Watchman And Friends - Over The Top
The Watchman & friends  -  Over the top - CRS CECD 39 / www.continental.nl

Het zijn drukke tijden voor zanger-gitarist Ad van Meurs uit Eindhoven. Bijna gelijktijdig met het album Hela Hela van NO Blues kwam ook het nieuw album van zijn eigen groep The Watchman uit. Met het succes van NO Blues was deze band wat op de achtergrond geraakt, maar nu het project van NO Blues na vijf jaar en vier albums binnenkort ten einde loopt, is er weer tijd om Van Meurs’ oude liefde nieuw leven in blazen. En dat kun je natuurlijk het beste doen met een nieuwe cd.

Je zult verrast zijn,  denk ik. Het is anders dan wat je gewend bent”, sprak Ad van Meurs, toen ik het schijfje aanschafte tijdens een optreden van NO Blues.
En inderdaad, het twaalfde album van The Watchman is anders. Valt het eerdere werk van The Watchman te rangschikken onder de noemer ‘americana’, Over the top valt moeilijker te kwalificeren, want het album is veelzijdiger van opzet dan de meeste Watchman-albums. .
Herkenbaar is zeker Getting ready for the evening dat door het gebruik van dobro en accordeon, bespeeld door Bart de Win, een cajunachtig geluid heeft gekregen.
Maar Ad van Meurs heeft in de loop der jaren met verschillende muzikanten samengespeeld en een aantal hiervan heeft hij speciaal voor dit album om zich heen verzameld. Mede door de invloed van deze ‘vrienden’ is het album meer een symbiose van Amerikaanse en Europese muziek dan een louter Americana-album geworden. Het gitaarspel en stemgeluid van Ad van Meurs is uit duizenden te herkennen, maar door de inzet van de gastmuzikanten klinkt het album bij tijd en wijle echt anders dan we gewend zijn van The Watchman. Dat laat zich meteen al horen in Valse du pont des amours, het instrumentale openingsnummer. Door de toevoeging van de zwoele tenorsax van de uitstekende Jos Beeren en de trekharmonica van de ons welbekende Sophie Cavez waan je jezelf meer in een intiem cafeetje in het middernachtelijke Parijs dan in een club in Austin, Texas. Ad van Meurs beschikt over een aangenaam maar niet groots stemgeluid.  Gelukkig is er dan steun en toeverlaat Ankie Keultjes die in een tweetal songs met haar mooie omfloerste stem de leadzang voor haar rekening neemt, maar vooral voor een groot aantal liedjes op verrukkelijke wijze de harmonievocalen verzorgt. Wanneer dan ook nog Marjan Cornille, actief met Van Meurs en Keultjes in The Folksurvivalclub, in de klassieker To be loved by you haar vocalen toevoegt, klinkt het geheel helemaal hemels.
'Over the top' is een kreet uit de Eerste Wereldoorlog waarmee de officieren de soldaten de loopgraven uitjoegen het niemandsland in, een onzekere toekomst tegemoet. Ook het leven van een muzikant is op z’n minst onzeker, met grote kans op teleurstellingen. Met dit album Over the top heeft de Watchman echter een product afgeleverd waarmee hij met opgeheven hoofd de muzikale loopgraven kan verlaten. Kortom, een uitstekend album waarmee je voor de dag kunt komen!