-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
Het optreden van SOLO ging niet door, omdat de zanger op doktersadvies niet mag zingen. Een euvel dat de laatste tijd al heel wat Nederlandse artiesten is overkomen, maar het maakte de avond met Leo Blokhuis in het Eindhovense Muziekcentrum niet minder boeiend. In een goed gevulde zaal had hij genoeg aan een half woord van interviewer Frank de Munnik om mooie verhalen te vertellen, veelal over singer-songwriters.

Thé Lau heeft zijn rockgroep vervangen door ondermeer een strijkkwartet. Hij is tegenwoordig net zo goed dichter en schrijver als zanger. En dat bevalt recensent Karel Michiels van het Vlaamse dagblad De Standaard zeer. Na een concert in de AB in Brussel schrijft hij: "De subtiel aanzwellende arrangementen voor cello en viool, in harmonie met het ragfijne toetsenwerk van zijn vaste kompaan Jan-Peter Bast, soms met Lau zelf op de gitaar, voeren de luisteraar telkens weer naar een hoogtepunt."

- door Henk, foto Ronald Rietman -
Nancy Kerr en James Fagan zijn in het land. Wie van het traditionele Britse idioom houdt en niet vies is van vlotte Ierse-, Schotse- en Shetland-tunes op fiddle en bouzouki moet ze komende dagen zeker niet missen. Hoewel ik min of meer uitgeluisterd ben op dit idioom, werd ik gisteravond bij Van Meurs presenteert... tijdens het eerste concert van hun tweede Nederlandse tournee, wel geboeid door hun vakmanschap, aardigheid en gedrevenheid. Van vermoeidheid na een lange trip vanaf hun woonboot in Bath via de kanaaltunnel naar het Eindhovense Meneer Frits was niets te bespeuren.

Pater Moeskroen kampt nog steeds met het imago van ‘feestband' door oude hits als Roodkapje, Hela hola en Laat maar waaien. Maar de Pater heeft veel meer in zijn mars, zo constateert Dieter van den Bergh in zijn recensie in BN/De Stem na een voorstelling van hun theatershow Nu in het Chassé Theater Breda. Tenminste... muzikaal is het uitstekend, maar het theatrale aspect kwalificeert de recensent als tenenkrommend.

Donderdagavond 28 december stonden Fernando Lameirinhas, Nynke Laverman en JW Roy samen op het podium van de kleine zaal van Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven, met als extra gast Bas Kennis (Bløf) op accordeon. Peter Borgers schrijft in het Eindhovens Dagblad over een gedurfd muzikaal avontuur, dat in alle opzichten geslaagd te noemen is.

- door Henk -
Nog nooit klonk het traditionele Vlaamse lied St. Anna zo mooi als nu. ‘Sint-Annadag is deure / ‘k zijn al mijn centjes kwijt / nou zit ik hier te treuren / met kleine appetijt', etc... Op de debuut-cd van de Vlaamse topband Ambrozijn zong Ludo Vandeau het destijds al. Een paar jaar geleden ging Ambrozijn zonder hem als trio door. Nu de groep tien jaar bestaat is Vandeau er voor een serie jubileumconcerten weer even bij. En hoe...!

-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
In het maandelijkse Folkcafé in Paradox te Tilburg was vanmiddag het ensemble Di Fidl-Kapelye te gast. Op het podium waren vier dames te zien en te horen, met een repertoire van Joodse muziek. Twee violen, een cimbaal en een contrabas vormen het instrumentarium, waarmee de groep een eigen invulling geeft aan de klezmermuziek.

In de Brusselse Botanique trad dinsdag het alternatieve Britse popkwartet Guillemots op, dat eerder dit jaar verraste met zijn eerste album Through the windowpane, waarop avant-garde en jazz een spel spelen met folk en rock. Peter Vantyghem was erbij en schrijft in De Standaard ondermeer "Guillemots is een gevecht tussen sterke extremen. Wanneer die elkaar raken, ontstaat er schoonheid." En "Je kan Guillemots ergens situeren tussen Flaming Lips en The Waterboys. Zelf noemen de groepsleden één invloed die ze allemaal delen: Björk."

Parool-recensente Britt Stubbe kwalificeert het concert dat Tunng vorige week gaf in het Amsterdamse Paradiso tot ‘een van de meest indrukwekkende van dit jaar'. Onder de kop ‘Warme folk, koude samples' roemt ze folktronica van ‘vijf hippies en een mooie zangeres in een strapless jurk, die de zaal meer dan een uur lang in vervoering brengen'.

Cesaria Evora verzorgde afgelopen weekeinde in 013 de aftrap van Mundial Flavour, een verbond van Theaters Tilburg, Mundial en 013. Dieter van den Bergh was erbij voor het Brabants Dagblad en zag een ‘vermoeide Kaapverdiaanse die echter klonk als een nachtegaal'.

Quatro Ventos vierde zaterdag haar 10-jarig bestaan met een feestelijk concert voor duizend bezoekers in De Vereeniging in Nijmegen. Hans Walraven van de Gelderlander zag dat de passie pas echt doorbrak toen de grote Portugese ster Rui Veloso voor de laatste twee nummers zich bij het Nederlandse fado-gezelschap aansloot.

