Experimentele vrije geesten uit Finland
In Finse steden als Tampere en Turku bestaat een levendige muziekscene met groepen die zich onafhankelijk van stromingen en de gevestigde muziekindustrie opstellen. Het is een hechte gemeenschap van overwegend jonge musici en kunstenaars, die durven te experimenteren en die niet bang zijn hun muziek een mystieke lading te geven als reflectie van het Finse landschap. Twee exponenten van deze stroming, Tomutonttu en Avarus, traden maandagavond op in het Paard van Troje. Erik Quint schreef er een recensie over in de Haagsche Courant. Hier enkele citaten:

The Music In My Head
bewijst bestaansrecht
Afgelopen vrijdag en zaterdag speelde zich in Theater aan het Spui in Den Haag het festival The Music in My Head af. De kans bestaat dat het de laatste editie was. De organisatie loopt namelijk 45000 euro mis door het van overheidswege verplicht afhaken van de tabaksponsor. Organisator Louis Behre laat in de Haagse Courant weten zijn best te doen, maar ziet de toekomst van The Music In My Head door het verliezen van de hoofsponsor somber in. Nieuwe sponsors liggen niet voor het oprapen en de gemeente wil vooralsnog niet financieel bijspringen. Behre hoopt deze week een gesprek aan te gaan met de verantwoordelijke Haagse wethouder, Louise Engering. "Hopelijk is zij dit weekeinde zelf bij het festival in Theater aan het Spui geweest, want dan zou ze in principe al genoeg weten: The Music In My Head is een belangrijk muzikaal evenement voor Den Haag en zou niet mogen verdwijnen", schrijft Sandra Put in haar terugblik in de Haagsche Courant. Hier nog enkele citaten uit haar recensie:

Altcountry.nl: Powderblue
live ook een dikke aanrader
Afgelopen vrijdag (4/6) traden Powderblue en John Vester op in Dordrecht. Leo Kattestaart was er bij en schreef een lovende recensie op de site alcountry.nl. We waren vooral benieuwd naar Powderblue want het studio-album dat deze Nederlandse alt.country muzikanten eerder dit jaar uitbrachten kreeg in onze cd-recensie-rubriek een hoge waardering. Hier enkele citaten:


Image

Knijn aan het werk in Zwolle. Foto Assie Aukes


Image

Judith van de Valk en Noortje van de Voort van Inner Strength.
Foto Assie Aukes


Image

Organisator John Beumer reikt 'De gevoelige Snaar' uit aan
Kitty Peetom en Rob Bults. Foto Assie Aukes

Blue Dew Folkvillage: druk, gezellig en ongecompliceerd

- door Assie Aukes -
Voor de derde maal werd in Zwolle het Blue Dew Folkvillage-festival gehouden. Op het geheel nieuw ingerichte Broerenkerkplein in de Zwolse binnenstad vonden zondagmiddag 6 juni in totaal acht concerten plaats. Het festival viel net als vorig jaar samen met de grote boekenbeurs in Zwolle en van deze publiekstrekker pikte het Blue Dew-festival menig graantje mee. Hoeveel bezoekers er in totaal geweest zijn, valt moeilijk te schatten, maar op het hoogtepunt van het festival, zo rond vier uur, waren er toch zeker rond de 1500 mensen op het gezellige plein bijeen. Met deze aantallen overtrof het festival met gemak de bezoekersaantallen van de vorige editie.

