Het wereldmuziekfestival Sfinks in het Vlaamse Boechout heeft de afgelopen vier dagen 28.000 bezoekers getrokken. Dat zijn er 4.000 minder dan vorig jaar. Het slechte weer speelde het festival parten. Het terrein was ronduit modderig, hetgeen de recensent van De Standaard doet verzuchten: ...zo'n festival heeft een degelijk terrein nodig en geen weide die meteen onder water staat... Toch had deze 32ste editie heel wat goede muziek te bieden, stellen dezelfde recensent en zijn collega's van andere Vlaamse bladen vast.

Peter Vantyghem en Al De Boeck in De Standaard:
...Het Berlijnse 17 Hippies (met dertien) gaf allerhande mondiale variétéstijlen flink wat alternatieve gekte mee en zoveel speelse relativireing was ook eens leuk. (...) Laurence Revey doorbrak dan wel oude katholiek rituelen en zingt mee met haar handen, maar haar elektronische taal wekte heel wat twijfels op...
...De negenkoppige Mahala Raï Banda uit Boekarest zette een bas en drum onder de vijf koperblazers, en maakte van zijn cocktail van zigeunerpassie en Balkankracht een funky geheel (...) Op het einde kwam ook dj Geatano Fabri meedoen, waardoor de grooves helemaal in handen van de dj kwamen en het orkest vooral mocht meetoeteren. Dergelijke ingrepen worden ingegeven door de drang oude en nieuwe instrumenten te verbinden, maar winst zat er niet in. Een goed Balkanorkest is op zich zo'n  geweldige ritmemachine dat een computer daarbij vergeleken gortdroge architectuur lijkt. (...) Lang niet zo hip als Mahala Raï Banda, herinnerde Kocani Orkestar eraan dat een traditie geslepen wordt uit vakkennis en tijd, niet uit mode...

...Sfinks is groot geworden met met Afrikaanse feestmuziek en die vormde afgelopen weekeinde de rode draad. Ook de rituele functie van de muziek kwam sterk aan bod. Dé groep die beide functies verbond, was Konono no1: Congolese rumba op zijn primitiefst. In de clubtent dansten zaterdagnacht vooral jongeren zich de ziel uit het lijf op lange stukken die schijnbaar tot twintig minuten lang hetzelfde idee herhaalden. Maar dit is de essentie van muziek: repetitie leidt tot trance en trance geneest. Formidabel hoe de drie kernleden uit hun duimpiano's zowel ophitsende bassen als verstoorde solo's puurden. Bassekou Kouyate was de andere Afrikaan die zondag op grootse wijze gestalte gaf aan de blues zoals die in Mali klinkt. Met liefst vier luitspelers (ngoni) en twee percussionisten, plus de zangers Ami Sacko, zette Kouyate de tent onverwacht op zijn kop. (...) Baaba Maal maakte van zijn Peul-erfenis, op één akoestische uitstap na, een groots vertoon, dat dreef op zinderende percussie, enthousiaste dansen en een geweldige stem. Dit was afropop op zijn best...
...Dé  grote vernieuwer was natuurlijk Rabih Abou-Hkalil: de Libanese luitspeler speelde met schitterende muzikanten een magistraal concert, met ondermeer de duduk-speler Gevorg Dabaghyan in een sterrol. Tenslotte zou Sfinks zichzelf niet zijn zonder respect te betonen aan de tradities. We onthouden graag Muktiar Ali uit Rajasthan (India): de zanger speelde handharmonium, werd begeleid door drie percussionisten en bracht ons terug naar de gouden dagen van Nusrat Fateh Ali Khan. Ghada Shbeir uit Libanon mag rustig naast Soeur Marie Keyrouz staan: in het Aramees zong ze helemaal alleen sobere liederen over Jezus en Maria. Beiden kregen grote aandacht van het publiek, waaronder opvallend veel jonge mensen...

CDH in Het Nieuwsblad:
...Het Sfinksfestival verzamelde ook dit jaar weer de wereld op een zakdoek. En, jawel, met succes (...) Ook na deze editie bleek nog maar eens dat Sfinks met stip het leukste familiefeest is. Waar de allerkleinsten met een gerust hart achtergelaten worden in het wonderlijke Kidz Village vol luchtkastelen en waar de mama's en de papa's over het uitgestrekte Molenveld op culinaire en muzikale ontdekkingsreis trekken....
...Sfinks onderging dit jaar een facelift die duidelijk werd gesmaakt. De opzwepende zigeunerparty Gypsyland Extravaganza, die het traditionele Festa Do Brasil moest doen vergeten, was een succes en de nieuwe Global Hiphoptent wist de jongeren te bekoren. Vooral het Gabonese rapwonder B Good La Rasta en het Palestijnse D.A.M. maakten indruk met politiek geëngageerde teksten. Alleen jammer dat de klank niet goed tot zijn recht kwam...
...Op het hoofdpodium losten de twee topacts, de Senegalese nachtegaal Baaba Maal op zaterdag en Alpha Blondy & the Solar System uit Ivoorkust op zondag de verwachtingen moeiteloos in...
...In de clubtent hebben we zaterdag met veel plezier gekeken naar het Spaanse Son de la Frontera dat speelse flamenco doorspekte met Zuid-Amerikaanse, jazzy ritmes en zo de toeschouwers wild kreeg...

VRT-Teletekst:
...Nieuw dit jaar was het hiphoppodium met hiphopacts vanover de hele wereld. Zaterdag zorgde de Senegalese zanger Baaba Maal voor een hoogtepunt. Met een indrukwekkende visuele act kon hij het publiek overtuigen...
 
Belga/De Morgen:
...Donderdag, de eerste festivaldag, die gratis is voor de bewoners van Boechout, Vremde, Hove en Mortsel, waren er 10.000 bezoekers. De zigeunerritmes van het Gypsyland Extravaganza brachten vrijdag 3.000 muziekliefhebbers op de been. Zaterdag trokken 9.000 bezoekers naar de festivalweide voor onder meer de flamencomuziek van Son De La Frontera. Het optreden van de Zwitserse Laurence Revey, die mystieke christelijke berggezangen bracht bij kaarslicht, zorgde voor een unieke sfeer. De poorten van het festivalterrein gingen zondag wat later open omdat er nog overvloedig regenwater moest worden weggepompt. Zowat 6.000 mensen genoten van de optredens. Alpha Blondy and the Solar System sloten het festival af...

Zie ook www.sfinks.be.