Van Morrison lijkt weer helemaal terug
Van Morrison
gaf afgelopen donderdag een concert in de Elisabethzaal in Antwerpen. Peter Vantyghem constateert in dagblad De Standaard dat Van Morrison op 59-jarige leeftijd weer fris oogt. Hij stelde niet teleur en raasde door een set van zestien songs in 95 minuten, de ballads mooi afwisselend met swingende nummers.
Het gerucht gaat dat Van the Man op het verlanglijstje van Folkwoods stond. Dat ze zelfs onderhandeld hebben. Zou niet gek geweest zijn, hoewel... Van Morrison is nog steeds een lastige jongen. Vantyghem in zijn recensie: … Dan stapte hij abrupt het podium af, even bruut als hij erop gekomen was. Geen bissen. Lichten en muziek meteen aan. Het publiek morde even, maar nam hem dan zoals hij is. Niemand die aan Van Morrisons vreemde gewoonten nog iets wil veranderen….
Hier nog enkele citaten uit de recensie:

Met Norah Jones tegen de Duitsers Hoeveel meisjes er in de zaal zouden zitten, samen met een vriendje dat eigenlijk naar het voetbal had willen kijken. Norah Jones vroeg het zich gewoon af, zei ze. Het is dinsdagavond, Nederland speelt tegen Duitsland en Norah Jones geeft het eerste van twee uitverkochte concerten in de HMH in Amsterdam. "Misschien houden mensen die naar een Norah Jones-concert gaan wel helemaal niet van voetbal", oppert ze nog. Zelf zal ze het die avond er vaker over hebben blijkt uit de recensie die Richard Stekelenburg schreef en die we lazen in het Eindhovens Dagblad. Lees even mee:

Ludwig Seuss und Band en Doc Zydeco
revelaties op Zydeco Zity

Jan van Vessem en Geert Nijland zijn in BN/De Stem vol lof over het festival Zydeco Zity dat afgelopen weekeinde in Raamsdonksveer plaats had. "Verwacht er geen gesmijt met bier. Daarvoor is Zydeco Zity net iets te sophisticated. Het cajun & zydeco festival in Raamsdonksveer is voor de liefhebber. Maar die krijgt dan ook waar voor zijn geld", schrijven ze. Hier nog enkele citaten:

Experimentele vrije geesten uit Finland
In Finse steden als Tampere en Turku bestaat een levendige muziekscene met groepen die zich onafhankelijk van stromingen en de gevestigde muziekindustrie opstellen. Het is een hechte gemeenschap van overwegend jonge musici en kunstenaars, die durven te experimenteren en die niet bang zijn hun muziek een mystieke lading te geven als reflectie van het Finse landschap. Twee exponenten van deze stroming, Tomutonttu en Avarus, traden maandagavond op in het Paard van Troje. Erik Quint schreef er een recensie over in de Haagsche Courant. Hier enkele citaten:

The Music In My Head
bewijst bestaansrecht
Afgelopen vrijdag en zaterdag speelde zich in Theater aan het Spui in Den Haag het festival The Music in My Head af. De kans bestaat dat het de laatste editie was. De organisatie loopt namelijk 45000 euro mis door het van overheidswege verplicht afhaken van de tabaksponsor. Organisator Louis Behre laat in de Haagse Courant weten zijn best te doen, maar ziet de toekomst van The Music In My Head door het verliezen van de hoofsponsor somber in. Nieuwe sponsors liggen niet voor het oprapen en de gemeente wil vooralsnog niet financieel bijspringen. Behre hoopt deze week een gesprek aan te gaan met de verantwoordelijke Haagse wethouder, Louise Engering. "Hopelijk is zij dit weekeinde zelf bij het festival in Theater aan het Spui geweest, want dan zou ze in principe al genoeg weten: The Music In My Head is een belangrijk muzikaal evenement voor Den Haag en zou niet mogen verdwijnen", schrijft Sandra Put in haar terugblik in de Haagsche Courant. Hier nog enkele citaten uit haar recensie:

