Image

Inner Strength - foto Martijn Lieffers


Image

Gitarist Kelly van Inner Strength - foto Martijn Lieffers


Image

Judith Buxade en Maria Contreras van Lua - foto Martijn Lieffers

Image

Robert Hartigh van Lua - foto Martijn Lieffers
Bredase Crossover Night
voor herhaling vatbaar

Selene's Garden, Inner Strength en LUA stonden op het affiche van de Crossover Night zondagavond in het Bredase café Boulevard. Voor Folkforum was Lieke er met fotograaf Martijn (foto's volgen later). Onderstaand verslag is hoofdzakelijk gebaseerd op hun aantekeningen. Voor Selene's Garden die al om 19 uur begon, waren ze te laat. De alinea's over deze Leuvense groep zijn gebaseerd op opmerkingen van muzikanten van Inner Strength en Lua.

Ronkende elektrische gitaren op Blue Highways
De vijfde editie van het Blue Highways festival in Utrecht was afgelopen zaterdag goed bezocht. Meer bezoekers dan vorig jaar was de indruk van de delegatie van www.altcountry.nl die op hun site uitvoerig verslag doet van het americana-festival in Vredenburg. Conclusie: …"Het festival bood voor elk wat wils, en ook was er een aangename mix van gevestigde namen en aanstormend talent. (…) Wel lag de nadruk deze keer wel erg op ronkende elektrische gitaren. Maar zo is er altijd wat te zeuren, want in de vorige editie waren er weer te veel singer-songwriters. Ook over het geluid in de grote zaal, dat nog wel eens voor problemen wil zorgen, hebben we deze keer geen klachten. Hoewel het - zo leerde een rondvraag - sterk afhangt van de plaats waar je zit of staat"….

Overtuigend concert Luka Bloom
met sterke begeleidsters

Luka Bloom gaf afgelopen zaterdag een concert in het Burgerweeshuis in Deventer ter promotie van zijn nieuwe album 'Before Sleep Comes'. John Beumer (Blue Dew) was erbij en schreef voor folkforum een recensie.
Een even hardnekkige als pijnlijke peesontsteking achtervolgt Luka Bloom al zijn gehele carrière. Vorig jaar was het opnieuw niet te harden zodat hij nog nauwelijks kon spelen of schrijven. Alles wat hij deed was voorzichtig tokkelen op zijn Spaanse gitaar, waar hij gewend was om flink uit te halen op een semi- akoestische. Tegen journalist Dick Laning zei hij daarover in een interview ondermeer: ,,Het was bijna geen spelen, maar ik begon ervan te houden. Wel een maand of drie speelde ik zo elke ochtend heel relaxed wat ballads. Zo ontstonden eigen fluisterliedjes. Het heeft mezelf nog het meest verrast dat ik het zo leuk vond. Ik, die altijd als een soort atleet op het podium stond, die vooral genoot van de power. En het blijkt nu dat anderen het ook leuk vinden, dat er ook publiek is voor mijn verstilde kant.''
Tijdens een aantal instore-concerten en zijn optreden in het Burgerweeshuis in Deventer overtuigde Luka Bloom met zijn nieuwe aanpak.

Hemelse klanken bij Kadril & Alumea in Hasselt

Afgelopen zaterdag (10/04) was er in het Hasseltse Cultureel Centrum een Wild Boar-dag' waarop dit belangrijke Belgische folklabel enkele toppers uit haar catalogus presenteerde: Kadril & Alumea met het project 'La Paloma Negra', Tref en Pantha Rhei. 's Avonds was er ook nog Boombal. Stijn van Folkspot.be legde zijn oor te luisteren en doet op zijn site uitvoerig verslag gelardeerd met fraaie foto's. 'Een namiddag folk van het allerhoogste niveau', concludeert Stijn. Hier enkele citaten:

Elza Soares sneeft in goede bedoelingen…
De Braziliaanse zangeres Elza Soares gaf afgelopen vrijdag een concert in het Amsterdamse Paradiso. Zangeres Lilian Vieira van Zuco 103 noemt haar als inspiratiebron “ Ze swingt ontzettend. Als ik zing denk ik vaak an haar.” Maar Stan Rijven die voor Trouw het concert recenseerde, constateerde teleurgesteld dat de begleidende band de fantastische stem om zeep hielp. Hier enkele citaten:

Boudewijn de Groot
is nu een monument

In de Capitole in Gent stelde Boudewijn de Groot afgelopen weekeinde zijn nieuwe cd ,,Het eiland in de verte'' voor in een jubileumprogramma dat heel wat onverwachte oude liedjes bevatte. Peter Vantyghem was erbij en brengt in zijn recensie in de Standaard hulde aan "dit monument. Zijn songs zijn erfgoed geworden. Ze slaan bruggen tussen generaties". Hier nog meer citaten:

