Loflied op Mairan
Festival Pastorale in Nisse ook dit jaar weer geslaagd Afgelopen vrijdagavond en zaterdag speelde zich in het knusse plaatsje Nisse onder Goes het festival Pastotarale au Parvis af. Organisator van de Pastorale in Nisse, René de Dreu, noemt het festival in de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) ook dit jaar weer een groot succes: "De kerkconcerten op vrijdag waren drukbezocht, er kon niemand meer bij." In die kerk traden op: Colla Voce, Champagne Charlie en Danny Vera.
De Dreu: "Iemand als Danny Vera die we in de kerk hadden is op het randje. In samenspraak met hem kunnen we dan regelen dat hij vooral ballads speelt."

Zaterdag was het een gezellige bedoening rond de muziekiosk op het dorpsplein met optredens van band SÂLT, het Scheldeloodsenkoor, El Sueño Bonito, Triskell en Mairan. Ook Lenny Kuhr was te gast. De Dreu: "Die past ook precies in het plaatje. Zij brengt een soort diepgaande muziek die heel goed past bij het op het gras zitten met een wijntje in je hand. En dan genieten. De Pastorale is eigenlijk één groot tuinfeest."

Opvallend was het jongerenproject Classic!Fever, dat onder de paraplu van het festival Pastorale zaterdagmiddag de primeur beleefde. Classic!Fever is een open podium voor jongeren die andere muziek dan popmuziek spelen. Chelsea Oostdijk beet zaterdagmiddag het spits af. Zij speelt vooral jazz. Achter de piano liet zij het publiek meteen horen dat er in Zeeland heel wat talent rondloopt als het gaat om licht klassieke muziek. Chelsea zegt tegen verslaggever Jeroen Jumelet van de PZC: "Als je licht klassieke muziek speelt, val je overal een beetje buiten. Hier in Zeeland is bijvoorbeeld de Kunstbende helemaal niet zo actief. Daar ligt het accent trouwens veel meer op pop- en rockmuziek. De jury zal daar denk ik sneller iemand laten winnen die een rapnummer heeft gemaakt, dan iemand die een jazz-liedje laat horen." Ook de Zeeuwse belofte is wat Oostdijk betreft te veel op rockmuziek georiënteerd. "Naast Classic!Fever is er helemaal niks. Daarom vind ik het een geweldig initiatief."

Mairan
Het festival Pastorale was afgelopen zaterdag in de PZC aangekondigd met een uitvoerig artikel over de Vlaamse groep Mairan, die de hoofdact van het festival werd genoemd. Frans Doeleman besteedt in de PZC heel wat alinea's aan deze talentvolle groep. Onder de kop Mairan hemels en virtuoos vinden we ondermeer de volgende vleiende passages, het is bijna een loflied:

…Oude teksten - Vlaams, Frans, Italiaans en zelfs Latijnse poëzie - kneedt Mairan tot krachtige songs, weemoedige ballades of ingetogen sfeermakers. Drie vrouwenstemmen nemen de luisteraar mee in een verhaal over de gewone dingen des levens: het leven, de dood en wat daartussen ligt? de liefde. Mairan is niet soft, brengt poëtische folk, maar ook een stevige beat en is een tikje jazzy….

…Aan covers doet Mairan niet, alles is aan de keukentafel tot stand gekomen. Het instrumentarium bestaat uit piano, altviool, gitaar, bas en percussie. Mairan telt zeven leden, van wie Elly Aerden de groep in het leven riep en de meeste liederen schrijft. Ze volgde een klassieke zangopleiding aan de muziekacademie van Turnhout en schreef de muziek voor enkele schoolspektakels. Ook werkte zij als zangeres mee aan een productie van Theater Stap. Tevens maakt ze deel uit van het klassieke vrouwenensemble Belladonna en van de groep Bodixchel die geëngageerde wereldmuziek brengt….

…Ook Lief Proost, die een klassieke zangopleiding aan de muziekacademie van Baarle Hertog genoot, is vanaf de oprichting bij Mairan betrokken en ontwikkelde zo'n grote interesse voor folk dat ze onder meer stage liep bij Wannes Van de Velde, evenals haar zus Jes Proost, die van kindsaf vertrouwd is met volksmuziek. Zij volgt zangles aan de muziekacademie van Turnhout...

...De mannen zijn zeer veelzijdig. Zo studeerde Kristof Aerts muziekpedagogie en zingt de diepe bas bij het Vlaams Radiokoor. Hij geeft muziekles en neemt bij Mairan de basgitaar voor zijn rekening. Florejan Verschueren studeerde piano en kreeg onderricht in zowel het klassieke repertoire als jazz en wereldmuziek. Bij Mairan schrijft hij onder meer de arrangementen. Jan-Kris Vinken volgde aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen de richting jazz en lichte muziek en verdiepte zich op Cuba in de Latijns-Amerikaanse ritmes. Stefan Wellens tenslotte kreeg vioolles aan het conservatorium van Antwerpen, is lid van de Groep Wannes Van de Velde, schreef toneelmuziek en is muzikaal artistiek leider van Poppentheater De Spiegel….

…Al deze muzikale kwaliteiten zijn gebundeld in Mairan...