- door Assie Aukes -
Deze week toert Fatima Ibler's Women on stage-tour' door, vooral het noorden, van ons land. In Duitsland al enige jaren een beproefd concept, nu voor het eerst te beluisteren in Nederland. Drie zangeressen uit drie verschillende landen die afwisselend een set brengen vanuit hun eigen muzikale achtergrond met aan het eind een gezamenlijke finale. Een mooi optreden van Debbie Cassell, Linde Nijland en Kerstin Blodig.

Uit Noorwegen komt Kerstin Blodig, vooral bekend van haar werk met de Keltische groep Norland Wind, uit Engeland de hier nagenoeg onbekende Debbie Cassell en uit ons land Linde Nijland die we kennen als de helft van het duo Ygdrassil. In het najaar van 2004 toerde dit trio al met veel succes door Duitsland en Oostenrijk, nu was het de beurt aan ons land. In een goed gevuld Papenstraattheater werd de Nederlandse aftrap gegeven.

Het was een heel aardig concept, al moest het trio tijdens dit eerste concert van de Nederlandse tour nog de nodige routine opdoen en (weer) aan elkaar wennen. Debbie Cassell heb ik wegens wat zakelijke beslommeringen in het theater gemist. Linde Nijland had een mooi repertoire met veelal traditionals  en songs uit de singer-songwriter-hoek (Si Khan, David Olney), een enkel eigen nummer en twee prachtige Sandy Denny-liederen (het zeer toepasselijke Winterwinds en het Fairport Convention-nummer Farewell Farewell)  Linde zong opvallend mooi en zuiver en haar podiumpresentatie wordt ook steeds beter. Als enige Nederlandstalige zangeres had ze een grote inbreng in de presentatie en dat deed ze zonder opsmuk en to-the-point.

Kerstin Blodig was de grote verrassing van de avond. De mensen die dachten dat ze uit het Norland Wind-vaatje zou tappen, kwamen bedrogen uit. Zij putte rijkelijk uit haar nieuwste solo-album ‘Trollsang', een collectie Noorse traditionele liederen rond die kleine merkwaardige mannetjes die ver weg in de Scandinavische bossen, bergen en fjorden nog veelvuldig voor schijnen te komen. Dat ze een goede zangeres was, had ze al bewezen met Norland Wind, maar in het eigen geschreven, instrumentale Trollferd liet ze haar kwaliteiten als gitariste horen en die zijn zeker ook niet mis.

De finale bestond uit enkele gezamenlijke liederen, waaronder het van Kelpie bekende ‘Kråka'. Al eerder waren de artiesten gezamenlijk te horen met Linde's uitvoering van Dave Olney's Women across the river. Prachtige gezongen, maar de bouzouki van Blodig speelde de valse noot.

Een echt hoogtepunt werd bewaard als toegift. Een prachtig gezamenlijk gezongen You believe (in life after love) van de niet voor de hand liggende Amerikaanse zangeres Cher geeft aan dat de drie vrouwen ook gezamenlijk heel wat in het vat hebben. Waarschijnlijk gaan de drie dames in de loop van deze week nog het een en ander uitproberen, zodat de bezoekers van de laatste concerten naar alle waarschijnlijkheid kunnen smullen!

Fatima Ibler's Women on stage, feat. Kerstin Blodig, Linde NIjland & Debbie Cassell, gezien in het Papenstraattheater Zwolle, zaterdag 11 maart.

Komende dagen volgen nog de volgende concerten in deze tour:
Oentsjerk - 14 maart (Folk in De Wâlden, landgoed Stania State, Rengersweg in Oenkerk) 20.30; info en reserv: 058-2125690/2562736 of