Elke vrijdagavond (tot 19 augustus) wordt tussen half acht en negen uur een concert georganiseerd aan de Vrouw Juttenlandgracht in Delft. Het dagje uit stond al gepland, en kreeg gisteravond een mooie afsluiting met een uitstekend optreden van Marike Jager en haar band.

Zoals gezegd was het de bedoeling om een dagje de toerist uit te gaan hangen in eigen land. Dus namen we de trein en togen naar Delft, waar op een van de grachten een boot ligt, waarop in de zomer concerten georganiseerd worden in diverse genres. Dat bleek deze vrijdagavond Marike Jager te zijn, een goede reden om na het bezichtigen van de stad nog even een terrasje te pikken en te genieten van het lekkere weer met een drankje en muziek. Twee sets van ongeveer 40 minuten werden gespeeld, dus had Marike wat covers ingestudeerd als aanvulling op haar eigen werk. Daaronder een mooie versie van Gatekeeper, van de Canadese singer-songwriter Leslie Feist en een wat bekender stuk, Borderline, van Madonna. Bij die laatste was Marike Jager niet helemaal tekstvast, maar ze liet horen dat ze wel kan zingen, iets wat Madonna bij dit nummer nog lang niet onder de knie had. Verder deed ze heel wat werk van haar debuut-cd, The Beauty Around. Met dat album gaat het goed, ze werd Tour-artiest bij Radio Tour De France, en de singles Remember en Lizzy worden regelmatig gedraaid op Radio 1.

Het optreden werd heerlijk zomers, met een ietwat jazzy tintje, door het warme stemgeluid van Marike, maar ook door begeleiders Henk Jan Heuvelink op toetsen en Haye Jellema op drums en cajón. Er werd ontspannen gespeeld, en zo trok het drietal de aandacht van heel wat bezoekers. De pakweg 150 mensen die al voor het concert een stoeltje hadden bemachtigd bleven zitten en werden steeds omringd door tientallen omstanders die geboeid bleven luisteren naar wat dit bandje ten gehore bracht. Mooie ingetogen nummers, afgewisseld met lekkere uptempo liedjes, met zelfs een paar nieuwe stukken maakten het optreden gevarieerd en hielden de aandacht van het publiek vast.

marike jager in delft
Marike Jager en haar mannen op de gracht in Delft

Er zijn nog enkele concerten deze zomer, op 4 augustus is er zigeunermuziek met Basily, 11 augustus Klezmer Goes Brasil en 18 augustus Amina Figarova en Sextet. Alle optredens zijn gratis toegankelijk. Zie: www.evenementenbureaudelft.nl.