Van de Eindhovense band Matzko kregen we mail over de kwartfinale van de BeachBattle, die door de band gewonnen werd. Hun tegenstanders op 14 mei waren Svetlana (ook uit Eindhoven) en A Day's Work (uit Alkmaar). Op www.beachbattle.com schrijft ene Erik een verslag.

Wij citeren:

...Net als in hun voorronde mocht Svetlana de avond openen.(...) Het optreden leek afwisselender dan in de voorronde, wat minder een standaardgeluid. De toetsenist kwam ook beter tot zijn recht, wat bij Svetlana wel belangrijk is, want hij geeft net dat beetje extra. De toetsen voegen echt een extra sfeer toe. Als geheel leek het allemaal iets beter te verlopen dan de eerste keer en kwam het allemaal degelijk over. Ze leken gegroeid in die paar maanden. Zang goed hoorbaar en duidelijk leidend, je kunt er niet omheen, maar dat wil je ook niet. Anouk meets eh... hoe heet ze? De zangeres van Lamb! (...)

Ook melodieus sterk is A Day's Work. (...) Nou had ik me voorgenomen om eens te luisteren naar My Vitriol sinds mijn vorige recensie. Helaas toch weer vergeten, ik zal het moeten doen met de wetenschap dat ze mede van invloed zijn geweest op het emo-rockgeluid van deze kwartfinalist. Ik heb er dus misschien toch wat van meegepikt. Het was in ieder geval weer een indrukwekkend optreden. (...) Het niveau van deze avond is erg hoog, het lijken volwaardige optredens. Variatie volop en het podium wordt door de zanger volop benut, hij staat geen minuut op dezelfde plek. De rest gaat onverschrokken door en brengt een solide basis. (...)Ze gooien er alles uit wat ze in huis hebben.

We gaan weer naar Brabant voor Matzko en daarmee is het gedaan met rock en pop voor deze avond. Het is nu Folk wat de klok slaat! Ook hier wordt weer dezelfde kwaliteit als in de voorronde gebracht. (...) Weg met het cynisme, dit is blije muziek, die zo lekker klinkt en zo enthousiast gebracht wordt dat je niet anders kunt dan glimlachen en meefeesten. "Hey hey hey, what do you say?!" Sterke samenzang en dito samenspel maken dit een soepel lopend geheel. Deze band speelt echt om het publiek te vermaken en ze hebben er zelf ook nog lol in. (...) Volop variatie ook, dan weer rustig, dan weer opzwepend en we zien veel verschillende instrumenten tevoorschijn komen. (...) De avond eindigt mede door dit optreden zeer positief. (...) Uiteindelijk moest er natuurlijk weer een keuze gemaakt worden door de jury en het publiek. Jammer dat van deze bands er maar één door kan gaan! Matzko is die band... waar eindigt dit feestje?