Gipsy Festival kan nog jaren vooruit

Het International Gipsy Festival in Tilburg trok afgelopen maandag ondanks stortbuien zo'n 1500 bezoekers. Festivaldirekteur Albert Siebelink (ook Route 05) toont zich in het Brabants Dagblad tevreden: "Balen van de regen, dat kost geld natuurlijk. Mensen zijn niet gekomen, of juist naar huis gegaan. Maar er was dit jaar meer belangstelling dan ooit. Er zit groei in, we kunnen nog zeker vier jaar vooruit."
In hetzelfde artikel in het Brabants Dagblad kwalificeert recensent Dieter van den Bergh de groep Besh o DroM als het absolute hoogtepunt van het festival. Hij was ondermeer ook te spreken over opvallende 'rocky' show van de Bulgaarse oudgediende klarinettist Ivo Papasov en de speciaal voor het festival opgezette gedurfde act van regionale Sinti-held Paulus Schäfer met het twintigkoppige Tilburg Paradox Orchestra. "De heerlijk stomende big band wisselde knap gearrangeerde jazz-standards af met warmbloedige rumba en snelle Django Reinhardt-swing".
Verder ook lovende woorden voor de Macedonische blaaskapel Orkestar Braka Kadrievi ("krachtige set") en over het 'eettheater' van Romeny Jag, rond Sinti-dichteres en verhalenvertelster Bluma Schattevoet uit Culembirg. Haar muziekgroep presenteerde simpele, maar pakkende accordeonwalsen en -musettes met teksten over het vooroorlogse leven van de Roma en Sintio. 'Wenn die Zigeuner in die Stadt kamen, worden ihnen die Messer und die Wagen abgenommen.' Onderdeel van de act was een eetkraampje met 'zigeunerspecialiteiten', zoals een Broodje Roma en een broodje aardappel, door Schattevoet 'zelf bedacht en gebakken'….

Jong Folk Marathon in Asse toont
progressie muzikanten én dansers
Afgelopen zaterdagavond en nacht speelde zich in Asse bij Brussel de tweede Jong Folk Marathon af. DJ.Jåk doet daarvan uitgebreid verslag op zijn site www.folkroddels.be . Bovendien heeft hij samen met Bart Denolf een fikse serie foto's (de moeite waard!) gemaakt en de site gezet. DJ.Jåk schrijft over elke groep een stukkje waaruit we graag citeren. In zijn inleiding stelt hij vast dat waar de typische balgroepen van vroeger braafjes de 'traditionals speelden', nu een hele serie groepen eigen nummers schrijft. En die groepen er 'staan' op het podium. Ze hebben de uitstraling van een rockgroep en slagen er in het publiek op te zwepen, aldus DJ.Jåk, die eraan toeveegt dat ook het publiek is geëvolueerd: van volksdans naar folkdans. Van ingestudeerde choreografieën naar dansen waar heel veel vrijheid gelaten wordt aan de dansers.
Hier enkele citaten en trefwoorden uit de recensie op www.folkroddels.be:

Megalomane emoties van pathetische Dulce Pontes De Portugese Dulce Pontes gaf afgelopen dagen een drietal concerten in onze contreien. Amsterdam, Brussel en Groningen. In het Vlaamse dagblad De Standaard lazen we een recensie van de hand van Peter Vantyghem. Het concert dat hij bezocht speelde zich af in een halfvol Koninklijk Circus in Brussel. We citeren graag uit zijn recensie

Follia! overtuigt en
verrast bij cd-presentatie

- door Henk -
Net terug uit Gent waar we getuigen waren van de cd-presentatie van Follia!. Vandeweek staken we in onze rubriek cd-recensies al uitgebreid de loftrompet over ''kiss me you fool!kiss me lila", dus waarom opnieuw aandacht voor deze Vlaamse groep Follia! Dat is eenvoudig. De groep is live nóg boeiender dan op cd. Bovendien is het een sympathiek gezelschap dat eigenlijk helemaal niet op zoveel opsmuk rond hun album zit te wachten.


Image

Inner Strength - foto Martijn Lieffers


Image

Gitarist Kelly van Inner Strength - foto Martijn Lieffers


Image

Judith Buxade en Maria Contreras van Lua - foto Martijn Lieffers

Image

Robert Hartigh van Lua - foto Martijn Lieffers
Bredase Crossover Night
voor herhaling vatbaar

Selene's Garden, Inner Strength en LUA stonden op het affiche van de Crossover Night zondagavond in het Bredase café Boulevard. Voor Folkforum was Lieke er met fotograaf Martijn (foto's volgen later). Onderstaand verslag is hoofdzakelijk gebaseerd op hun aantekeningen. Voor Selene's Garden die al om 19 uur begon, waren ze te laat. De alinea's over deze Leuvense groep zijn gebaseerd op opmerkingen van muzikanten van Inner Strength en Lua.

