De jongens van KneeDeep hebben er hard aan gewerkt, en nu is hun eerste ep, getiteld Red Lights, officieel uit. Gisteren werd het schijfje, met bijbehorende dvd, gepresenteerd in het Eindhovense café De Buut. De vrienden hadden ook nog aan de aankleding van het feestje gedacht. Met welkomstdrankje en hapjes voor alle gasten, en natuurlijk met hun muziek, want daar gaat het toch om.

In zo'n anderhalf uur tijd werden naast de nummers van de nieuwe plaat ook nog wat oudere, en zelfs een paar verse liedjes gebracht (zoals Shine), op de eigen KneeDeepmanier. Vrolijk, soms serieus, soms heel uitbundig, met instrumenten variërend van gitaar tot accordeon en orgeltje, met de bijbehorende percussie en vooral door de samenzang, die de groep een eigen geluid geeft.

kneedeep
Kneedeep: Marco Bressers, Christian van Leeuwn en John-Pierre de Bresser

Er waren blijkbaar wat problemen geweest met het mengpaneel, maar over het algemeen klonk het prima tijdens het optreden. Omdat ze vrienden zijn hebben ze een nummer dat Soulmates heet, en na dat lied was de tijd aangebroken voor de presentatie van de dvd en videoclip van Red Lights, die op een scherm vertoond werd. Het bijzondere aan de clip is dat die deels in De Buut is opgenomen, dus de locatie voor deze avond was niet geheel toevallig gekozen. Na de nodige uitreikingen van exemplaren aan de mensen die meegewerkt hebben aan de totstandkoming van de cd en dvd en nog wat bedankjes, werd er weer gespeeld. Ook nu een mengeling van oud en nieuw. Van de ep werden Children's Eyes en La Reine des Graces gedaan, maar ze hebben ook een heel leuke cover gemaakt van Lean On Me, met cajón en a capella begin. Het is door de heren helemaal eigen gemaakt. Als allerlaatste nummer en toegift werd het lijflied gespeeld, waarin ze uitleggen dat ze net zolang doorgaan tot ze elke plaats veroverd hebben, dus u bent gewaarschuwd. Wat echter vooral uit het nummer spreekt, is het plezier dat Marco, Christian en John-Pierre hebben in het samen spelen en zingen, en daarmee hebben ze het publiek gisteravond prima vermaakt.

Voor Henks recensie van Red Lights op deze site, zie hier.