The Klezmorim nog steeds dampend en swingend Klezmermuziek verovert op het moment de theaters. Dieter van den Bergh was vandeweek bij de Klezmer Night in het bredase Chassé Theater en schreef erover in BN/De Stem. Hij kwam tot de conlusie dat muzikaal alles klopte, maar dat de theaterformule niet de meest geschikte is voor klezmer. Er moet gedanst en gedronken kunnen worden. Hier enkele citaten uit zijn recensie:


Image

Melancholie maar ook feest bij
jubileum en cd-presentatie Lenny Kuhr

- door Henk -
Op de kop af 35 jaar geleden won Lenny Kuhr op 19-jarige leeftijd het Eurovisiesongfestival in Madrid met De Troubadour. Gisteravond vertolkte ze opnieuw dit later nooit meer overtroffen Nederlandstalige songfestivallied voor een enthousiast publiek.

Aanvankelijk is één enkele spotlight gericht op een ouderwets tafereeltje: een staande schemerlamp, een man voor een aftandse tv en een rode feestjurk aan een knaapje. Uit de boxen klinkt het geluid van weleer: de Eurovisietune, de Spaanse aankondiging van de Troubadour en de eerste tonen. Vervolgens neemt in het volle podiumlicht Lenny Kuhr het live over met haar vaste begeleiders Cor Mutsers op gitaar, Eric Coenen op bas en Gerard van Graaf op piano en accordeon. En de zaal lai-lait aangedaan mee…

Image
Flaco Jimenez
trad zondagavond op in De Oosterpoort in Groningen. Voor Folkforum.nl was Auke Eringa erbij. Hij schreef een recensie. Flaco Jimenez met de Max Tax band treden komende week nog op in: De Groene Engel te Oss 3 maart, De Buren te Sittard 4 maart, De Piek te Vlissingen 5 maart, Sjors te Roggel 6 maart en Paradiso, Amsterdam 7 maart, 's middags. Max Tax y sus Banditos wordt gevormd door: Max Tax - Gitaar, Zang Freek Felix - Accordeon, Gitaar Pascal Vermeer - Drums, Zang, Henk Koekkoek - Saxofoons, trompet, trombone, Ricky Hains - Contrabas, electrische bas, zang.

Kelpie en Vals Plat: Gepakt door
compleet verschillende sferen

- door Henk -

Een ongewone combinatie wat het. De subtiele sferische muziek van het Noors/Schotse Kelpie en de Nederlandstalige niet van humor gespeende bluegrass van Vals Plat. De serie concert-avonden Ad van Meurs presenteert... bracht deze twee groepen donderdagavond samen op het podium van Muziekcentrum Eindhoven.

Het was maar goed dat er een ruime pauze zat tussen de twee concerten. Toch had ik een nummer of drie nodig om me los te maken uit de Kelpie-sfeer en me open te stellen voor Vals Plat. Een kleine tweehonderd bezoekers trok deze tweede avond in een serie van vier. Geen slechte opkomst. De vorige keer was het bij David Olney en Chip Taylor & Carry Rodriguez bijna twee keer zo druk, maar dat zijn dan ook bekendere namen. 22 april is de derde avond met het Hongaarse Teka en de Japanse percussionist Satoshi Ueda.

Waterboy Mike Scott overrompelend
bij opening Route 04 Gent

- door Henk -
Als Waterboy Mike Scott aanstaande zondagavond in Tilburg evengoed in vorm is als afgelopen zaterdagavond in de Gentse Handelsbeurs, dan beleeft Route 04 een prachtige afsluiting. Scott had het in Gent voor een uitverkochte zaal zichtbaar naar zijn zin roemde Gent met "It's always special in Gent. There is some kind of magic in this place". Het is te hopen dat hij in 013 ook iets van 'magic' ervaart...