Altcountry.nl: Powderblue
live ook een dikke aanrader
Afgelopen vrijdag (4/6) traden Powderblue en John Vester op in Dordrecht. Leo Kattestaart was er bij en schreef een lovende recensie op de site alcountry.nl. We waren vooral benieuwd naar Powderblue want het studio-album dat deze Nederlandse alt.country muzikanten eerder dit jaar uitbrachten kreeg in onze cd-recensie-rubriek een hoge waardering. Hier enkele citaten:


Image

Knijn aan het werk in Zwolle. Foto Assie Aukes


Image

Judith van de Valk en Noortje van de Voort van Inner Strength.
Foto Assie Aukes


Image

Organisator John Beumer reikt 'De gevoelige Snaar' uit aan
Kitty Peetom en Rob Bults. Foto Assie Aukes

Blue Dew Folkvillage: druk, gezellig en ongecompliceerd

- door Assie Aukes -
Voor de derde maal werd in Zwolle het Blue Dew Folkvillage-festival gehouden. Op het geheel nieuw ingerichte Broerenkerkplein in de Zwolse binnenstad vonden zondagmiddag 6 juni in totaal acht concerten plaats. Het festival viel net als vorig jaar samen met de grote boekenbeurs in Zwolle en van deze publiekstrekker pikte het Blue Dew-festival menig graantje mee. Hoeveel bezoekers er in totaal geweest zijn, valt moeilijk te schatten, maar op het hoogtepunt van het festival, zo rond vier uur, waren er toch zeker rond de 1500 mensen op het gezellige plein bijeen. Met deze aantallen overtrof het festival met gemak de bezoekersaantallen van de vorige editie.

Gipsy Festival kan nog jaren vooruit

Het International Gipsy Festival in Tilburg trok afgelopen maandag ondanks stortbuien zo'n 1500 bezoekers. Festivaldirekteur Albert Siebelink (ook Route 05) toont zich in het Brabants Dagblad tevreden: "Balen van de regen, dat kost geld natuurlijk. Mensen zijn niet gekomen, of juist naar huis gegaan. Maar er was dit jaar meer belangstelling dan ooit. Er zit groei in, we kunnen nog zeker vier jaar vooruit."
In hetzelfde artikel in het Brabants Dagblad kwalificeert recensent Dieter van den Bergh de groep Besh o DroM als het absolute hoogtepunt van het festival. Hij was ondermeer ook te spreken over opvallende 'rocky' show van de Bulgaarse oudgediende klarinettist Ivo Papasov en de speciaal voor het festival opgezette gedurfde act van regionale Sinti-held Paulus Schäfer met het twintigkoppige Tilburg Paradox Orchestra. "De heerlijk stomende big band wisselde knap gearrangeerde jazz-standards af met warmbloedige rumba en snelle Django Reinhardt-swing".
Verder ook lovende woorden voor de Macedonische blaaskapel Orkestar Braka Kadrievi ("krachtige set") en over het 'eettheater' van Romeny Jag, rond Sinti-dichteres en verhalenvertelster Bluma Schattevoet uit Culembirg. Haar muziekgroep presenteerde simpele, maar pakkende accordeonwalsen en -musettes met teksten over het vooroorlogse leven van de Roma en Sintio. 'Wenn die Zigeuner in die Stadt kamen, worden ihnen die Messer und die Wagen abgenommen.' Onderdeel van de act was een eetkraampje met 'zigeunerspecialiteiten', zoals een Broodje Roma en een broodje aardappel, door Schattevoet 'zelf bedacht en gebakken'….

Jong Folk Marathon in Asse toont
progressie muzikanten én dansers
Afgelopen zaterdagavond en nacht speelde zich in Asse bij Brussel de tweede Jong Folk Marathon af. DJ.Jåk doet daarvan uitgebreid verslag op zijn site www.folkroddels.be . Bovendien heeft hij samen met Bart Denolf een fikse serie foto's (de moeite waard!) gemaakt en de site gezet. DJ.Jåk schrijft over elke groep een stukkje waaruit we graag citeren. In zijn inleiding stelt hij vast dat waar de typische balgroepen van vroeger braafjes de 'traditionals speelden', nu een hele serie groepen eigen nummers schrijft. En die groepen er 'staan' op het podium. Ze hebben de uitstraling van een rockgroep en slagen er in het publiek op te zwepen, aldus DJ.Jåk, die eraan toeveegt dat ook het publiek is geëvolueerd: van volksdans naar folkdans. Van ingestudeerde choreografieën naar dansen waar heel veel vrijheid gelaten wordt aan de dansers.
Hier enkele citaten en trefwoorden uit de recensie op www.folkroddels.be:

Megalomane emoties van pathetische Dulce Pontes De Portugese Dulce Pontes gaf afgelopen dagen een drietal concerten in onze contreien. Amsterdam, Brussel en Groningen. In het Vlaamse dagblad De Standaard lazen we een recensie van de hand van Peter Vantyghem. Het concert dat hij bezocht speelde zich af in een halfvol Koninklijk Circus in Brussel. We citeren graag uit zijn recensie

Follia! overtuigt en
verrast bij cd-presentatie

- door Henk -
Net terug uit Gent waar we getuigen waren van de cd-presentatie van Follia!. Vandeweek staken we in onze rubriek cd-recensies al uitgebreid de loftrompet over ''kiss me you fool!kiss me lila", dus waarom opnieuw aandacht voor deze Vlaamse groep Follia! Dat is eenvoudig. De groep is live nóg boeiender dan op cd. Bovendien is het een sympathiek gezelschap dat eigenlijk helemaal niet op zoveel opsmuk rond hun album zit te wachten.


Image

Inner Strength - foto Martijn Lieffers


Image

Gitarist Kelly van Inner Strength - foto Martijn Lieffers


Image

Judith Buxade en Maria Contreras van Lua - foto Martijn Lieffers

Image

Robert Hartigh van Lua - foto Martijn Lieffers
Bredase Crossover Night
voor herhaling vatbaar

Selene's Garden, Inner Strength en LUA stonden op het affiche van de Crossover Night zondagavond in het Bredase café Boulevard. Voor Folkforum was Lieke er met fotograaf Martijn (foto's volgen later). Onderstaand verslag is hoofdzakelijk gebaseerd op hun aantekeningen. Voor Selene's Garden die al om 19 uur begon, waren ze te laat. De alinea's over deze Leuvense groep zijn gebaseerd op opmerkingen van muzikanten van Inner Strength en Lua.

Ronkende elektrische gitaren op Blue Highways
De vijfde editie van het Blue Highways festival in Utrecht was afgelopen zaterdag goed bezocht. Meer bezoekers dan vorig jaar was de indruk van de delegatie van www.altcountry.nl die op hun site uitvoerig verslag doet van het americana-festival in Vredenburg. Conclusie: …"Het festival bood voor elk wat wils, en ook was er een aangename mix van gevestigde namen en aanstormend talent. (…) Wel lag de nadruk deze keer wel erg op ronkende elektrische gitaren. Maar zo is er altijd wat te zeuren, want in de vorige editie waren er weer te veel singer-songwriters. Ook over het geluid in de grote zaal, dat nog wel eens voor problemen wil zorgen, hebben we deze keer geen klachten. Hoewel het - zo leerde een rondvraag - sterk afhangt van de plaats waar je zit of staat"….

Overtuigend concert Luka Bloom
met sterke begeleidsters

Luka Bloom gaf afgelopen zaterdag een concert in het Burgerweeshuis in Deventer ter promotie van zijn nieuwe album 'Before Sleep Comes'. John Beumer (Blue Dew) was erbij en schreef voor folkforum een recensie.
Een even hardnekkige als pijnlijke peesontsteking achtervolgt Luka Bloom al zijn gehele carrière. Vorig jaar was het opnieuw niet te harden zodat hij nog nauwelijks kon spelen of schrijven. Alles wat hij deed was voorzichtig tokkelen op zijn Spaanse gitaar, waar hij gewend was om flink uit te halen op een semi- akoestische. Tegen journalist Dick Laning zei hij daarover in een interview ondermeer: ,,Het was bijna geen spelen, maar ik begon ervan te houden. Wel een maand of drie speelde ik zo elke ochtend heel relaxed wat ballads. Zo ontstonden eigen fluisterliedjes. Het heeft mezelf nog het meest verrast dat ik het zo leuk vond. Ik, die altijd als een soort atleet op het podium stond, die vooral genoot van de power. En het blijkt nu dat anderen het ook leuk vinden, dat er ook publiek is voor mijn verstilde kant.''
Tijdens een aantal instore-concerten en zijn optreden in het Burgerweeshuis in Deventer overtuigde Luka Bloom met zijn nieuwe aanpak.

