- door Henk, foto's Ronald Rietman -
RoyAkkers koppelt poëtische gaven van Gerard van Maasakkers aan rootsy emotie van Jan Willem Roy. Een gouden formule, bleek gisteravond bij de première van dit project in het Limburgse Horst.

Ze stonden al vaker samen op het podium, maar nog nooit grepen hun kwaliteiten zo in elkaar als nu. En voor het eerst komt er geen Engelstalig woord over JW's lippen. Hij bezigt enkel Brabants in zelf geschreven teksten voor zijn nieuwe album dat volgende maand uitkomt.

Mooi die tegenstellingen. Gerards gepolijste zang tegenover JW's passionele soms getergde stem. Gerards verzorgde gitaarspel tegenover JW's inventiviteit en rafelige randjes. JW voegt met beleving en dynamiek veel toe.

royakkers

JW's muzikale idioom is nog steeds geworteld in de Amerikaanse rootsmuziek. Maar zijn songs zijn deze avond in onvervalst Brabants. Dat is even wennen, als-ie Saam zingt over z'n zoon die hij mist op een trip door Letland: 'Ge mist um d'n hille daag'. Maar al snel zit dat Brabants hem gegoten als een oude jas. Het is dan ook zijn moederstaal. Hij gaat er ongedwongen mee om. Zoals ie sowieso onbevangen overkomt.

JW is wars van would be, hij heeft geen last van conventies. Zo vertelt hij doodgemoedereerd dat hij nu op zijn 36ste voor het eerst naar een museum is geweest (fraai lied over Vincent van Gogh met als titel Rabobank-blues...). Mijmeringen, waar je normaal niet mee te koop loopt, legt hij in Dood aan je voeten: 'Als ik moe ben. Word ik bang. Dan denk ik dat ik wat krijg. Dat ik dood ga. Dood gaan we allemaal. Dat weet ik wel. Maar ik wil hier nog niet weg...' Hij ontroert zichzelf als hij de relationele problemen bezingt van een vriendin in het prachtige Nie Meer Goed. Maar gelachen wordt er ook, zoals in Naar Zeeland (over een gecancelde verhuizing) en in Kortste Dag (dus ook laangste naacht).
Nie Meer Goed wordt trouwens de single van JW, hij heeft daar ook een clip van gemaakt, samen met Ruud van den Boogaard, zijn ouwe kompaan uit Knegsel.

Al deze nummers zijn terug te vinden op JW's nieuwe album Laagstraat 443, dat 20 en 21 mei in Knegsel wordt gepresenteerd. Maar ook staan er nummers op die we al kennen van "dat opperhoofd van de Brabantse muziek", zoals Van Maasakkers door JW wordt betiteld. Dan gaat het om As Ge Ooit (Gerards vertaling van JW's Broken Wings waarbij Van Maasakkers ook meezingt), Niemend In De Stad (tekst Gerard, muziek JW - JW zingt dat solo) en Cis Verdonk. Ook in Horst kwamen deze drie nummers gisteravond voorbij.

Ja, het is toch wel speciaal. JW Roy die vertelt dat hij Cis Verdonk voor 't eerst hoorde op tienjarige leeftijd. Hij is van '68 en inderdaad, de elpee Komt Er Mer In van Gerard van Maasakkers waar dat beklijvende nummer op staat stamt uit '78. Roy vertolkt het solo op indrukwekkende wijze, expressief ingekleurd met puntig en rootsy gitaarsspel, vol overgave gezongen.

Dat doet Van Maasakkers wel iets. Zoals hij ook tijdens de duetten intens geniet. Met instemming en bewonderende blik volgt hij - gehuld in eenvoudige trui - vanaf zijn kruk de performance van zijn buurman. Nu en dan verschijnt er een brede smile op zijn gezicht als JW in vervoering weer eens een spontane kreet uit, of als-ie onverhoeds een fantastische lick uit zijn gitaar tovert.

royakkers

Heerlijk is ook de fijngevoeligheid waarmee JW soms de tweede stem een iets ander verrassend melodielijntje meegeeft. De beleving die hij in zijn stem legt tilt een nummer als Kamp Vught naar grote hoogte.

De zangers zingen in duetten om en om de coupletten. In andere nummers gaat het om leadvocals en tweede stem. Zo horen we de twee in Zonder Vleugels, Boom Aan De Rivier, Achter De Schuur, Niemand In De Stad, Ditte Uur, Ik Loop, As Ge Ooit, Nie Meer Goed en Kortste Dag.

Ze doen ook ieder een aantal nummers solo, maar dan is er ook nog steeds bescheiden op de achtergrond JW's uitstekende contrabassist Harmen de Bresser. Zo vertolkt Gerard Liedje Van Altijd, Aardappeleters, Marie en Dragen.

royakkers

JW brengt ook een viertal nummers solo. Als toegift zingen ze samen Van d'n Hoeksteen a capella.

royakkers

Het oudste vertrouwde Hé Goade Mee wordt iets trager uitgevoerd en krijgt als kers op de slagroomtaart een extra lekkere rootsy invulling van JW.

Er staan tot nu toe pas enkele concerten van RoyAkkers geprogrammeerd. Maar ook al waren het er meer, ze zouden ongetwijfeld steeds uitverkocht raken. Zoals vanvond wanneer het tweede concert in diezelfde Tiendschuur in Horst opnieuw helemaal vol zit. Vooralsnog is er niet veel kans om RoyAkkers live mee te maken. Noteer alvast in je agenda: maandag 16 mei het gratis toegankeljk festival Elastiek Muziek in Hilvarenbeek, vrijdag 12 augustus op Folkwoods in Nuenen en zondag 2 oktober in de Pul in Uden. Ook staan ze in augustus op het festival Boulevard in Den Bosch en zit er een concert in Amen in de koker (hou de agenda in de gaten).

Gewoonlijk hebben de Cambrinus-concerten plaats in het gezellige café Cambrinus in Horst. Maar voor grotere concerten als dit, wijken ze graag uit naar de fraaie 17de eeuwse Tiendschuur. Daar hadden ze het goed voor elkaar. Iedereen een zitplaats, bar gesloten tijdens het optreden, goed geluid. Ideale omstandigheden, zodat het publiek muisstil was. Dit seizoen staan er nog twee concerten in de Tiendschuur gepland: woensdag 20 april Hans Theessink en donderdag 26 mei Doug McLeod. In café Cambrinus is er vanaf volgende maand elke zondagmiddag vanaf 16 uur live muziek voor 5 euro entree. Het begint zondag 15 mei met George Carver & Modern Agriculture, een week later staat er het Arthur Ebeling duo. Kijk voor meer info op: www.cambrinusconcerten.nl/.