Bladen
Plato Mania nr 170 o.m. met cd's van
Peter Case, Jonatha Brooke en Beth Gibbons
Plato Mania 170 ligt vanaf zaterdag in alle winkels. Hier alvast enkele van de cd-beschrijvingen. De volgende Plato Mania, nummer 171, verschijnt 15 november. Zie ook: www.platomania.nl
Peter Case - Bee Line
Na een stilte van twee jaar, waarin Peter Case onder meer de dood van zijn vader kreeg te verwerken, komt de folky singer-songwriter met inmiddels alweer zijn tiende plaat, en misschien wel zijn beste. De folkinvloeden van voorheen zijn verdrongen naar de achtergrond en met Beeline heeft Case een indringende, soms beklemmende rootsplaat afgeleverd. Een parel in zijn toch al indrukwekkend oeuvre.
Muziektherapeut: muzikale diagnose als praten niet helpt
Jolanda de Kruyf van de Wegener bladen sprak met muziektherapeut Franc Müller uit Meppel over een muzikale diagnose als praten niet helpt. "Klank vertelt soms meer dan een goed betoog". Hier enkele citaten uit dat verhaal:
. … Onenigheid op de werkvloer? Kom maar op met dat personeel. Franc Müller weet er wel raad mee. De Meppeler muziektherapeut zet 't hele zwikkie zo achter de Afrikaanse trommels. En kijk eens aan: in no time ontpoppen zich notoire leiders, dwarsliggers en meelopers. Franc hóórt het gewoon. (…) De sleutel voor succes zit in de klank. Al begint een stuk psychoanalyse feitelijk al bij de keus van instrument: wordt het bescheiden triangel of dominant slagwerk? 'Zelfs de toonhoogte vertelt iets over de sfeer binnen een team. Al spelend raken mensen bewust van processen binnen een bedrijf en hun eigen rol daarin.' Eigenlijk moet Franc Müller niet over z'n vak praten. Zelf voelen, ervaren, dáár draait het om….
Akoestische Dolly Parton: Ik moest eerst rijk worden
om te kunnen zingen alsof ik arm ben
Dolly Parton is pretparkondernemer (Dollywood) en grootgrondbezitter.
Daar heeft ze zoveel geld mee verdiend dat ze financieel onafhankelijk is en als zangeres kan doen en laten wat ze wil. Jaren lang maakte ze commerciële muziek en scoorde wereldhits met Jolene, 9 to 5 en I Will Always Love You. Nu kiest ze voor traditionelere muziek. Bluegrass, hoewel ze het zelf liever traditional mountain music noemt, zegt ze tegen Ariejan Korteweg in de Volkskrant. In een boeiend interview vertelt ze over plastische chirurgie, nepnagels en banjo's. Over haar zakelijke carrière; over haar themapark Dollywood dat jaarlijks twee miljoen bezoekers trekt. En over het moment, zes jaar geleden, dat ze besloot haar muzikale carrière een andere wending te geven. Haar muziek werd nog nauwelijks gedraaid op de radio. Ze trok zich voor een bezinningsperiode inclusief vastensessie van drie weken terug in haar berghuis. Korteweg beschrijft in een vogelvlucht wat er daarna gebeurde:
New Folk Sounds over Vermandere en de zomerfestivals
In de nieuwe New Folk Sounds een mooi interview met Willem Vermandere. Als Dries Delrue hem vertelt dat 't hem opvalt dat hij tegenwoordige steeds vaker in het Frans zingt zegt de bleeldhouwer/zanger/schrijver:
…"Iets houdt me al een hele tijd bezig: waarom worden wij, Vlaamse muzikanten, nooit gevraagd in Franstalig gebied? (…) Ik denk dat onze muziek daar goed zal smaken. Als het niet in het Nederlands kan, laat het ons in het Frans proberen, denk ik dan. (…) Als ik de liederen omzet in het Frans is het net alsof ik met een andere materie werk. Die andere taal geeft een nieuwe dimensie aan die teksten, het vraagt andere beelden, andere wendingen. Je vertaalt niet letterlijk. Het is net of ik met een nieuw instrument aan het werken ben. Zo komt het dat je mij nu in het Frans kan horen. Misschien komt er ook wel eens een franstalige cd uit van Vermandere."…
Linda Thompson in de nieuwe OOR
In de nieuwe OOR, die donderdag 17 oktober in de winkel ligt, een interview met folkzangeres Linda Thompson, de ex van Richard, die na jaren van stilte onlangs ijzersterk terugkwam met de cd Fashionably Late.
'The Last Waltz' van The Band, een van de beste concertfilms aller tijden, is opnieuw verkrijgbaar op cd en dvd. Robert Heeg haalt in Oor herinneringen op aan die gedenkwaardige avond in 1976.
Ook is er ondermeer een concertverslag van Take Root en worden er tientallen cd's besproken waarond de nieuwe van de Gourds en van Youssou N'Dour.