Mafalda Arnauth bracht haar fado in 't Speelhuis in Helmond. Recensent Erik Vink was erbij voor het Eindhovens Dagblad. Hij constateert dat het Portugese levenslied met Mafalda Arnauth een nieuwe dimensie krijgt. ‘Veel van haar teksten schrijft ze zelf. Als een zoetgevooisde vlinder fladdert ze over het podium. Niet dat haar liedjes allemaal even lichtvoetig zijn. Af en toe hult ze zich in een zwarte omslagdoek om een traditionele, zwaarmoedige klaagzang aan te heffen. Zelfs die klinkt uit haar mond minder somber', aldus de recensent.

-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
Gisteravond presenteerde Eaden hun eerste cd Rays of the Yellow Sun in café Wilhelmina in Eindhoven.

- door Henk -
Ze maakten al eens samen met Paul Rans een cd over een hertog (die van Brunswijck). Nu was het onderhand tijd voor een concert in een echt kasteel. Dinsdagavond werden we dan ook door kasteelheer Lieven ontvangen aan de ingang van zo'n oeroud optrekje in hartje Gent om getuige te zijn van de cd-presentatie van Ambrozijns zesde album: Krakalin. Ter verhoging van de authentieke beleving moest het gepeupel door de vrieskou om d'r behoefte te doen.

- door Henk -
Wat een dijk van een stem! Dan weer donker, dan weer fluweelzacht, of boosaardig rauw uithalend. Maar het klinkt altijd helder. Haar gitaarspel - vooral dat met de bottleneck - verraadt vakmanschap, hoewel je ook eens een steekje hoort vallen. Dayna Kurtz is een krachtige mens. Dat straalt ze zaterdagavond tijdens haar concert in Oisterwijk uit in heel haar hebben en houwen, dus ook in haar songs.

Morphine & Chocolate (van pop tot jazz, van rock tot soul) won afgelopen woensdag in Doetinchem de eerste voorronde van de talentenwedstrijd Open Podium. Onder de vijf talenten deden ook twee meer folk geïnspireerde bands mee: Band(s)he en Tom Hart cc.

De Amerikaanse singer-songwriter Dayna Kurtz is alweer op de helft van haar solo-tournee. Tot nu toe maakte ze indruk. Zoals tijdens het tv-programma Vrije Geluiden afgelopen zondag en diezelfde dag 's avonds in een overvolle Eindhovense Effenaar. Poprecensent Bob Dieleman schrijft daarover in het Eindhovens Dagblad: ‘De soliste windt het publiek vanaf de eerste maat om haar vinger met prachtige liedjes en fantastische verhalen. Het publiek is muisstil en hangt aan haar lippen'.

- door Henk, foto Martijn Lieffers -
Het is zo'n sporadische ijskoude avond. De oosten wind waait guur. Je oren vriezen eraf. Van achter de beslagen caféruiten klinkt Matty Grooves, de traditional bekend van Fairport Convention. Hartverwarmend! Binnen aan de bar, met een glas De Koninck binnen handbereik, zit het met mijn oren ook snel goed. Op het podium van het donkerbruine café Kraaij & Balder brengt zanger/gitarist Peter Habets zijn liedjes. Matty Grooves blijkt de enige traditional. Verder veel eigen songs, waarvan hij er enkele ook wel eens met zijn powerfolkgroep Matzko vertolkt. Zoals het ingetogen ‘The City Lights', tja... we zijn in Eindhoven.

-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
Jazz, swing en een vleugje hiphop is zo'n beetje wat The Slampampers ten gehore brengen. Verder is hun optreden vooral visueel. Er wordt gesprongen, gegooid, gevallen en weer opgestaan. Weinig folk dus, deze aflevering van Van Meurs presenteert... in het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven.

'Requiem Flamenco, In Praise of The Earth' ging zondag in Europese première in Den Bosch. Een Flamenco requiem ter ere van moedertje aarde met op het podium gitarist Paco Peña's achtkoppige flamencogezelschap geruggensteund door het Nederlandse Concertkoor en speciaal voor deze première aangevuld met een kinderkoor. Recensent Mark van der Voort kwalificeert in het Brabants Dagblad Paco Peña's nieuwste stuk als een onvervalste Spaanse furie met ontroerende diepgang.

Tijdens het festival ‘Traces Of' dat zich op diverse locaties in Tilburg afspeelt van 13 t/m 23 januari treedt Cristina Branco vier keer op. Afgelopen zondagavond maakte zij, aldus recensent Rinus van der Heijden in het Brabants Dagblad, een glorieuze entree in een uitverkocht 013.

