winterbloom: traditions rearranged
Duvekot, Heaton, Hutchinson, Zukerman - Winterbloom: Traditions Rearranged - Market Monkeys MM-004 / Lucky Dice

Winterbloom is een collectief van succesvolle singer-songwriters uit de Boston muziekscene. Afzonderlijk van elkaar maken de vier dames (Antje Duvekot, Meg Hutchinson, Anne Heaton en Natalia Zukerman) al prachtige muziek gesitueerd op het grensgebied van akoestische folk, americana, pop en singer-songwriter. Vorig jaar december speelden ze met deze gelegenheidsformatie in theaters in de US en dit jaar brengen ze de donkere dagen in Europa door. Bij de tour hoort een cd, Winterbloom: Traditions Rearranged, waarop elke dame 2 nummers ten gehore brengt met behulp van een of meer van de anderen. Zoals de titel al zegt worden traditionele stukken opnieuw gearrangeerd, bovendien wordt door Anne Heaton een eigen compositie toegevoegd, As You Are. Geen standaard liedjes dus, zoals Jingle Bells of Rudolph The Rednosed Reindeer met allerlei kitscherige tierelantijntjes eromheen, maar een ingetogen uitgevoerd repertoire, geheel passend in de stijl van singer-songwriters. De warme stem van Natalia Zukerman opent met een traditionele jiddische folk song, The Riddle (Tumbalalaika). Met een folkbluesy aandoende akoestische gitaarbegeleiding is dit meteen raak. Anne Heaton sluit af met een licht jazzy getint Have Yourself A Merry Little Christmas, haar enige gezelschap is een piano. Meer blijkt ook niet nodig voor deze liedjes, die voor de verandering eens niet die vreselijke commerciële vrolijkheid ademen maar juist een fijne ontspannen sfeer die nog versterkt wordt door de lekkere samenzang hier en daar, zoals in het lekker folky Rexroth's Daughter (een compositie van singer-songwriter Greg Brown) die subtiele accenten krijgt met een lap steel en het door Antje Duvekot en Meg Hutchinson geheel a capella in het Duits gezongen Stille Nacht Heilige Nacht. Dit laatste is overigens wel wat aan de plechtige kant, totaal anders dan het heerlijk ontspannen country-gevoel dat Duvekot met haar heldere stem en akoestische gitaar laat horen in Thanks For The Roses (Merry Christmas). De productie is vrij naturel en dat versterkt de pure, sobere sfeer van deze plaat. Een aanrader voor de liefhebber van echte muziek.

Speeldata:
Woensdag, 15 december 2010, om 20:00 uur
Cultureel Podium Roepaen, Kleefseweg 9, 6595 NK Ottersum