitverkochte zaal met liefhebbers van het traditionele Ierse lied. Niamh Parsons nam ze allemaal mee naar oude Ierse tijden.

- door John Beumer -

In 1998, tijdens een festival in het Ierse plaatsje Gort zag ik haar voor het eerst, Niamh Parsons in een kaal zaaltje, verlicht door enkel TL, een verzameling oude keukenstoelen voor het publiek. Bij het bargedeelte een aantal luidruchtige Ieren die echt niet meer door hadden dat er optredens gaande waren. Ietwat schuchter verscheen Niamh Parsons op de plek waar de muzikanten deze dag hun plaats hadden, (ik noem het geen podium) en bijna verontschuldigend kondigde ze zich zelf aan. Om vervolgens enorm te verbluffen. Geen begeleiding, enkel unaccompagnied singing. Wat een indrukwekkende stem. Wat een prachtige nummers! Wat een geweldig en terecht excuus om te laat te komen voor ons eigen optreden elders.

En dan 6 jaar later : een uitverkochte Manegezaal, een van de mooiste zalen van Zwolle, akoestisch absoluut top. En wat is Niamh Parsons gegroeid, in haar presentatie en in haar optreden. De vrouw die al sinds 1968 zingt en pas 24 jaar later van haar hobby haar beroep maakte. In Zwolle trof ze een publiek dat genoot van de sfeer die Niamh in alle rust neerzette. Een stil publiek, dat aandachtig luisterde. Dit tot genoegen van Niamh; “Thanks, for being such a appreciative audience ……. you could hear a pin drop”. Niamh Parsons werd vergezeld door de alom geprezen gitarist Graham Dunne. Op een elektrische jazzgitaar. Niamh Parsons treedt al jaren op met Graham Dunne en ze is vol lof over deze samenwerking. Toch is het een wonderlijke en soms moeilijk te accepteren combinatie; de oeroude traditioneel gezongen Ierse verhalen en de jazzy gitaarbegeleiding.

Gaandeweg de eerste set werd het publiek steeds meer gegrepen door de emotie van Niamh Parsons. Een stilte veroorzakend die zich zelfs doorzette in de pauze.

Niamh leeft zich in als ze zingt en geeft zich volledig. Dit moet veel van haar vergen en dat zien we ook. Je ziet de pijn waarover ze zingt in haar houding en bewegingen. Je hoort het, je voelt het. En zo neemt ze ons mee naar het oude Ierland, soms honderden jaren geleden. Met een bijzondere verzameling van traditionals die je kunt proeven als goed bewaarde oude whiskey, turf gestookt, elk slokje zorgvuldig helemaal op je in laten werken, jammer als je het wegslikt, je voelt dat het wat met je doet. Bescheiden als Niamh is ziet ze zichzelf enkel als tijdelijk vertolker van deze historische liederen. Alsof er velen zijn die het zo kunnen.

Met een grap verwijst Niamh Parsons naar de ellendige periode die ze achter de rug heeft : “I once was married, but I’m allright now”, om daarna een nummer te zingen waarbij het lachen je volledig vergaat. In haar aankondigingen vertelt Niamh Parsons over haar eigen leven, over de gezamenlijke jeugd met haar oudere zus, over haar overleden vader, over haar dochter die ze door haar vele optredens zo weinig ziet. Na elke aankondiging steeds weer zo’n prachtig nummer dat veel meer vertelt.

En zo krijgen we, ondanks dat ze zingt over hoe het vroeger was, een indruk van het gevoelsleven van deze bijzondere Ierse vrouw.

Wie er bij was om dit met haar te mogen delen heeft nu iets moois om te bewaren.

Voor meer wil weten over de folkoptredens in Schouwburg Odeon :