Afgelopen zaterdag organiseerde Spanscel Noord voor de zesde keer een Bal Folk, volgens de Bal Folk website (www.balfolk.nl) de 42ste en de laatste van het jaar. Stephan Kraan doet er verslag van. Hij schrijft geregeld over ondermeer de Groningse bals op zijn website  www.stephankraan.info/weblog.htm. Folkforum maakt graag gebruik van zijn aanbod om zijn artikelen ook op deze site te publiceren, of eruit de citeren.

- door Henk, foto's Martijn Lieffers en Ronald Rietman -
Het Waals/Vlaamse kwartet Dazibao liet zondagmiddag Tilburg versteld staan. Dat wil zeggen, de zeventig mensen die zich gelukkig wisten met een plaatsje in muziekpodium Paradox. De gelaagdheid van de akoestische luistermuziek boeide van begin tot eind.

Wannes van de Velde trad vrijdagavond 16/12 op in Borgerhout bij Antwerpen met aan zijn zijde Jan Wellens op gitaar, Ben Faes op contrabas, Stefaan Wellens op altviool en Gilberthe Vandenplas op viool. Na jarenlang ingrijpend getob met leukemie verraste de 67-jarige volkszanger met nogal wat nieuw repertoire. Bovendien had hij bekende nummers vaak in een nieuw jasje gegoten. In zijn enthousiaste verslag op www.folkroddels.be constateert Rudy dat de volkszanger weer helemaal terug is.

De publieke belangstelling voor het festival Winter in Dranouter viel afgelopen weekeinde bar tegen. Op vrijdag waren er vijftig bezoeker. En over de zaterdag schrijft Jåk in zijn verslag op www.folkroddels.be : "Er waren zeker een honderdtal mensen te kort om van een echt ‘succes' te kunnen spreken. De vraag is dan ook of dit festival in deze vorm volgend jaar nog zal kunnen doorgaan..." Artistiek gezien vond hij het echter zeker een succes.

Ygdrassil (het duo Linde Nijland & Annemarieke Coenders tegenwoordig geassisteerd door milti-instrumentalist Bert Ridderbos) gaf gisteravond (di 13/12) een concert voor een volle zaal van Stania State bij Folk in de Wâlden in het Friese Oentsjerk. Journalist Jacob Haagsma was erbij en heeft het in zijn recensie in de Leeuwarder Courant vandaag over twee fraaie sets.

De Corsicaanse groep I Muvrini speelde afgelopen zaterdag in het Brusselse Vorst Nationaal een extra lang concert van meer dan drie uur, en nam er ook een live-dvd op. Daardoor klonk het optreden wat minder spontaan dan gewoonlijk. Peter Vantyghem in het Vlaamse dagblad De Standaard was erbij en heeft het in zijn recensie ondermeer over ‘een gloedvolle avond, met prachtige trage gezangen waarin de oude polyfone traditie sterk doortrilde'.

Blue Dew brengt aanstaande zaterdag 17/12 hun theaterprogramma The Long Journey Home in Theater De Molenberg in Delfzijl. Voor het concert zijn nog kaarten verkrijgbaar, maar het Theater Totaal Arrangement, dat de bezoeker voorafgaand aan het concert, geheel in de sfeer van het programma, o.a. een Iers buffet biedt is met 75 reserveringen uitverkocht.

-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-

Soms blijft een voorstelling hetzelfde, hoe vaak die ook gespeeld wordt. Soms ook niet, dan groeit de samenwerking tussen muzikanten uit tot iets dat leeft. Zo is dat ook gebeurd met het programma Achterland, waarmee Gerard van Maasakkers vorig jaar begon en dat gisteravond nog een keer in het Muziekcentrum Frits Philips werd gespeeld.

Onze recensent Paul toonde zich afgelopen zomer onder de indruk na het concert dat de Cracow Klezmer Band gaf op het grote Dranouter Festival. En na het optreden van deze Poolse topmuzikanten bij RASA in Utrecht, afgelopen zaterdag, is dat niet anders. "De CKB is een supergroep met briljante muzikanten. Subliem in het samenspel, onnavolgbaar in het solo-werk," schrijft Paul.

Vorig jaar brachten de Tsjechische componiste-performer-folkzangeres Iva Bittova en het Skampa Kwartet een cd uit met bewerkingen van volksliedarrangementen die componist Leos Janacek ruim een eeuw geleden publiceerde als Moravische volkspoëzie in liederen . Afgelopen woensdag voerden ze het in Antwerpen live uit, aangevuld met het Tweede strijkkwartet van Janacek en enkele improvisaties en composities van Bittova zelf. In de Standaard recenseert Maarten Beirens deze ‘zeer smaakvolle mix van klassieke, volkse en experimentele stijlen die bij momenten haast naadloos in elkaar overliepen'.