Het 25-jarige Ierse accordeontalent David Munnelly kon ons vorige week vrijdag tijdens zijn concert in Valkenswaard volledig overtuigen (zie onze recensie d.d.). Een dag later speelde hij in het Chassé-theater in Breda. De wat ziekige Munnelly viel daar minder in de smaak bij Dieter van den Bergh, die een recensie schreef voor BN De Stem. Hier enkele citaten:

't Smiske smult van feestelijk Ambrozijn

DJ.Jåk schrijft op zijn fraai vernieuwde site www.folkroddels.be over het feestelijke concert dat Ambrozijn gaf in 't Smiske in Asse. Ook heeft hij er veel foto's gemaakt en op zijn site geplaatst. Het werd meer cabaret dan concert. Een tekenfilm van Tom en Jerry werd live begeleid. Ambrozijn maakte er compleet met koksmuts in alle opzichten een potje van. Er werd veel gelachen, maar volgens sommigen werd er té veel gezeverd...
't Smiske had Ambrozijn zwaar gesteund bij de Radio Klara Wereldmuziekprijzen 2003. Ambrozijn won deze publieksprijs en trad als dank gratis op in Asse. Ook Ludo Vandeau was van de partij. Bij de buitenlandse optredens van de groep zal hij er dit jaar trouwens nog vaak bij zijn.
Zie ook www.folkroddels.be

Wereldvlamingen indrukwekkend met zware kost

Overweldigend onthaal voor Dougie MacLean in Sneek

- door Assie Aukes -
Hij was er zelf een beetje bang voor. Zo lang niet in Nederland, zouden ze Dougie MacLean daar nog wel kennen? Het bleek dus van wel. Rond de driehonderd mensen waren op komen dagen voor het concert dat deze Schotse troubadour afgelopen zaterdag in het Friese Sneek gaf. En ze kwamen van ver, uit Kampen, uit Twente, uit Noord-Holland en zelfs enkele Duitsers waren speciaal voor Dougie MacLean naar Sneek gekomen.

Gerard van Maasakkers verrast op tv met Kan De Deur Nie Dicht

Gerard van Maasakkers verraste dinsdagavond in het tv-programma VARA-Laat met een fraaie ingetogen live-uitvoering van het nummer Kan De Deur Nie Dicht. Hij werd enkel op gitaar begeleid door Harry Hendriks. Vanuit commercieel oogpunt zou een nummer van zijn laatste succesvolle album 'Vol Dagen' voor de hand hebben gelegen. Maar nee, die enkele keer dat Van Maasakkers op de landelijk buis te zien is grijpt hij gepast terug op dit gevoelige nummer van de cd Pas op de plaats uit 2000.
Hij schreef het destijds naar aanleiding van het overlijden van een goede bekende. Kan De Deur Nie Dicht, is het lied met de onvergetelijke regel: kan d'n hond vergeten te blaffen, zou da nie gaan.

Comas imponeert in 't Folk: nog sneller dan Kila

Afgelopen weekeinde was het Iers wat de klok sloeg in 't Folk in Dranouter. Er waren workshops en ook enkele concerten, zoals zaterdagavond van Helen Flaherty / Gerry Murray / Guy Roelofs en COMAS. Volgens Stefan van www.folkroddels.be bewees Helen nog maar eens wat een goede zangeres ze is, en vooral, hoeveel warmte ze kan brengen in een zaal. Maar de helden van de avond waren toch wel Comas, vindt Stefan. Hij wordt daarin bijgevallen door Stijn Vandenberghe die op zijn site www.nvfolk.tk een recensie schrijft. Daar zullen wij wat uit citeren. Stefan heeft op zijn site nogal wat fraaie foto's geplaatst en ook nog de volgende alinea:

Flogging Molly een feest voor 'fucking bastards'

Flogging Molly raasde afgelopen week door Nederland. Overal zetten ze de zaaak op z'n kop, De Melkweg in Amsterdam, De Effenaar in Eindhoven, Vera in Groningen en ook Doornroosje in Nijmegen. Daar was René Megens bij voor de Gelderlander. Hij schreef een recensie waaruit wij graag citeren:

...Flogging Molly: dat is Keltische Sturm und Drang, een adrenaline-explosie. Kick-ass folk , snoeihard gebracht. Een op hol geslagen Iers/Amerikaanse variant op Rowwen Hèze....

Cristina Branco zingt helder, krachtig, vitaal en vol smart de fado

De Portugese fado-zangeres Cristina Branco trekt door het land. René Megens beschreef in De Gelderlander een concert dat ze gaf in Musis Sacrum in Arnhem. Hier enkels citaten:

...Branco is een schitterende zangeres met een repertoire vol melancholie en smart. Wat voor Nederlanders de smartlap is, dat is voor Portugezen de fado. Branco is een van de zangeressen die de Portugese blues nieuw leven in heeft geblazen. Daar lusten we in Nederland wel pap van. In Lissabon, een van de bakermatten van de oude fado, zijn ze minder gecharmeerd van Branco. Ze is te modern. Maar het belet Branco niet om in een van de toegiften vrolijk en vlot een aanstekelijke lofzang te brengen op Lisboa, 'de mooiste stad ter wereld'....

Jiddisj X-Over Festival Tilburg stoeit met begrip jiddisje muziek

Het Jiddisj X-Over Festival in Tilburg kende afgelopen weekeinde veel gezichten. X-over staat voor cross over, iets waarmee de organisatie zichzelf wat meer armslag gaf. Rinus van der Heijden schrijft erover in het Brabants Dagblad onder de kop: Op de loop voor jiddisje vrije jazz. Enkele citaten:

…Je komt voor joodse muziek en je krijgt vrije jazz opgediend. Het Jiddisj X-Over Festival had vele gezichten (…) Zo kon het gebeuren dat een aantal toehoorders vrijdag en zaterdag, hopend op jiddische klanken, vrije jazzimprovisaties kregen voorgeschoteld. En derhalve snel het hazenpad kozen…

Emmylou Harris in Antwerpen onvergetelijk

Emmylou Harris gaf een indrukwekkend concert in Antwerpen. In het Vlaamse ochtendblad De Standaard is Peter Vantyghem duidelijk: 'Emmylou Harris zong recht in de ziel van de mensen in de Elisabethzaal, en van haar fantastische band raakte je niet uitgesnoept'. Hier nog enkele citaten uit zijn recensie:

…De stereotiepe country-song is bij Harris een abstract lichaam geworden waarin thematisch plaats is voor de allerpersoonlijkste emoties, en muzikaal voor jazzy, zelfs avantgardistische invloeden…

Transjoik uit Samiland wint Liet Ynternasjonaal

De band Transjoik uit Samiland (Lapland) heeft in Leeuwarden het festival Liet Ynternasjonaal gewonnen met het nummer Mijaja. De publiekprijs van het songfestival voor taalminderheden ging naar zangeres Gwenno uit Wales. De Friese deelnemer aan het festival, Bacon and Bones, eindigde in de middenmoot. De Bildtse band won zaterdagavond het Friese Liet-festival met 'It allerheechste guod'. Voor de Leeuwarder Courant schreef Jacob Haagsma een verslag. Voor de VolkskrantGreta Riemersma. Uit beide artikelen citeren we.

Allan Taylor top, John Wright vervalt in over-acting

De Engelse singer-songwriter Allan Taylor en de eveneens Engelse zanger John Wright zijn samen op tournee. Ze hebben er al een achttal concerten op zitten. Aanstaande donderdag 27/11 staan ze in Theater Rondeel Wijk bij Duurstede (0343-597030), zaterdag 29/11 in De Lantaern Zevenaar en zondag 30/11 in De Koubrug, Stavoren (0514-681875). Asfgelopen weekeinde traden ze op bij GUO in Oisterwijk en bij de Fookhook in Sevenum. Bij het concert in Oisterwijk bevond zich zaterdagavond tussen de ruim honderd bezoekers onze eindredacteur Henk. Hij schreef er de volgende recensie over:

Mercedes Sosa: net iets teveel de sfeer van vergane glorie…

Mercedes Sosa gaf afgelopen dinsdag een concert in een overvol Muziekcentrum in Eindhoven. Ze werd begeleid door Popi Spatocco, toetsen; Ruben Lobo, drums; Carlos Genoni, bas en zang en Jorge Givlliano, gitaar. In het Eindhovens Dagblad schreef René van Peer een recensie onder de kop: Sleet zit op uitstraling protestzangeres Mercedes Sosa. Hier enkele citaten:

Urban Trad in het Muziekcentrum Enschede, 19/11/2004

-door Arnoud-

Keltische muziek met moderne dance invloeden voor een zittend publiek.. je vraagt je toch af wat de doelgroep van de schouwburg was. Het publiek van middelbare leeftijd dat voorgaande jaren massaal op de Celtic Night af kwam? Dat was er gister ook, alleen niet zo massaal zodat de grote zaal van het muziekcentrum slechts half gevuld was en bij overmaat van ramp hielden sommigen het zelfs voor de pauze al voor gezien. Begrijpelijk, want het geluid was veel te hard en lelijk scherp.

Brugges Festival tevreden met 70% publieke opkomst

Het Brugges Festival sloot zondagavond af in de intieme schouwburg met een ontroerend concert van de Italiaanse chansonnier Gianmaria Testa en een hommage aan de overleden Zuid-Afrikaanse singer-songwriter Johannes Kerkorrel. Over deze slotavond van de zestiende uitgave van Brugges Festival schreef Peter Vantyghem in de Standaard. Over de twee voorafgaande festivaldagen liet in diezelfde krant Inge Schelstraete haar licht schijnen. Afgelopen maandag citeerden wij reeds uit een recensie die DJ.Jak schreef op zijn site over het indrukwekkende concert dat Regis Gizavo tijdens het festival gaf. DJ.Jak toonde zich verbaasd over de matige publieke belangstelling. Uit de Standaard-bijdrage van Schelstraete blijkt dat ook bij andere concerten de zaal niet altijd goed gevuld was:
…Overigens ziet het publiek er niet merkbaar jonger uit dan de vorige edities, en dat is waarschijnlijk een tegenvaller voor de organisatoren en hun vernieuwing. De ticketverkoop loopt wel goed, zegt onthaalcoördinator Guy Fosté: ,,We zitten aan een zeventig procent bezetting, wat voor onze niet-commerciële aanpak goed is.'' Alleen voor de laatavondconcerten valt de opkomst tegen…, aldus Schelstraete.
Uit de recensies haalden we de volgende citaten:

Het Crossing Border Festival in Den Haag werd afgelopen zaterdag door Menno Pot in De Volkskrant te kijk gezet. Hij vroeg zich af welke criteria eigenlijk worden gehanteerd bij de samenstelling van het programma. Zie recensies concerten(hieronder). In de Haagsche Courant, die uitgebreid verslag doet, geen dergelijke bespiegelingen over de identiteit van het festival. Wel veel alinea's over een groot aantal programma-onderdelen. Over de eerste dagen schreef Erik Quint recensies. Het afsluitende weekeinde is beschreven door Bert Jansma. Hij genoot ondermeer van een prachtig afsluitend concert door het Richard Galliano Septet. Hier enkele citaten:

5e Celtic Night Lommel: Lúnasa in topvorm!!

In De Adelberg in Lommel, net over de grens onder Eindhoven, speelde zich zaterdag de 5de Celtic Night af. Voor Folkforum.nl was Paul erbij. Hij schreef de volgende doorwrochte recensie:

- door Paul -
Ruim 3½ uur muziek bood de 5e Celtic Night in "De Adelberg" in Lommel (België). In die tijd passeerden er slechts 2 songs (in de set van gelegenheidsformatie Casey/McGlynn/Ni Chatasaigh/Newman). Normaal gesproken veel te weinig. Niet echter als er groepen als At First Light en Lúnasa geprogrammeerd staan. Groepen met louter topmuzikanten die door hun moderne benadering van de Ierse instrumentale muziek, deze weer nieuwe inhoud geven.

Bob Dylan krast, kreunt, rochelt en krijst, maar komt er mee weg

De 62-jarige Bob Dylan gaf afgelopen maandag en dinsdag uitverkochte concerten in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Zijn band bestond uit: Larry Campbell (gitaar), Tony Garnier (bas), George Receli (drums) en de van de groep van Willy DeVille bekende gitarist Freddie Koella. Journalist Peter Bruyn was erbij en schreef zijn recensie voor de GPD. Dat betekende dat zijn relaas in een hele trits Nederlandse bladen te lezen was. Uit de versies in het Parool en het Eindhovens Dagblad halen we de volgende citaten:

Onthoofd Altan niet helemaal zichzelf

Altan was afgelopen week op tournee. Zaterdagavond 8/11 speelde deze Ierse topband in de grote zaal van het Muziekcentrum in Eindhoven. In de kleine zaal van datzelfde Muziekcentrum gaf tegelijkertijd Jan Willem Roy een concert met toetsenist Roel Spanjer aan zijn zijde. Daarvoor waren zelfs twee fans uit Kortrijk overgekomen. Onze eindredacteur Henk was daar ook graag bij geweest, maar de plicht riep en hij schreef een recensie over Altan voor het Eindhovens Dagblad. Hier die recensie, maar dan nog met iets meer details opgetuigd.

Fairport (morgen in Dranouter) is een springlevend monument

Zaterdagavond geeft Fairport Convention haar enige Belgsiche concert tijdens de huidige tournee, en wel in Muziekcentrum 't Folk in Dranouter. Fairport gaf afgelopen week enkele geslaagde optredens in Nederland. Vorige week zaterdag begonnen ze aan hun tournee met een concert in De Pul in Uden. Peter Habets, de zanger/gitarist van de powerfolkband Matzko was er bij en schreef op ons verzoek zijn ervaringen op: