Een Twentse gitaar om U tegen te zeggen

Wie Ilse de Lange live heeft zien optreden, zag ook Peter Tiehuis. Hij was tot voor kort gitarist in haar band. In de Twentsche Courant/Tubantia legt hij uit waarom hij niet meer bij Ilse de Lange speelt. 'Het komt er in feite op neer dat Ilse steeds groter wil en ik juist steeds kleiner. Het is een tendens in de hele muziekindustrie. Liever voor een zaal spelen met 10.000 man dan voor minder publiek.' Komt bij dat de zangeres in Amerika haar muziek bedenkt. 'Tja, en dan is zo'n groepje muzikanten in Nederland waarmee ze door het land toert eigenlijk niet veel meer dan een luxe coverband.'

Tiehuis treedt over de hele wereld op aan de zijde van grote namen als Tina Turner, Al Jarau, Shaka Kahn, Gino Vanelli. Bij het Metropole Orkest heeft de geboren Almeloër een halve baan. En hij maakt deel uit van de Toon Roos-groep, een fusion/jazzrockformatie waarmee hij binnenkort afreist naar Zuid-Afrika voor een 'zeg maar soort van North Sea Jazz Festival ' aldaar. Gitaarbouwer Dijkman, met een eigen zaak in Rijssen, bouwde een speciale gitaar voor hem. Dijkman in de krant:
'Ik heb 'm al in zoveel hoedanigheden gezien. Ik weet hoe hij speelt, dus heb ik 'm verteld hoe je uit een electrische gitaar een akoestischer geluid kunt krijgen.' In de werkplaats van Double D, het bedrijf dat Dijkman met Hans Kienhuis runt, ontstond een gitaar met aangepaste akoestische ruimtes, de klankholtes binnen in het instrument. In combinatie met de 'elementen', die zich onder de snaren bevinden, bepalen de holtes voor een belangrijk deel het geluid. 'De elementen vangen de trillingen op. Met de draaiknoppen op de 'body' van de gitaar doe je de rest. Daarmee maak je de klankcombinaties', aldus Tiehuis.