De 'sixtees' en de Heideroosjes in OOR 3

In navolging van de 50 van 50 in OOR 2 behandelen behandelt het blad nu de 60 van 60. Het tijdperk waar er een seksuele revolutie plaatsvindt na de introductie van de pil, Amerika's oorlog tegen Vietnam tot gigantische protesten leidt, het experimenteren met drugs onder jongeren gemeengoed wordt, de zwarte gemeenschap in de USA massaal maatschappelijke gelijkheid opeist, hippies zichzelf bloemkinderen noemen en voor het eerst popfestivals als het legendarische Woodstock gehouden worden.
Oor 3 vertelt ook over de Heideroosjes. Op 'SINema', het achtste album, bewijzen ze definitief volwassen te zijn geworden. In 2004 worden ze alle vier dertig. De rammelende punkers van weleer zijn uitgegroeid tot veelzijdige rockers die uitstapjes richting metal, folk of zelfs Afrikaanse muziek niet schuwen en op 'SINema' maar liefst negen verschillende talen spreken. De Heideroosjes hebben in de veertien jaar 'on the road' oren en ogen open gehouden. Ze bewaren ook graag een aandenken aan hun trips. In de nieuwe OOR een greep uit de reistrofeeën van Marco Roelofs (zang, gitaar), Fred Houben (bas), Frank Kleuskens (gitaar) en Igor Hobus (drums).
Verder o.a. cd-recensies over 't Kliekske en Ad Vanderveen

Maskesmachien: geen folk maar frisse muziek…

Het Vlaamse gezelschap Maskesmachien (onlangs nog op De Nachten in Antwerpen) werkt aan een album dat in april uitkomt met daarop het hitgevoelige Douchke pakke. Het gaat om vier vrouwen en één man (Dajo de Cauter). Twee van de Maskes Barbara Van Hoestenberghe en Liesbeth Swings hoorden we al eens op een album van Think of One. Optreden doen ze met een viool, een ukelele, handen en voeten in klompen of tapschoenen en onderdelen van oude fietsen. In het Vlaamse dagblad De Standaard kwam Barbara Van Hoestenberghe onlangs aan het woord. Even citeren:

... ,,We maken frisse muziek'' (…) ,,We hebben een ambigue relatie met het woord folk: dat heeft zo'n negatieve bijklank, iedereen denkt direct aan oude volksdansjes met een drummachine eronder. Maar onze muziek is wel geïnspireerd door volkse muziek, het is moderne muziek die volksmuziek zou kunnen zijn, omdat we nieuwe songs schrijven die heel dicht bij de leefwereld van mensen van nu staan.''...

…De maskes -- ,,naast mij nog een Liesbeth en twee Eva's'', dixit Barbara -- spelen al een jaar of vier samen. Het vijfde lid is de enige man in het gezelschap, de bassist Dajo De Cauter, die letterlijk kwam aanfietsen. ,,We waren aan het repeteren, in een woonwagen, toen Dajo voorbij fietste. Hij gluurde door het raam binnen en zo zagen we dat hij een bas bij had.'' Dajo bleef en vult een repertoire met viool, ukelele, klompen en tapschoenen aan….