josienne clarke & ben walker - fire & fortune
Josienne Clarke & Ben Walker - Fire & Fortune - Navigator Records NAVIGATOR082P

Na het Britse folkduo Josienne Clarke & Ben Walker in maart live op een podium gezien te hebben was ik benieuwd naar het album dat ze deze zomer uit zouden brengen. Op hun eerdere werk lieten ze al horen over het nodige talent te beschikken en met Fire & Fortune bewijzen ze dat ze niet zomaar door het gerenommeerde Britse label Navigator in huis zijn gehaald.

In 2009 ontmoeten Josienne Clarke en Ben Walker elkaar en muzikaal gezien klikt het tussen de twee. Beiden deden een klassieke opleiding, maar samen hebben ze voor traditionele folk gekozen als uitgangspunt van hun eigen muziek. Eerder verschenen al One Light Is Gone (met vooral eigen nummers) en The Seas Are Deep (met favoriete traditionals). De kern van de muziek is de krachtig heldere geschoolde stem van Clarke (in eigen land al vergeleken met Sandy Denny en June Tabor), die soms ook fluit speelt, begeleid door het sterke fingerpicking gitaarwerk van Walker. Na de EP Homemade Heartache (opnieuw met eigen werk) worden ze opgepikt door Navigator, waarop deze zomer Fire & Fortune is verschenen. Dit keer mengen Clarke en Walker traditionals met eigen songs, en doen dat vakkundig en vol overtuiging.

Met een subtiel gitaarintro en ingehouden zang vragen Josienne Clarke & Ben Walker gelijk de aandacht van de luisteraar in opener After Me. Zachte strijkers vallen in en laten deze intiem breekbare ballad openbloeien. Een gewaagd begin, maar Fire & Fortune heeft sowieso geen uptempo niemendalletjes om even de zinnen te verzetten, het wordt al snel duidelijk dat commercie niet bovenaan staat in het prioriteitenlijstje van deze muzikanten. Voor mij als folkliefhebber vormt dat geen enkel bezwaar, allereerst mag ik dat wel als muzikanten hun eigen keuzes maken in plaats van domweg de massa te volgen en bovendien maken Clarke en Walker hun muziek spannend door zowel hun uitstekende zang, spel en arrangementen als met de liefde voor traditie die hen drijft. En zelfs de traditie volgen ze niet klakkeloos na, The Seasons klinkt bijvoorbeeld bijna jazzy ontspannen met een lekker subtiele sax en een tekst die door Clarke is aangepast om beter aan te sluiten bij haar eigen werk terwijl Green Grow The Laurels een mooi intiem arrangement heeft gekregen dat nog iets weet toe te voegen aan de vele versies die er al zijn van dit lied. De eigen stukken mogen er trouwens ook zijn, zoals titelnummer Fire & Fortune, een soort vraag en antwoord-lied met een trage drumbeat en een klein maar fijn intrigerend Spaans tinkelend gitaarpartijtje of het heerlijk dreigende Anyone But Me met dwingende percussie die de hypnotiserende gitaar ondersteunt, het (mogelijke) verraad van een geliefde past prima in de eeuwenoude reeks van verloren, verstoten of onbereikbare minnaars. Diverse gasten spelen mee op het album: Jim Moray (piano), John Parker (contrabas), Jo Silverston (cello), Basia Bartz (viool), Ivan Mendiola (drums) en Ruairi Glasheen (bodhran), toch blijft een ingetogen sfeer de overhand houden.

Josienne Clarke & Ben Walker gaan niet voor gemakkelijke folkdeuntjes, maar maken melancholieke luistermuziek in boeiende arrangementen waar ze al hun passie in leggen. Op Fire & Fortune verenigt het duo de mooie oude Britse traditie en sterke eigen songs. En dat past wonderwel in elkaar.

In het najaar van 2014 zullen Josienne Clarke & Ben Walker ons land aandoen voor een tour.