Madouce - Vera Coomans zingt Madou (try-out)

‘t Folk - Dranouter (B)
vrijdag 18 februari 2005

-door Assie Aukes-

Uiterst gespannen betrad Vera Coomans het podium van 't Folk in Dranouter voor een try-out van het programma Vera Coomans zingt Madou dat ze de komende maanden samen met de groep Jaune Toujours in een aantal Vlaamse theaters en zalen zal brengen.

madouve

Madou was de groep die eind jaren '70 ontstond toen Vera Coomans en Wiet van de Leest de Vlaamse folkgigant Rum verlieten om meer eigentijdse muziek te kunnen gaan maken. Madou had in België single-succes met ‘Witte Nachten', maakte een elpee in 1982 maar brak desondanks niet echt door. In 1984 was de koek op en verdween Madou plotseling van het Vlaamse muziektoneel. Daarmee zou het boek gesloten kunnen worden, ware het niet dat de naam Madou na al die jaren nog steeds met veel respect wordt uitgesproken in Vlaanderen. De muziek van Madou wordt heden ten dage omschreven als zijn tijd ver vooruit en langzamerhand ontstond een ware cult-status voor deze Vlaamse groep.

Ook zangeres Vera Coomans was nog niet klaar met de liederen van Madou en speelde al jaren met de gedachte om er ooit nog ‘iets' mee te doen. De samenwerking met Jaune Toujours een aantal jaren geleden op het album ‘Brusk' bracht de plannen in een concreter stadium.

De keuze voor Jaune Toujours voor de begeleiding van het project is een goede keuze. De grote stads-muziek van deze Brusselse groep is eigenzinnig en eigentijds en past perfect bij de teksten van Jan Devos die in de loop der jaren inderdaad niets aan betekenis hebben verloren.

Het concert verliep, als een echte try-out, nog niet vlekkeloos. Beginproblemen met het geluid is natuurlijk niet bevorderlijk voor een ontspannen sfeer bij de muzikanten, terwijl Vera Coomans niet altijd tekstvast bleek te zijn. Dat ze nu juist in ‘Overmoed', een van de mooiste Madou-nummers, de tekst compleet kwijt raakte was jammer. Het zij haar echter vergeven want de stem van Madou heeft in de loop der jaren niet veel aan timbre en kracht ingeboet, bleek in de loop van het concert toen onwennigheid en zenuwen eenmaal waren afgeworpen.

Niet alle liederen hebben een goed passend jasje gekregen (zo vond ik het nieuwe arrangement van bijvoorbeeld ‘Gas' wat gekunsteld overkomen), maar het merendeel van de uitvoeringen is zo smakelijk en inventief gearrangeerd dat de ze de vergelijking met de oude nummers met succes kan doorstaan. De weemoedige sfeer en de eigenzinnigheid die de muziek van Madou zo kenmerkte, zijn echter fier overeind gebleven, wat een compliment is aan alle betrokkenen.

Een programma dat zeker de komende maanden nog aan emotie en zeggingskracht zal groeien!

‘Madouce' is de komende maanden in België te beluisteren op:
26-02 : Brussel - Ancienne Belgique Club (premiere)