-door Patrick Adriaans-
Hudaki is een band uit Transkarpatië, het uiterste westen van de Oekraïne. Een gebied ingeklemd tussen Polen, Hongarije, Slowakije en Roemenië. Een gebied ook met een roerige geschiedenis waarbij verschillende landen het voor het zeggen hebben gehad. Dit hoor je duidelijk terug in de muziek van Hudaki, een aanstekelijke mix van Midden-Europese volksmuziek, gisteren live in Amsterdam in de Badcuyp.

Helmut Boeijen noemt in een recensie in het Brabants Dagblad de groep Woven Hand het ‘topzware vervolg' op Sixteen Horsepower.  Woven Hand gaf afgelopen weekeinde een intens copncert in de uitverkochte w2-concertzaal in Den Bosch. Bandleider Dave Eugene Edwards heeft, aldus Boeijen ‘zich losgemaakt van traditionele Amerikaanse muzieksoorten als country en folk , laat de bijbehorende instrumenten banjo en trekzak tegenwoordig in hun koffer en opteert voor even bombastische als overweldigende doemrocksongs.'

Jethro Tull gaf vorige week twee concerten in het Tilburgse 013. Twee keer uitverkocht. En het was bijzonder de moeite waard, mede vanwege de inbreng van de piepjonge Amerikaanse folkvioliste Ann Marie Calhoun. Recensent Rinus van der Heijden kwalificeert haar in het Brabants Dagblad als een bedreven violiste die ook het genre bluegrass tot in de puntjes beheerst.

- door Henk, foto Ronald Rietman -
Een zootje ongeregeld. Zo lijkt het althans. Maar de ogenschijnlijk aan alle kanten heerlijk rammelende band Tandy leidt telkens weer alle spannende en venijnige geluidjes in goede banen. Bandleider zanger/gitarist Mike Ferrio pakt je onherroepelijk in met zijn rauwe zang die naadloos aansluit bij de gruizige, soms bloedstollend donkere, melancholieke alt.country met evenveel rockende pit als onderhuidse spanning en stilte. De serie Ad van Meurs presenteert... in het Eindhovense Meneer Frits kan weer een verrassend concert bijschrijven op haar conto.

Gerard van Maasakkers is al lang tot buiten het Brabants taalgebied doorgebroken. Zijn nieuwe theatershow Zicht haalt dan ook veel kranten. Wim Vervoort van de Leeuwarder Courant was bij een matig bezocht concert (negentig bezoekers) in Drachten. Alexander Nijeboer was twee weken geleden bij de ‘Randstad-première' in de uitverkochte Kleine Komedie in Amsterdam, maar zijn recensie verscheen om onduidelijke redenen pas vandaag (ma 27/11) in De Volkskrant onder het misplaatste kopje Cabaret. Waar Vervoort genoot van ‘tal van nieuwe pareltjes', heeft Nijeboer moeite met de muzikale intermezzi van de begeleindsband: ‘Die zijn niet meer van deze tijd...'

Afgelopen zaterdag speelde Blue Dew het programma The Long Journey Home in het Kulturhus in Ruurlo. De Kunstkring aldaar had het concert georganiseerd, secretaris Barbara Bodegom was erbij en werd geraakt door het verhaal en de muziek. Ze schreef het volgende verslag:

- door Henk, foto Ronald Rietman -
Ad Vanderveen gooit het over de intieme boeg in Eindhoven. Hij citeert vrijwel enkel uit zijn twee jongste albums. Onder de huid kruipend met slechts akoestische gitaar of piano, mondharmonica en zang, ondersteund door Kersten de Ligny met haar aanbiddelijke tweede stem. Als hij dan ook nog eens twee grootse Amerikaanse singer-songwriters  covert met  hun hits If my Eyes were blind (David Olney) en If you needed me (Townes Van Zandt), kan het niet meer stuk. Toch mis ik zijn gruizige en stekelige elektrische gitaar en stoort zijn overdreven Amerikaanse accent.

- door John Beumer -
Zaterdagavond werd het KLEINkunsttheater in Zuidwolde (Dr.) geopend, met een concert van de Groningse groep Törf. Er waren zo'n zestig bezoekers naar het ontmoetingscentrum De Boerhoorn gekomen. Het gezellig en met zorg ingerichte zaaltje was hiermee mooi gevuld en daarmee had Marius Klein, initiator van KLEINkunsttheater, gelijk een intieme sfeer te pakken.

-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
Bij het Folkcafé in de Paradox in Tilburg was vanmiddag een optreden van het trio Pot, van Lienen en Baumgarten, twee trekzakspelers en een bassist. Zij brengen enkel instrumentalen, maar die zijn zo kunstig in elkaar gewikkeld, dat je oren tekort komt bij het luisteren. De basis van de eigen composities is (vooral Italiaanse) folk, maar het spel waaiert hier en daar heel jazzy uit.