Hemelse klanken bij Kadril & Alumea in Hasselt

Afgelopen zaterdag (10/04) was er in het Hasseltse Cultureel Centrum een Wild Boar-dag' waarop dit belangrijke Belgische folklabel enkele toppers uit haar catalogus presenteerde: Kadril & Alumea met het project 'La Paloma Negra', Tref en Pantha Rhei. 's Avonds was er ook nog Boombal. Stijn van Folkspot.be legde zijn oor te luisteren en doet op zijn site uitvoerig verslag gelardeerd met fraaie foto's. 'Een namiddag folk van het allerhoogste niveau', concludeert Stijn. Hier enkele citaten:

Elza Soares sneeft in goede bedoelingen…
De Braziliaanse zangeres Elza Soares gaf afgelopen vrijdag een concert in het Amsterdamse Paradiso. Zangeres Lilian Vieira van Zuco 103 noemt haar als inspiratiebron “ Ze swingt ontzettend. Als ik zing denk ik vaak an haar.” Maar Stan Rijven die voor Trouw het concert recenseerde, constateerde teleurgesteld dat de begleidende band de fantastische stem om zeep hielp. Hier enkele citaten:

Boudewijn de Groot
is nu een monument

In de Capitole in Gent stelde Boudewijn de Groot afgelopen weekeinde zijn nieuwe cd ,,Het eiland in de verte'' voor in een jubileumprogramma dat heel wat onverwachte oude liedjes bevatte. Peter Vantyghem was erbij en brengt in zijn recensie in de Standaard hulde aan "dit monument. Zijn songs zijn erfgoed geworden. Ze slaan bruggen tussen generaties". Hier nog meer citaten:

The Klezmorim nog steeds dampend en swingend Klezmermuziek verovert op het moment de theaters. Dieter van den Bergh was vandeweek bij de Klezmer Night in het bredase Chassé Theater en schreef erover in BN/De Stem. Hij kwam tot de conlusie dat muzikaal alles klopte, maar dat de theaterformule niet de meest geschikte is voor klezmer. Er moet gedanst en gedronken kunnen worden. Hier enkele citaten uit zijn recensie:


Image

Melancholie maar ook feest bij
jubileum en cd-presentatie Lenny Kuhr

- door Henk -
Op de kop af 35 jaar geleden won Lenny Kuhr op 19-jarige leeftijd het Eurovisiesongfestival in Madrid met De Troubadour. Gisteravond vertolkte ze opnieuw dit later nooit meer overtroffen Nederlandstalige songfestivallied voor een enthousiast publiek.

Aanvankelijk is één enkele spotlight gericht op een ouderwets tafereeltje: een staande schemerlamp, een man voor een aftandse tv en een rode feestjurk aan een knaapje. Uit de boxen klinkt het geluid van weleer: de Eurovisietune, de Spaanse aankondiging van de Troubadour en de eerste tonen. Vervolgens neemt in het volle podiumlicht Lenny Kuhr het live over met haar vaste begeleiders Cor Mutsers op gitaar, Eric Coenen op bas en Gerard van Graaf op piano en accordeon. En de zaal lai-lait aangedaan mee…

Image
Flaco Jimenez
trad zondagavond op in De Oosterpoort in Groningen. Voor Folkforum.nl was Auke Eringa erbij. Hij schreef een recensie. Flaco Jimenez met de Max Tax band treden komende week nog op in: De Groene Engel te Oss 3 maart, De Buren te Sittard 4 maart, De Piek te Vlissingen 5 maart, Sjors te Roggel 6 maart en Paradiso, Amsterdam 7 maart, 's middags. Max Tax y sus Banditos wordt gevormd door: Max Tax - Gitaar, Zang Freek Felix - Accordeon, Gitaar Pascal Vermeer - Drums, Zang, Henk Koekkoek - Saxofoons, trompet, trombone, Ricky Hains - Contrabas, electrische bas, zang.