Ronkende elektrische gitaren op Blue Highways
De vijfde editie van het Blue Highways festival in Utrecht was afgelopen zaterdag goed bezocht. Meer bezoekers dan vorig jaar was de indruk van de delegatie van www.altcountry.nl die op hun site uitvoerig verslag doet van het americana-festival in Vredenburg. Conclusie: …"Het festival bood voor elk wat wils, en ook was er een aangename mix van gevestigde namen en aanstormend talent. (…) Wel lag de nadruk deze keer wel erg op ronkende elektrische gitaren. Maar zo is er altijd wat te zeuren, want in de vorige editie waren er weer te veel singer-songwriters. Ook over het geluid in de grote zaal, dat nog wel eens voor problemen wil zorgen, hebben we deze keer geen klachten. Hoewel het - zo leerde een rondvraag - sterk afhangt van de plaats waar je zit of staat"….

Overtuigend concert Luka Bloom
met sterke begeleidsters

Luka Bloom gaf afgelopen zaterdag een concert in het Burgerweeshuis in Deventer ter promotie van zijn nieuwe album 'Before Sleep Comes'. John Beumer (Blue Dew) was erbij en schreef voor folkforum een recensie.
Een even hardnekkige als pijnlijke peesontsteking achtervolgt Luka Bloom al zijn gehele carrière. Vorig jaar was het opnieuw niet te harden zodat hij nog nauwelijks kon spelen of schrijven. Alles wat hij deed was voorzichtig tokkelen op zijn Spaanse gitaar, waar hij gewend was om flink uit te halen op een semi- akoestische. Tegen journalist Dick Laning zei hij daarover in een interview ondermeer: ,,Het was bijna geen spelen, maar ik begon ervan te houden. Wel een maand of drie speelde ik zo elke ochtend heel relaxed wat ballads. Zo ontstonden eigen fluisterliedjes. Het heeft mezelf nog het meest verrast dat ik het zo leuk vond. Ik, die altijd als een soort atleet op het podium stond, die vooral genoot van de power. En het blijkt nu dat anderen het ook leuk vinden, dat er ook publiek is voor mijn verstilde kant.''
Tijdens een aantal instore-concerten en zijn optreden in het Burgerweeshuis in Deventer overtuigde Luka Bloom met zijn nieuwe aanpak.

Hemelse klanken bij Kadril & Alumea in Hasselt

Afgelopen zaterdag (10/04) was er in het Hasseltse Cultureel Centrum een Wild Boar-dag' waarop dit belangrijke Belgische folklabel enkele toppers uit haar catalogus presenteerde: Kadril & Alumea met het project 'La Paloma Negra', Tref en Pantha Rhei. 's Avonds was er ook nog Boombal. Stijn van Folkspot.be legde zijn oor te luisteren en doet op zijn site uitvoerig verslag gelardeerd met fraaie foto's. 'Een namiddag folk van het allerhoogste niveau', concludeert Stijn. Hier enkele citaten:

Elza Soares sneeft in goede bedoelingen…
De Braziliaanse zangeres Elza Soares gaf afgelopen vrijdag een concert in het Amsterdamse Paradiso. Zangeres Lilian Vieira van Zuco 103 noemt haar als inspiratiebron “ Ze swingt ontzettend. Als ik zing denk ik vaak an haar.” Maar Stan Rijven die voor Trouw het concert recenseerde, constateerde teleurgesteld dat de begleidende band de fantastische stem om zeep hielp. Hier enkele citaten:

Boudewijn de Groot
is nu een monument

In de Capitole in Gent stelde Boudewijn de Groot afgelopen weekeinde zijn nieuwe cd ,,Het eiland in de verte'' voor in een jubileumprogramma dat heel wat onverwachte oude liedjes bevatte. Peter Vantyghem was erbij en brengt in zijn recensie in de Standaard hulde aan "dit monument. Zijn songs zijn erfgoed geworden. Ze slaan bruggen tussen generaties". Hier nog meer citaten:

The Klezmorim nog steeds dampend en swingend Klezmermuziek verovert op het moment de theaters. Dieter van den Bergh was vandeweek bij de Klezmer Night in het bredase Chassé Theater en schreef erover in BN/De Stem. Hij kwam tot de conlusie dat muzikaal alles klopte, maar dat de theaterformule niet de meest geschikte is voor klezmer. Er moet gedanst en gedronken kunnen worden. Hier enkele citaten uit zijn recensie:


Image

Melancholie maar ook feest bij
jubileum en cd-presentatie Lenny Kuhr

- door Henk -
Op de kop af 35 jaar geleden won Lenny Kuhr op 19-jarige leeftijd het Eurovisiesongfestival in Madrid met De Troubadour. Gisteravond vertolkte ze opnieuw dit later nooit meer overtroffen Nederlandstalige songfestivallied voor een enthousiast publiek.

