Gisteren is het concertseizoen van Acoustic Alley in Den Haag begonnen. In het intieme theater In De Steeg speelden jong talent Gemstone en ervaren band Magna Carta voor een volle bak.

Bij Acoustic Alley is het gebruikelijk dat er een kort voorprogramma is, meestal iets uit Den Haag zelf of de omgeving. Ditmaal was dat de band Gemstone. De jonge groep won al de Ramona-award en was al diverse keren op de radio te horen en ziet er behoorlijk Haags uit, met een zangeres met lange blonde haren en een paar stoere heren in de begeleiding. Zij lieten een akoestische set horen met betere popmuziek gevat in een rootsy randje. Zou hun naam wellicht iets te maken hebben met zangeres Jewel?

gemstone
Nanda van Soest van Gemstone

Het hoofdprogramma bestond uit twee sets van de ruim 35 jaar bestaande groep Magna Carta. Chris en Linda Simpson zorgden voor een amusante middag, met (soms vrij melige) grappen, wat amicaal gekibbel en muzikaal entertainment. Daar werd vanaf het begin het publiek bij betrokken. Linda, die als eerste het podium betrad, nodigde de toehoorders uit om, op haar teken, 'baboom' te roepen. Dat werd het begin van een concert in huiselijke sfeer. De luisteraars kregen te horen dat ze zo mooi stil waren, Matt Barnhoorn (viool en mandoline) werd vriendelijk uitgefoeterd omdat hij pakjes yoghurt in de doos had gestopt waar Linda haar laarzen altijd opbergt en er werd met nostalgie teruggeblikt naar vervlogen tijden. Daartussendoor kregen we muziek voorgeschoteld van de nieuwe cd Backroads, o.a. het titelnummer daarvan, Ticket To The Moon en For The Gypsy, Moving On en 9lb Hammer (oorspronkelijk van Merle Travis). Maar we hoorden ook ander werk, zoals Hebden Sunday Morning (over het kleine dorpje waar Chris en Linda Simpson wonen en waar vanalles schijnt te gebeuren, maar er zijn ook van die dagen dat er helemaal niets voorvalt), Seasons In The Tide en Pictures In My Pillow (Kaya's Song), een liedje over een klein kind dat droomt en eigenlijk een protest is tegen het vermoorden van de onschuld.

chris simpson
Chris Simpson

Dit alles wordt gezongen door Chris met een lekker rafelige stem of door Linda met een helder, gerijpt geluid. Soms zingen ze samen, en af en toe doet ook Matt Barnhoorn mee. Deze nog jonge Nederlandse muzikant wordt langzamerhand een vast onderdeel van het gezelschap, en met de sprankelende klanken van zijn viool of mandoline voegt hij meeer dan enkel begeleiding toe aan het gitaarspel van het echtpaar Simpson. Het geheel was hier en daar nogal eens wat rommelig, er werd een tekst verkeerd gezongen door Linda en Chris ging eens met zijn gitaar de fout in. Vervolgens beschuldigden de echtelieden elkaar even quasi boos, maar ach, het plezier stond voorop en dat maakte deze zondagmiddag hoogst vermakelijk.

linda simpson & matt barnhoorn
Linda Simpson en Matt Barnhoorn

De volgende Acoustic Alley-concerten zijn: