Vurige gipsyklanken doordrenkt van  melancholie verjoegen donderdagmiddag (5/5) de kilte en de kater van het PSV-verlies uit Eindhoven.

- door Henk -
De kleinschalige sfeervolle  entourage van twee woonwagens die een miniem podium flankeerden, droeg bij aan een intieme en gezellige ambiance tijdens de Gipsy Road Show op het Wilhelminaplein.
Er waren concerten van de Paulus Schäfer Gipsy Band, Romeny Jag en Orkestar Braca Kadrievi & de Coup. Veel publiek was er niet op afgekomen. Publicitair was onvoldoende uitgepakt. De regionale media zwegen over dit unieke evenement als het graf.

Django Reinhardt is niet ver bij hem weg. Bovendien benadert Paulus Schäfer op zijn gitaar de virtuositeit van de Rosenbergs.  Erg knap, maar de echte bezieling kwam van Romeny Jag met zang en zwierige muziek op ondermeer accordeon plus aanstekelijke dans. Bluma Schattevoet wist met haar inleidende sinti-verhalen zelfs een kleine blonde krullebol van amper twee jaar te boeien. De gemoedelijkheid die zij met haar collega-danseressen en -zangeressen uitstraalde, trok het publiek de dansvloer op.

gipsy road show
Gipsy Road Show, foto Ronald Rietman

De in België wonende Macedonische muzikanten van het Orkestar Braca Kadrievi brachten samen met de Tilburgse straatfanfare De Coup een knetterend en spetterend repertoire. Beurtelings soleerden de Macedonische cornettist en trompettist of de Tilburgse sopraansaxofonist tegen een achtergrond van een prachtige alsmaar doordrenzende fanfare met gedreven percussie. Ze hadden samen één keer geoefend. Met zo'n dertien muzikanten ergens in België in een keuken van drie bij drie. Het klonk inderdaad superhecht.

orkestar braca kadrievi
Orkestar Braca Kadrievi, foto Ronald Rietman

Deze  Gipsy Road Show is bedoeld als opwarmertje voor het grote International Gipsy Festival dat zaterdagavond 28 mei (013) en zondag 29 mei (Interpolistuin) in Tilburg plaats heeft. Zondag 22 mei trekt de Gipsy Road Show 's middags naar Oosterhout  (11.00 - 14.30 u - Slotpark, Oosterhout - www.parkfeest.nl) en daarna naar de Hof in Amersfoort.  Voor belangstellenden meldt de organisatie dat ze nog data vrij hebben.