CD-presentatie Vals Plat in Utrecht

We moesten er even op wachten, want er moest nog wat gesoundcheckt worden, maar toen was het dan zover. De eersteling van Vals Plat heet Spoor en werd vanmiddag in het Huis aan de Werf in Utrecht gepresenteerd. Izak Boom kondigde aan dat ze eigenlijk weerman Gerrit Hiemstra hadden willen hebben om de cd te overhandigen, maar die was op zijn zondagsrust gesteld dus deden ze het maar zelf. Vervolgens ging hij samen met Jeroen Jongsma en Henrik Holm van start voor een honderdtal mensen. Ze speelden alle nummers van Spoor (dat hoort ook zo op zo'n presentatie) en gaven ook nog wat voorproefjes van volgende cd's. Jeroen Jongsma meldde dat er genoeg materiaal is voor een tweede en zelfs nog een derde, maar dat mag ook wel na een jaar of tien over de eerste gedaan te hebben.

Ze begonnen met zijn drieën, met het eerste nummer van de cd, Eigen schuld. Izak Boom brak een snaar, maar had die snel verwisseld (“hoelang doet Schumacher over een pitstop?”). Daarna weken ze af van de cd-volgorde. Het eerste gedeelte van het optreden werd besloten met de nummers De echte man die vist van Jeroen Jongsma en Om het even van Izak Boom, die op een volgende cd zullen moeten komen. Daarna volgde Noorderling, met de zingende zaag van Henrik Holm en werd Eric van der Lest uitgenodigd op het podium om te drummen. Enkele nummers later kwam ook gastviolist David Buyle erbij.

Er ging af en toe wel wat mis, maar er was dan ook niet echt gerepeteerd met zijn vijven. Het trio met gasten eindigde met het laatste nummer van Spoor, De lange weg terug. Uiteraard kwam er in deze theateromgeving een toegift, die ook weer bestond uit nummers die nog op cd moeten verschijnen. Na het a capella gezongen Kakelen kwam een vriend van Izak Boom op het podium. Hij vond dat de cd toch officieel door iemand moest worden gepresenteerd en nodigde de vader van Jeroen Jongsma daarvoor uit. Het zag er een beetje rommelig uit, maar het was wel ludiek. De echte afsluiting van het concert was Spruitjes in de pan, het eerste Nederlandstalige liedje van Vals Plat. Al met al was het een mooi, ontspannen optreden.