- door John Beumer -
Zaterdagavond werd het KLEINkunsttheater in Zuidwolde (Dr.) geopend, met een concert van de Groningse groep Törf. Er waren zo'n zestig bezoekers naar het ontmoetingscentrum De Boerhoorn gekomen. Het gezellig en met zorg ingerichte zaaltje was hiermee mooi gevuld en daarmee had Marius Klein, initiator van KLEINkunsttheater, gelijk een intieme sfeer te pakken.

Wethouder Damming van de Gemeente de Wolden opende het KLEINkunsttheater met een veelbelovend betoog, waarin hij het initiatief van Marius Klein om in Zuidwolde een theater te realiseren, namens de raad warm omarmde; "Dit is wat we graag in De Wolden willen!".

Daarna was het woord aan Törf. En daar maakte de Groningse folkgroep dankbaar gebruik van. Törf brengt namelijk naast folkmuziek ook verhalen waar zaterdagavond in Zuidwolde door het publiek ademloos naar werd geluisterd en veelvuldig om werd gelachen.

Poëzie en wereldmuziek
Törf speelde een mengelmoes van oude volksliederen, oude gedichten van o.a. Hans Elema, en Siemon van Wattum door Törf op muziek gezet en dansmelodieën ("Beukema's" ). Een groot deel van het gebrachte repertoire is onlangs op de CD "Olipodrigo" verschenen.

Henk Scholte, spreekstalmeester van Torf, nam het publiek in Zuidwolde mee naar Het Hoge Land, de veenkoloniën in, ging op bezoek bij oude Groningers en liet het publiek proeven van een ouderwets gezette bak koffie, pruimtabak en jenever.

De muzikanten van Torf weten Henk hierbij uitstekend te begeleiden. De dynamiek is groot, in een enkel moment verandert Torf van een gedoseerde, zacht spelende begeleidingsband in een op zichzelf staande instrumentale folkband die enthousiast en luidruchtig een vrolijk feest weet te brengen. Een feest dat zich ergens in de middeleeuwen lijkt af lijkt te spelen dankzij de authentieke klanken van de rijke bezetting aan instrumenten: gitaar, viool, accordeon, doedelzakken, tin-whistle, chalumeau, mandoline, een grote trom en (wat minder "middeleeuws") een elektrische bas.

De feestelijkheden werden afgewisseld door mooie muzikale rustmomenten waarin violist Marius Greiner en accordeonist Geert Ridderbos zich een hecht duo toonden. De basis werd stevig gelegd door de enthousiaste bassende Eddy de Jonge en gitarist Jos Kwakman. Terwijl de verhalen van Henk Scholte sterk verbonden zijn met zijn Groningerland gaan de muzikanten muzikaal veel verder van huis. Zoals het prachtige Galicische samenspel van de doedelzakspeler Flip Rodenburg met de voor dit nummer doedelzakspelende Jos Kwakman. Törfmuzikant Bert Ridderbos was er deze avond niet bij.

Natuurtalent met pretogen
Henk Scholte is een natuurtalent wat betreft het vertellen. Henk heeft pret in zijn ogen, beweegt zich gemakkelijk op het podium en vertelt met een aangename vertelstem, soms zacht, soms doordringend, met lange Groningse klanken, warm en steeds met een flinke dosis humor. Het gemak waarmee Henk vertelt staat een beetje haaks op de manier waarmee hij, veelal in dialect, de zang voor zijn rekening neemt. Zijn zangstem heeft niet het intieme van de innemende manier waarop hij vertelt. Daarbij mist het publiek oogcontact tijdens het zingen van Henk doordat hij een schuin oog houdt op de teksten die hij op een muziekstandaard naast zich op het podium heeft staan. Het staat echter geenszins een heerlijke avond in de weg. De bezoekers van het KLEINkunsttheater genieten zichtbaar van de verhalen en de muziek. Dat blijkt als Henk tijdens een van de laatste nummers het podium verlaat, zich tussen zijn publiek begeeft en de hele zaal als vanzelf met hem meezingt.

Törf heeft er in Zuidwolde weer een aantal vrienden bij...
Marius Klein kan terugkijken op een succesvolle start van zijn nieuwe theater.

Het komende seizoen biedt KLEINkunsttheater nog een zestal voorstellingen:
9 december: Kindervoorstelling; 'Liever een beetje gek' (Annie MG Schmidt)
20 januari: Kandoris; Folk, Iers, Bluegrass (BEL)
17 februari: Hillbilly Boogiemen
17 maart: Cabaretgroep Boerenblond
21 april: Blue Dew; Een muzikale reis van Ierland naar Amerika
23 mei: Dan Paisley & Southerngrass (USA) en Willem Noordstrand

Het KLEINkunsttheater is gevestigd in Ontmoetingscentrum de Boerhoorn, Oosterweg 14 te Zuidwolde.  Het postadres is Tonckensstraat 12, 7921 KC Zuidwolde, tel. 0528-321950 / 06-26552185, E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.