- door Henk, foto's Ronald Rietman -
Blessures aan hand en stembanden noopten hem weliswaar tot aanpassen van gitaarspel en zang, maar de nieuwe Luka Bloom verschilt niet zoveel van de oude. Dynamiek verrijkt nog evenzeer zijn enegrieke spel en de meer tedere zang - met toegenomen emotionele diepgang - staat zijn bekende engagement niet in de weg. Zo bleek woensdagavond (30/11) bij zijn concert voor een uitverkochte Rabobank Zaal van het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven.

-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-

Gisteravond vond de tweede aflevering van Van Meurs presenteert... plaats in Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Bruno Deneckere zette een 'vree goe' voorprogramma neer voor een uitstekende Fred Eaglesmith. Het naprogramma van Harrison Kennedy ging niet door.

Rufus Wainwright gaf afgelopen week een aantal concerten in België en Nederland. Zo stond hij in de Brusselse AB, in de Oosterpoort in Groningen en in het Amsterdamse Paradiso. Recensent Peter Vantyghem had het in De Standaard na het optreden in Brussel over een ‘Groots concert,  een overtuigend bewijs dat Wainwrights ambitie om hoge cultuur, verfijning en schoonheid te laten overleven, een toekomst heeft.'...

Afgelopen week trokken het Annie Grace Trio, Molard & Genty, Altan en Camaxe langs een aantal theaters in Nederland onder de noemer Celtic Nights. De Harmonie in Leeuwarden vormde afgelopen zaterdag de afsluiting. Het was er met 950 bezoekers uitverkocht. Jacob Haagsma was erbij voor de Leeuwarder Courant. Van het Bretonse duo Molard & Genty laat hij geen spaan heel, voor de rest was hij goed te spreken.

In zijn recensie in BN/De Stem noemt journalist Peter Bruyn de grootste ontdekking van het Crossing Border Festival "het duo Two Gallants uit San Francisco, dat met gepassioneerde en tijdloze, door de ziel snijdende liedjes Dylanesque associaties opriep". En dè groep van het festival: Akron/Family: "Vier Newyorkers die blaken van spelplezier en het publiek meeslepen in hun enthousiasme - van pure pop naar helse noise en van close harmony zang via folk naar psychedelische rock".

-door Paul-

7e Celtic Night Lommel

Een prachtaffiche hadden ze daar in Lommel. In de voorpubliciteit werd vooral de nadruk gelegd op de stemmen van Breton Yann-Fañch Kemener en de Ierse Karan Casey. Daarbij werd de stem van Seamus Begley wat onderbelicht.

- door Henk, foto Martijn Lieffers -
Dubius werkt na haar goed ontvangen debuutalbum ‘Ongewone Dag' alweer volop aan nieuw repertoire. Tijdens een concert deze zondagmiddag 20/11 bij Folkcafé Tilburg waren er naast bekend materiaal van hun eersteling drie nieuwe songs te horen (Op Zee, Nachtrijder en Nazomer), met een voorname rol voor de mondharmonica en redelijk ingetogen. Prachtig was in dat opzicht ‘Nazomer' met melancholieke zang van Roel Seidell. Teksten als ...Alles is stil (...) Mooier dan dit zal het nooit zijn... waren ingebed in een donkere sound op bas, gitaar en lyrische nyckelharpa en viool.

Op haar Europese tour trad Tracy Chapman afgelopen dagen op in Brussel en Amsterdam. Journalist Peter Vantyghem was erbij in Vorst Nationaal in Brussel en constateert in De Standaard dat haar verlegenheid uit 1988 heeft plaats gemaakt voor zelfvertrouwen: ...In Vorst had je de indruk dat ze na twintig jaar in het vak aangekomen is. De vrouw op het podium zong zelfzeker, nog steeds met die natuurlijke melancholie in haar stem. Maar ze keek het publiek oprecht aan, en liet zich naar het einde toe stevig gaan in ,,Another sun'', dat eindelijk een baslijn kreeg en waarop Chapman gemeen gitaar speelde....

Crossing Border wil verassende combinaties van kunstvormen en stijlen brengen. Wat contrasten betreft, was de programmering van Sinead O'Connor met haar Kingston-cowboys een schot in de roos. Aldus journalist Peter Bruyn in dagblad BN/De Stem, na het concert dat O'Connor woensdagavond gaf met de band van het vermaarde reggaeduo Sly & Robbie in het uitverkochte Haagse Theater aan het Spui bij de opening van het Crossing Border festival.

