anna macdonald - paper flowers
Anna MacDonald - Paper Flowers - eigen beheer

Op 6 augustus verschijnt Paper Flowers, de tweede ep van de Schotse Anna MacDonald (niet te verwarren met haar beroemde landgenote Amy). Anna is regelmatig te horen op BBC Radio Alba, waar vooral Keltische muziek voorbijkomt. Haar stem is helder en ze bespeelt diverse instrumenten, waaronder piano en 'clarsach', een Keltische harp. In 2010 verscheen een eerste ep, You Held Out Your Hand. Die heeft nog een nummer in het gaelic en een paar uptempo stukken die duidelijk in de Keltische traditie geworteld zijn, bij Paper Flowers houdt ze het op Engels en ietsje minder traditioneel. Het zou Anna wel sieren als ze aan juiste bronvermelding deed; op de hoes staat dat alle stukken van eigen hand zijn en hoewel ze wel enigszins een eigen invulling geeft aan de tekst van Matty Groves gaat het hier wel degelijk om de folkklassieker die door Fairport Convention en Sandy Denny onsterfelijk werd gemaakt. En ook Banks Of Inverurie is een traditional, zij het wat minder bekend.

Muzikaal gezien is Paper Flowers vrij ingetogen, piano, fluit, viool en harp spelen de hoofdrol. De drie eigen nummers zijn vrij melancholiek van toon, van titelnummer Paper Flowers ("Don't send me flowers just to watch them die") via het afscheidsliedje Naj's Song tot de ode aan de stad waar ze vandaan komt: Glasgow Rain. De teksten zijn toegankelijk, de uitvoering degelijk, het is echter vooral de stem die raakt. Het maakt nieuwsgierig of ze ook een heel album lang kan blijven boeien.

Beide ep's van Anna MacDonald zijn te beluisteren (en te bestellen of downloaden) via haar Bandcamp-pagina.