Mooie arrangementen

Andreas Aase kwamen we onlangs nog tegen op een prachtige CD die hij samen met Sturla Eide Sundli maakte: Glimmer (zie elders CD recensies). Nu dus een solo-CD van deze gitarist.Op deze CD wordt Andreas Aase bijgestaan door percussionist Tor Andreas Haugerud en gitarist Gunnar Andreas Berg. Een kleine bijdrage is er voor Daniel Herskedal (tuba) en Hayden Powell (cornet).

Maus is een aangename eigentijdse CD. De muziek, oorspronkelijk geschreven voor andere instrumenten (vooral viool), is opnieuw gearrangeerd voor (fingerstyle) gitaar. Dat levert frisse nieuwe folk op. Ook door een grote variatie aan snaar-instrumenten, in combinatie met puike percussie en (incidenteel) blaaswerk. Aase toont zich een bekwaam arrangeur. In de polka "Broderen" verlengt hij de eerste tonen van elke eerste frase. Daardoor verandert de polka van karakter. Ook door de percussie krijgt deze polka een zuiderse, Spaanse kleur. Nog fraaier wordt het in "Sprengar". Hier horen we voor het eerst het geluid van de Weissenborn-gitaar. Een 6-snarige gitaar met brede holle nek (voor een hogere resonantie) en zonder fretten. De voorloper van de Dobro en op dezelfde manier bespeeld (meestal "lap"). De combinatie van Weissenborn, cornet, tuba en snare drum zorgt in "Sprengar" voor een geluid dat eerder aan Louïsiana dan aan Noorwegen doet denken. Heerlijk luie tune. Of het toeval is of niet, weet ik niet. Maar ik hoor in deze instrumentaal wel degelijk fragmenten van "De boer had maar ene schoen" (o.a. Wolverlei).

Die Weissenborn komt nog een paar keer terug op de CD. "Hamborgar" kent van oorsprong een Duits polka-ritme. Maar klinkt hier toch echt Amerikaans door het gebruikte instrumentarium. De mooi gedragen brudemarsj (bruiloftsmars) ,"Fos", laat de Weissenborn horen in combinatie met mandoline en Ierse bouzouki. Roept door die combinatie associaties op met het werk van Peter Ostroushko.

Maar ook puur akoestisch, in "Mirko" en "Fornæs", toont Andreas Aase zich een zeer bekwaam gitarist en arrangeur "Halling", een fraai duet tussen Ierse bouzouki en 6-snarige gitaar, heeft meer weg van een up-tempo blues, dan van de gelijknamige, traditionele, Noorse dans.

Mooi voorbeeld van de muzikale banden tussen de keltische muziek van Ierland/ Schotland en Noorwegen is "Maus". Een heuse Reel ("Ril") van het Noorse eilandje Mausundvær. Naast "Sprengar" behoort het nummer "Sul" tot het beste werk van de CD. Een traditionele polka die hier vertraagd gespeeld wordt (eerder o.a. door Sven Nyhus). Door die vertraging ontstaat een mooi vloeiend nummer dat nog aan kracht wint door een zeer subtiele elektrische gitaar.

Er is dus niet veel mis met deze CD. Behalve de lengte. Met 35+ minuten toch echt aan de krappe kant.

Paul - Waardering: 7½