Inner Strength - foto Martijn Lieffers

Gitarist Kelly van Inner Strength - foto Martijn Lieffers

Judith Buxade en Maria Contreras van Lua - foto Martijn Lieffers

Robert Hartigh van Lua - foto Martijn Lieffers
Bredase Crossover Night
voor herhaling vatbaar

Selene's Garden, Inner Strength en LUA stonden op het affiche van de Crossover Night zondagavond in het Bredase café Boulevard. Voor Folkforum was Lieke er met fotograaf Martijn (foto's volgen later). Onderstaand verslag is hoofdzakelijk gebaseerd op hun aantekeningen. Voor Selene's Garden die al om 19 uur begon, waren ze te laat. De alinea's over deze Leuvense groep zijn gebaseerd op opmerkingen van muzikanten van Inner Strength en Lua.

Zo'n kleine honderd bezoekers hadden zich verzameld in het boven 't café gesitueerde knusse smalle en hoge theaterachtig zaaltje. In deze sfeervolle setting werd het een geslaagde concertavond met deze drie groepen die alledrie popmuziek doorkneden met invloeden uit folk en wereldmuziek. Rustige ballads en meer nog lekker dansbare muziek. De sfeer was ontspannen niet in het minst door de losse aankondigingen van een van de twee Spaanse zangeressen van Lua in smeuïg Nederlands met 'n Spaans accent.
Deze Crossover Night is alle muzikanten zo goed bevallen, dat ze overwegen dergelijke avonden ook in andere steden te gaan organiseren.

Selene's Garden
Selene's Garden
maakte veel indruk gemaakt met hun loepzuivere, vaak 3-stemmige zang, aangename presentatie en gedoseerde inzet van instrumenten. Een prachtdebuut in Nederland! Kelly van Inner Strength: "Ontzettend veel kwaliteit, waar je hier in Nederland volgens mij goed voor moet zoeken. In België is de concurrentie moordend; hier zouden ze volgens mij binnen no-time bekend kunnen worden. De zang is ronduit schitterend; ik zou ze bijna gaan vergelijken met Ygdrassil (in rustige nummers) en Vartinna. En Lua-gitarist Chris over Selene's Garden: "Waarlijk de kippevel op mijn armen gezongen en gespeeld. Superlatieven schieten mij te kort. Dat zo'n band rondloopt en dat we zoiets ook eens in Breda mogen meemaken. Zeer apart en zeer intens. Zeswerf Chapeau !!!!".

Inner Strength
Inner Strength
groeit nog steeds. Met de nieuwe violiste erbij is er gekozen voor een iets andere opstelling op het podium waardoor didge-speler Roland een centralere rol krijgt. De groep straalt meer sfeer uit. Met behulp van video-opnamen wordt aan de presentatie hard gewerkt. Na de slopende opnamesessies afgelopen weken in de studio (bij elkaar 36 uur) weten ze nog beter wat ze aan elkaar hebben.
Tijdens de eerste nummers liet het geluid nog te wensen over, wat vooral lastig was voor zangeres Noor. Maar daarna kwam ze goed los (Maria van LUA: "Noor, the voice from Evanescence is in Breda!"). Ook de samenzang met Judith (steeds vaker) is zeer geslaagd.
Prachtige rustige nummers als Spirits Bay waren ruimschoots ingebed in vlot swingend werk, waarop ook voor het podium geswingd werd. Het boeiende afwisselende optreden duurde een uur. Het publiek reageerde enthousiast en zong na afloop 'Nog een Liedje, nog een liedje", maar daar kwam het helaas niet van. Overigens bespeelde gitarist Kelly zijn onlangs aangeschafte bouzouki nog niet.
Inner Srength heeft zichzelf met dit optreden een plaats op het affiche verworven van het Didgeridoofestival in Ruigoord (A'dam) eind juni. Daar staat de band tussen mondiale didgegrootheden. Er was een programmeur komen luisteren, die het wel zag zitten met Inner Strength.

LUA
Lua
komt op 't eerste gezicht over als een zootje ongeregeld, maar alles klopt. Met een uitstraling van nonchalant tot chaotisch zetten ze meteen een aangenaam sfeertje neer. Minder perfectionisme, meer durf. Het leeft volop op het podium. Er staat wat… krachtig en zelfverzekerd. De gitarist maakt er een showtje van; bespeelt de gitaar zelfs op zijn rug. Ook leuk dat 't roady-meisje met de dreadlocks, dat af en toe meefluit, danst op het podium.
De muziek van Lua is opzwepend. Lua vermaakt en heeft er zelf overduidelijk ook veel plezier in. Uiteindelijk zet Lua zoals gebruikelijk de zaal compleet op z'n kop.. Superswingende, aanstekelijke feestmuziek waarop veel werd gedanst.

Ook op het podium werd gedanst bij Lua - foto Martijn Lieffers

Het publiek genoot op de Crossover Night - foto Martijn Lieffers