-door Mirjam Adriaans, foto Martijn Lieffers-
Op het laatste moment besloten we om naar de Schalm in Veldhoven te gaan voor het concert van Leoni Jansen. Dat bleek een goede beslissing. Die dame kan zingen!

De eerste set was nog enigszins ingetogen, met wat rustiger repertoire, zoals He Will Find Me, van Dougie MacLean. In de tweede set wordt het wat steviger, er komen wat meer electrische gitaren aan te pas. Het meeste werk is van haar cd Three Magic Little Words, en van de single die alleen bij concerten of via haar website bij de cd geleverd wordt. Leoni Jansen vertelt veel. In korte inleidingen op de liedjes gunt de zangeres je een kijkje in haar leven. Zo vertelt ze over een vriendin die een paar jaar geleden overleed, of over haar derde huwelijk, dat ze vorig jaar aanging en waarvan ze opnieuw overtuigd is: "Dit is 'm echt." Ook over MacLean, de Schotse 'James Taylor', die wereldberoemd is, behalve dan in Nederland. De verhalen geven het optreden een intieme sfeer en de liedjes een extra dimensie. Verder valt het vooral op wat een prachtige stem deze dame heeft. Of het nu gaat om een liedje als Sweet Inniscarra (heeft ze geleerd van Niamh Parsons), dat slechts met enkele pianotoetsen begeleid wordt, of het country-achtige God May Forgive You, waarin ze het hele publiek meekrijgt (allebei staan op de single). Die stem klinkt gewoonweg geweldig. In de toegift laat ze horen dat ze ook kan rocken, met Go Your Own Way van Fleetwood Mac, een liedje waarin de puike begeleiders zich even mogen uitleven. Vrijdag de dertiende was een mooie dag.

Fotograaf Martijn Lieffers (www.folkfoto.nl) was aanwezig om voor het honderdste nummer van New Folk Sounds enkele foto's van Leoni Jansen te maken. Hij stuurde onderstaande foto op.

leoni jansen