- door Henk -
Het Brugges Festival speelde zich afgelopen dagen af op drie locaties waar de luisteraar optimaal aan zijn trekken kwam. Prioriteit ligt bij een juiste geluidsversterking, concertante omstandigheden en geriefelijke ontvangst / verblijf / repetitiefaciliteit voor muzikanten. Artistiek leider Jo Van Driessche van de organiserende vzw Rembetika steekt - om zijn woorden te gebruiken - liever geen geld in allerlei toeters en bellen, maar besteedt het liever aan een bijzondere programmering en klankweergave. Spekkie naar mijn bekkie. Van de meeste concerten heb ik dan ook behoorlijk genoten!

‘Wie Daniël Lohues vrijdagavond aan de gang zag met zijn Louisiana Blues Club, vraagt zich serieus af of hij ooit nog aan Skik toe zal komen: Lohues is compleet verslingerd geraakt aan de blues,' aldus journalist Dieter van den Bergh in BN/De Stem na een concert van Lohues cs in Mezz Breda.

In café Luther in Doetinchem heersten zondagmiddag singer-songwriters. Op uitnodiging van het popcollectief van de Doetinchemse jongerenorganisatie Plutus traden dertien muzikanten op in drie hoeken van de horecagelegenheid. Jeroen Schwartz was erbij en schreef in De Gelderlander een verslag: Alleen een gitaar, een stem en een mooie liedtekst. "Het is een pure manier van muziek."

-door Patrick Adriaans-
‘Dit is een mannenwereld' werd ingezet door Freek de Jonge, en meteen was duidelijk dat dit een bijzondere avond zou worden. Als na het eerste nummer David Olney aangekondigd wordt om zijn tekstueel hoogstaande liedjes te vertolken kan het al helemaal niet meer stuk.

-door Mirjam Adriaans, foto's Ronald Rietman-
Voor een zeventigtal personen begon gisteravond de reeks Ad van Meurs presenteert... in het Muziekcentrum Frits Philips in Eindhoven. Claude Bourbon deed een goed voorprogramma, Bright Blue Gorilla speelde soms poeslief, dan weer neigend naar het absurde.

Afgelopen zondag presenteerden Cleanhead & Barefoot hun cd Travelin in het Roosendaalse Verkadehuis. Rob Musters was erbij en constateert in zijn verslag in BN/De Stem dat rootsmuziek het goed doet in Roosendaal.

- door Henk, foto Martijn Lieffers -
Het nieuwe seizoen van folkcafé Tilburg is zondagmiddag swingend in gang geschoten door een Vlaams gelegenheidstrio. Hun balmuziek klonk lekker groovy.

-door Mirjam Adriaans, kiekje Ronald Rietman-

Gisteravond waren in het Koningstheater in Den Bosch Eva De Roovere en Gerry De Mol te gast.

John Hiatt gaf gisteravond een geslaagd dik twee uur durend solo-optreden in de volle grote zaal van 013 in Tilburg. Hij begeleidde zichzelf bij oud en nieuw werk - soms verzoekjes - op gitaar en piano en nu en dan bespeelde hij de mondharmonica.

-door Kim-

Nu ik alweer een tijdje in Dublin woon weet ik dat zo langzaamaan steeds meer grootheden in de folkmuziek hun weg hier naartoe weten te vinden, als ze er al niet waren. In het geval van Kate Rusby was het de tweede keer dat ze in Dublin was, en daar ik haar de eerste keer (vorig jaar) noodgedwongen heb moeten missen was ik erg blij dat ze met haar nieuwe tournee ook Belfast en Dublin aandeed. Vanwege overweldigende belangstelling werd het concert op het laatste moment nog verplaatst van het intiemere Whelans naar het grotere Vicar Street, maar dat deed aan de kwaliteit van dit optreden niets af!

Hein van Dooren beschrijft in zijn column Plusminus in het Eindhovens Dagblad deze week een bezoek aan een café. Wij citeren enkele zinnen uit zijn verhaal:

(...) Op het podium van het café had ondertussen de band No blues plaatsgenomen: een Jeruzalemmer op Arabische luit, een Soedanese percussionist, een Arnhemmer op contrabas en een Eindhovenaar op gitaar. Vanaf de eerste noot werd het publiek gegrepen door deze magische samensmelting van werelddelen. Aan mijn tafel werd niet meer gesproken. We hapten naar adem als de laatste klanken van een nummer wegebden, om vervolgens onze handen blauw te klappen. Iemand floot op zijn vingers, altijd een goede graadmeter voor enthousiasme. (...)

Van Dooren schrijft tot slot zelfs dat hij Ad van Meurs (de Eindhovense gitarist) een standbeeld op de Markt gunt, maar een gouden plaat voor No blues mag het ook worden.