Overtuigend concert Luka Bloom
met sterke begeleidsters

Luka Bloom gaf afgelopen zaterdag een concert in het Burgerweeshuis in Deventer ter promotie van zijn nieuwe album 'Before Sleep Comes'. John Beumer (Blue Dew) was erbij en schreef voor folkforum een recensie.
Een even hardnekkige als pijnlijke peesontsteking achtervolgt Luka Bloom al zijn gehele carrière. Vorig jaar was het opnieuw niet te harden zodat hij nog nauwelijks kon spelen of schrijven. Alles wat hij deed was voorzichtig tokkelen op zijn Spaanse gitaar, waar hij gewend was om flink uit te halen op een semi- akoestische. Tegen journalist Dick Laning zei hij daarover in een interview ondermeer: ,,Het was bijna geen spelen, maar ik begon ervan te houden. Wel een maand of drie speelde ik zo elke ochtend heel relaxed wat ballads. Zo ontstonden eigen fluisterliedjes. Het heeft mezelf nog het meest verrast dat ik het zo leuk vond. Ik, die altijd als een soort atleet op het podium stond, die vooral genoot van de power. En het blijkt nu dat anderen het ook leuk vinden, dat er ook publiek is voor mijn verstilde kant.''
Tijdens een aantal instore-concerten en zijn optreden in het Burgerweeshuis in Deventer overtuigde Luka Bloom met zijn nieuwe aanpak.

- door John Beumer -
Luka Bloom: "Before Sleep Comes" Zaterdagavond
17 april 2004, Burger Weeshuis Deventer
De afgelopen tijd kampte Luka Bloom met wat lichamelijke klachten ; een polsontsteking die hem ertoe bracht zijn typerende slag -tijdelijk- in te ruilen voor tokkelend gitaarspel. Dit leverde vervolgens een nieuw, bijzonder, album op. Keelproblemen waren de reden dat hij zijn tour naar Australië moest annuleren, in plaats daarvan was hij een week in Nederland en kregen de Nederlandse fans de gelegenheid om een eenmalig optreden van Luka Bloom in Deventer bij te wonen.

Het werd een bijzonder optreden voor het grote aantal fans dat zaterdagavond naar het Burger Weeshuis kwam. Luka Bloom liet het publiek kennismaken met de intimiteit van zijn nieuwe CD "Before Sleep Comes". Een spannende klus want het album is volgens de maker bedoeld om de luisteraars in slaap te brengen.

Deze exclusieve presentatie van het intieme album verdiende een andere entourage dan wat Het Burger Weeshuis bood : "It's a sitting concert" meldde Luka Bloom, (hetgeen hij bewees door pas twee uur(!) later van zijn stoel op te staan om het podium te verlaten). Beetje sneu voor het publiek dat de enige aanwezige stoelen op het podium stonden. Bijzonder jammer was het dat de airco veel te veel geluid produceerde en Luka Bloom te lang moest aandringen voordat het apparaat tot een definitief zwijgen werd gebracht. Luka had gelijk, zijn beoogde verstilling kwam daarna pas echt goed tot zijn recht.

Luka Bloom bracht het eerste deel met ingetogen, melodieus gitaarspel en een rustige, soms bijna fluisterende, warme stem. Nummers van "Before Sleep Comes" kwamen aangenaam voorbij: zoals het instrumentale "She Moved Through The Fair" en de ballade "The Water is Wide".

Onaangekondigd, en dus een grote verrassing, was de opkomst van cahon speelster Claudia Chambers en de Chinees/Ierse violiste Suzi Ng. De rol van deze twee muzikantes zette zich aanvankelijk slechts minimaal in. Ze zochten zichtbaar en hoorbaar aansluiting bij het spel van Luka, maar toen ze deze vonden werd hun spel minder behoedzaam en steeds nadrukkelijker. Er ontstond een boeiend samenspel waaruit bleek welk een fijne keuze Luka qua gastspeelsters gemaakt had.

Claudia wist Luka met haar aanstekelijke ritmes op de cahon bij enkele nummers te verleiden tot zijn bekendere wijze van gitaar spelen, misschien zelfs wel heftiger dan hij zich i.v.m. zijn kwetsbare pols wilde toestaan. De ingetogen momenten werden indrukwekkend ondersteund door het vioolspel van Suzi Ng. Mooie hoogtepunten in "She Sings Her Songs With Open Eyes" en een schitterende solo in "My Singing Bird".

Wie dacht dat alleen de nummers van de nieuwe CD gespeeld zouden worden zat er flink naast. Luka Bloom speelde ook enkele oude nummers, zoals een prachtige uitvoering van "Keeper Of The Flame" dat in de bezetting van zaterdagavond fraai tot zijn recht kwam. En alsof het optreden al niet bijzonder genoeg was trakteerde Luka Bloom het publiek ook nog eens op zijn allernieuwste repertoire, inclusief het laatste, pas enkele weken geleden geschreven nummer over zijn liefde voor de Jordaan. Met "Thank You For Bringing Me Here" sprak hij zijn dankbaarheid uit weer in Nederland te hebben kunnen spelen. Luka Bloom sloot de toegift af met het titelnummer van de CD en daarna wenste hij ons allen een "welltoeruste".…
……Het was half twee toen mijn slaap eindelijk kwam en Luka Bloom opnieuw "She Moved Through The Fair" inzette, maar nu in een prachtige theaterzaal………..