Flook: Traditionele jigs & reels onderhuids versleuteld

De Brits-Ierse band Flook gaf afgelopen donderdag een concert in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Voor de Volkskrant was Ton Maas erbij. Hij schreef een recensie onder de kop: Flook sleutelt geraffineerd aan de oude folktraditie. Hier enkele citaten:

…Flook behoort tot de belangrijkste vernieuwers van de huidige folkbeweging (…) om de talrijke verwijzingen naar pop, jazz en klassiek in de muziek van Flook allemaal op te pikken, is aandachtig luisteren vereist, want de overwegend traditionele jigs & reels die ze ten gehore brengen, zijn vooral onderhuids versleuteld. Dankzij perfect gecoördineerde maatwisselingen, avontuurlijke harmonieën en geraffineerde accentverschuivingen blijken 'simpele' volksdeuntjes op een podium als het Amsterdamse Concertgebouw niet te misstaan…

'Accordeonwonder' Munnelly vlamt in Breda niet echt

Het 25-jarige Ierse accordeontalent David Munnelly kon ons vorige week vrijdag tijdens zijn concert in Valkenswaard volledig overtuigen (zie onze recensie d.d.). Een dag later speelde hij in het Chassé-theater in Breda. De wat ziekige Munnelly viel daar minder in de smaak bij Dieter van den Bergh, die een recensie schreef voor BN De Stem. Hier enkele citaten:

't Smiske smult van feestelijk Ambrozijn

DJ.Jåk schrijft op zijn fraai vernieuwde site www.folkroddels.be over het feestelijke concert dat Ambrozijn gaf in 't Smiske in Asse. Ook heeft hij er veel foto's gemaakt en op zijn site geplaatst. Het werd meer cabaret dan concert. Een tekenfilm van Tom en Jerry werd live begeleid. Ambrozijn maakte er compleet met koksmuts in alle opzichten een potje van. Er werd veel gelachen, maar volgens sommigen werd er té veel gezeverd...
't Smiske had Ambrozijn zwaar gesteund bij de Radio Klara Wereldmuziekprijzen 2003. Ambrozijn won deze publieksprijs en trad als dank gratis op in Asse. Ook Ludo Vandeau was van de partij. Bij de buitenlandse optredens van de groep zal hij er dit jaar trouwens nog vaak bij zijn.
Zie ook www.folkroddels.be

Wereldvlamingen indrukwekkend met zware kost

Overweldigend onthaal voor Dougie MacLean in Sneek

- door Assie Aukes -
Hij was er zelf een beetje bang voor. Zo lang niet in Nederland, zouden ze Dougie MacLean daar nog wel kennen? Het bleek dus van wel. Rond de driehonderd mensen waren op komen dagen voor het concert dat deze Schotse troubadour afgelopen zaterdag in het Friese Sneek gaf. En ze kwamen van ver, uit Kampen, uit Twente, uit Noord-Holland en zelfs enkele Duitsers waren speciaal voor Dougie MacLean naar Sneek gekomen.

Gerard van Maasakkers verrast op tv met Kan De Deur Nie Dicht

Gerard van Maasakkers verraste dinsdagavond in het tv-programma VARA-Laat met een fraaie ingetogen live-uitvoering van het nummer Kan De Deur Nie Dicht. Hij werd enkel op gitaar begeleid door Harry Hendriks. Vanuit commercieel oogpunt zou een nummer van zijn laatste succesvolle album 'Vol Dagen' voor de hand hebben gelegen. Maar nee, die enkele keer dat Van Maasakkers op de landelijk buis te zien is grijpt hij gepast terug op dit gevoelige nummer van de cd Pas op de plaats uit 2000.
Hij schreef het destijds naar aanleiding van het overlijden van een goede bekende. Kan De Deur Nie Dicht, is het lied met de onvergetelijke regel: kan d'n hond vergeten te blaffen, zou da nie gaan.

Comas imponeert in 't Folk: nog sneller dan Kila

Afgelopen weekeinde was het Iers wat de klok sloeg in 't Folk in Dranouter. Er waren workshops en ook enkele concerten, zoals zaterdagavond van Helen Flaherty / Gerry Murray / Guy Roelofs en COMAS. Volgens Stefan van www.folkroddels.be bewees Helen nog maar eens wat een goede zangeres ze is, en vooral, hoeveel warmte ze kan brengen in een zaal. Maar de helden van de avond waren toch wel Comas, vindt Stefan. Hij wordt daarin bijgevallen door Stijn Vandenberghe die op zijn site www.nvfolk.tk een recensie schrijft. Daar zullen wij wat uit citeren. Stefan heeft op zijn site nogal wat fraaie foto's geplaatst en ook nog de volgende alinea:

Flogging Molly een feest voor 'fucking bastards'

Flogging Molly raasde afgelopen week door Nederland. Overal zetten ze de zaaak op z'n kop, De Melkweg in Amsterdam, De Effenaar in Eindhoven, Vera in Groningen en ook Doornroosje in Nijmegen. Daar was René Megens bij voor de Gelderlander. Hij schreef een recensie waaruit wij graag citeren:

...Flogging Molly: dat is Keltische Sturm und Drang, een adrenaline-explosie. Kick-ass folk , snoeihard gebracht. Een op hol geslagen Iers/Amerikaanse variant op Rowwen Hèze....