Aanvankelijk is één enkele spotlight gericht op een ouderwets tafereeltje: een staande schemerlamp, een man voor een aftandse tv en een rode feestjurk aan een knaapje. Uit de boxen klinkt het geluid van weleer: de Eurovisietune, de Spaanse aankondiging van de Troubadour en de eerste tonen. Vervolgens neemt in het volle podiumlicht Lenny Kuhr het live over met haar vaste begeleiders Cor Mutsers op gitaar, Eric Coenen op bas en Gerard van Graaf op piano en accordeon. En de zaal lai-lait aangedaan mee…

Image
Flaco Jimenez
trad zondagavond op in De Oosterpoort in Groningen. Voor Folkforum.nl was Auke Eringa erbij. Hij schreef een recensie. Flaco Jimenez met de Max Tax band treden komende week nog op in: De Groene Engel te Oss 3 maart, De Buren te Sittard 4 maart, De Piek te Vlissingen 5 maart, Sjors te Roggel 6 maart en Paradiso, Amsterdam 7 maart, 's middags. Max Tax y sus Banditos wordt gevormd door: Max Tax - Gitaar, Zang Freek Felix - Accordeon, Gitaar Pascal Vermeer - Drums, Zang, Henk Koekkoek - Saxofoons, trompet, trombone, Ricky Hains - Contrabas, electrische bas, zang.

Kelpie en Vals Plat: Gepakt door
compleet verschillende sferen

- door Henk -

Een ongewone combinatie wat het. De subtiele sferische muziek van het Noors/Schotse Kelpie en de Nederlandstalige niet van humor gespeende bluegrass van Vals Plat. De serie concert-avonden Ad van Meurs presenteert... bracht deze twee groepen donderdagavond samen op het podium van Muziekcentrum Eindhoven.

Het was maar goed dat er een ruime pauze zat tussen de twee concerten. Toch had ik een nummer of drie nodig om me los te maken uit de Kelpie-sfeer en me open te stellen voor Vals Plat. Een kleine tweehonderd bezoekers trok deze tweede avond in een serie van vier. Geen slechte opkomst. De vorige keer was het bij David Olney en Chip Taylor & Carry Rodriguez bijna twee keer zo druk, maar dat zijn dan ook bekendere namen. 22 april is de derde avond met het Hongaarse Teka en de Japanse percussionist Satoshi Ueda.

Waterboy Mike Scott overrompelend
bij opening Route 04 Gent

- door Henk -
Als Waterboy Mike Scott aanstaande zondagavond in Tilburg evengoed in vorm is als afgelopen zaterdagavond in de Gentse Handelsbeurs, dan beleeft Route 04 een prachtige afsluiting. Scott had het in Gent voor een uitverkochte zaal zichtbaar naar zijn zin roemde Gent met "It's always special in Gent. There is some kind of magic in this place". Het is te hopen dat hij in 013 ook iets van 'magic' ervaart...

Flook: Traditionele jigs & reels onderhuids versleuteld

De Brits-Ierse band Flook gaf afgelopen donderdag een concert in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Voor de Volkskrant was Ton Maas erbij. Hij schreef een recensie onder de kop: Flook sleutelt geraffineerd aan de oude folktraditie. Hier enkele citaten:

…Flook behoort tot de belangrijkste vernieuwers van de huidige folkbeweging (…) om de talrijke verwijzingen naar pop, jazz en klassiek in de muziek van Flook allemaal op te pikken, is aandachtig luisteren vereist, want de overwegend traditionele jigs & reels die ze ten gehore brengen, zijn vooral onderhuids versleuteld. Dankzij perfect gecoördineerde maatwisselingen, avontuurlijke harmonieën en geraffineerde accentverschuivingen blijken 'simpele' volksdeuntjes op een podium als het Amsterdamse Concertgebouw niet te misstaan…