De DVD verdringt langzaamaan de cd's naar de achtergrond in de grote cd-winkels. Alle platenmaatschappijen gaan mee in deze dvd-rage. Ieder op zijn eigen manier. Onze eindredacteur Henk schreef voor het Eindhovens Dagblad een artikel over de aanpak van Music & Words. Afgelopen zaterdag stond dit artikel in het Eindhovens Dagblad. Nu publiceren wij een iets uitgebreidere versie:

Music & Words zoekt op dvd-markt kracht in kwaliteit en extra's
"Wij geloven niet in het simpel op dvd zetten van oude concerten"

- door Henk -
Waar de cd-verkoop stokt, realiseert de muziek-dvd spectaculaire groeicijfers. De muziekbranche stort zich op productie en verkoop. Ook de kleinere labels moeten mee. Maar het produceren van DVD's is veel moeilijker dan cd's, het is technisch ingewikkelder en oneindig veel duurder. Een project als de Marco Borsato-dvd kan een klein label zich financieel niet permitteren, omdat de opnamekosten astronomisch zijn. Dus moeten ze zich op een andere manier onderscheiden.

Het Nederlandse Music & Words, (gespecialiseerd in wereldmuziek en roots), richt al haar aandacht op hoge kwaliteit. Music & Words-dvd's bevatten naast muziek-opnamen alle mogelijke extra info. Die halen ze ondermeer bij andere gerenommeerde media. Liesbeth Puts van M&W: "We hebben goede kontakten met bijvoorbeeld de BBC en Arte om materiaal te kopen, dat we dan aan kunnen vullen tot mooie en interessante dvd's". Dit moet binnenkort ondermeer resulteren in een dvd over muziek in Afghanistan na de Taliban.

Gerard van Maasakkers
Een ander mooi voorbeeld dichter bij huis is de eerste dvd die M&W uitgaf: Toeters en Bellen van Gerard van Maasakkers. Naast een weerslag van het gelijknamig project dat Gerard van Maasakkers deed met de KleinBrabantse Harmonie, bevat Toeters en Bellen een documentaire '25 jaar liedjes', die ooit in een ingekorte versie door Omroep Brabant TV is uitgezonden. De DVD toont bijvoorbeeld ook een prachtig interview dat Gerard van Maasakkers zelf maakte met de jonge Nuenense boer Rob Adriaans, die onlangs uitgeroepen is tot jonge boer van het jaar. Naar aanleiding van het nummer Achter de Schuur, waarin Van Maasakkers de problemen van opvolging schetst binnen het boerenbedrijf, komt de jonge boer in een gesprek met Van Maasakkers tot een authentiek vlammend betoog. Met uitspraken als:
...Ze zèn een generatie mensen an 't kapot maken, die eigenlijk niet meer nodig hebben als een simpele kostwinning en uh... een fijn gevuul en lekker werk. En dè zèn ze d'r hillemaol aan 't uit slaan, um 't zoe mèr te noemen (...) Stel oe eigen vur da'k dalijk drie van die snotapen heb en die willen mé duvel en geweld boer worre en dè gut dan nie umdet ge amper oewe kost kunt verdienen en umdet ze in Den Haag allerlei onzin blijven verzinnen, wetten, regels...

Aantrekkelijke aanpak
Met deze voor de consument aantrekkelijke aanpak hoopt de 'independent' Music & Words een rol te kunnen spelen tussen alle 'majors' op de DVD-markt. In cijfers is dat nog niet meteen terug te vinden. Waar M&W, de bedrijfspolitiek volgend, geen verkoopcijfers geeft, zegt Van Maasakkers de afgelopen maanden een paar honderd dvd's verkocht te hebben tijdens optredens en via internet. "Ik denk dat cijfers van de platenmaatschappijen vergelijkbaar zijn maar dat weet ik niet zeker", aldus Van Maasakkers.

Liesbeth Puts toont zich niet ontevreden: "We zijn verrast door de omzetten van de dvd van Gerard. Het zal in het begin niet hard gaan, dachten we, omdat hij ook een wat ouder publiek aantrekt, dachten we..., die nog niet aan de dvd-spelers toe zijn, dachten we.... En dat viel heel erg mee. We hadden ook een bon in de dvd gedaan, die kans bood op een gratis dvd-speler. Daar is heel goed op gereageerd en het leverde in ieder geval de kennis op dat Gerard's publiek jonger is dan we dachten en dat de behoefte aan leuke dvd's erg groot is. Het publiek is niet afwachtend dus, in ieder geval een flink deel niet!"

Professioneel
Music & Words
heeft samen met haar Italiaanse partner Aditi [Image] veel dvd's bekeken en beslist hoe ze het perse niet willen. "Veel dvd's zijn net als de eerste cd's: alles kon en mocht, je hoorde soms zelfs hoe de naald op de plaat gezet werd, en nu ook weer: simpele concerten die toch nog op de plank lagen zonder enige vorm van aankleding op dvd gooien, schande!! En dat terwijl de consument extra's juist belangrijk vindt", aldus Puts. "Wij geloven niet in het simpelweg op dvd zetten van oude concerten en clips. Nee, we willen professionele concertregistraties en goed nadenken over menu's, leuke extra's etc. We willen verder gaan met de BBC, waar schitterende concertopnames liggen, ook van folkmuziek!".

Nog niet lonend
Plannen heeft Music & Words genoeg: de Afghaanse dvd, een serie met bluesopnames, een dvd van de Finse groep Gjallarhorn, een met Braziliaanse samba's etc. Puts: "Op dit moment kiezen we nog heel zorgvuldig welke dvd's we uitbrengen, omdat de omzetten van independents nu eenmaal kleiner zijn dan die van majors." Ondanks dat de muziek-dvd voor M&W nog niet echt een 'lonend' alternatief is, ziet Liesbeth Puts de toekomst rooskleurig in. "We verwachten dat er nog een flinke markt is. Op dit moment zitten we nog met een 'kip-of-ei' situatie: voor liefhebbers van folk, world en roots zijn er nog weinig dvd's. Ze hebben nog nauwelijks te kiezen en kopen daarom misschien nog niet snel een dvd-speler."

"Maar", zo verwacht Puts, "er zullen steeds nieuwe mensen een dvd-speler aanschaffen. En mocht deze markt inderdaad zo blijven groeien, dan staan er ongetwijfeld nieuwe labels op. Maar op dat moment hebben wij al een voorsprong. Niet alleen wat betreft technische en juridische kennis, er komt echt wel wat meer bij kijken dan bij een cd, maar ook wat betreft afzetkanalen en -mogelijkheden. En wij hebben natuurlijk een reputatie hoog te houden als eigenwijze independent!"...