Wij ontvingen van Crispijn Oomes een uitgebreid artikel over de geschiedenis van de volksmuziek in Europa. Omdat het nogal lang is, hebben we besloten om er een feuilleton van te maken. Vandaag beginnen we met de inleiding en informatie over de auteur, die ook een cursus heeft bedacht. Daarna volgen nog 7 afleveringen.

Crispijn Oomes is violist en makelaar in wereldmuziek (De Speelman), met vooral belangstelling voor o.m. Hongaarse, Roemeense, Griekse en Turkse muziek. World Music Agency De Speelman is volgens de eigen site Nederlands grootste boekingskantoor voor hartstochtelijke folk, traditionele muziek, crossovers, niet-westerse klassieke muziek, zigeunermuziek en aanverwante gebieden. Geschikt voor schouwburg, concertzaal, scholen en folkclubs, maar ook voor festivals, bruiloften en bedrijfsevenementen. De ensembles kunnen door iedereen in Nederland en Belgiƫ geboekt worden.

Samen met Roelof Rosendal heeft Oomes een cursus "Leren luisteren naar Wereldmuziek" bedacht. Doelstelling is de verschillende kenmerken van de volksmuziek en niet-westerse muziek beter te leren begrijpen, o.m. op het gebied van ritme, harmonie, toonladdergebruik, improvisatie, stijlen, invloeden en instrumenten. Roelof Rosendal is musicus en muziekleraar, gespecialiseerd in Ierse en joodse muziek, maar ook muziek uit de Balkan en het Nabije Oosten.

Hieronder volgt deel 1, de inleiding van het artikel. De komende dagen zullen nog aan bod komen: Oudheid en Middeleeuwen, Stad en Platteland, De Standen, Nationalisme, Boeren en Arbeiders, Revival en Oermuziek en Nieuwe Muziek.

Geschiedenis van de volksmuziek in Europa (deel 1)

door Crispijn Oomes

Inleiding
Volksmuziek is zo oud als de mensheid. Wellicht kon de mens eerder zingen dan praten, net als de vogels, de olifanten en de walvissen. Volksmuziek is vanouds een gebruiksvoorwerp, net als een doopritueel, een bruiloftsgebruik, een traditioneel kostuum, streektaal, oude legenden en regionale architektuur. Volksmuziek hoorde bij de volkskunst. Daarbij ging het niet om de individuele expressie van een individuele kunstenaar, maar om een collectieve uitingsvorm van gemeenschappelijk herkende emoties. Veel volksliederen gingen over de geschiedenis van de groep (stam, clan), over legendarische helden, over gewonnen en verloren oorlogen. Daarnaast zijn veel volksliederen een maatschappelijk geaccepteerde uitlaatklep voor individuele gevoelens: van blijdschap en gelukservaringen tot ongelukkige liefdes, misoogsten, armoede, gevangenschap, tegenslagen en ongevallen.

Zie ook www.speelman.nl, Crispijn Oomes is ook bereikbaar via e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..