Klasse in nieuwe
aanpak onderstreept

Zonder zanger Ludo Vandeau en weer terug in haar oorspronkelijke bezetting is Ambrozijn een nieuwe weg ingeslagen en heeft dat vastgelegd op haar vijfde album Botsjeribo. Buiten enkele Franstalige nummers bevat deze cd veel Engelstalige werk van Tom Theuns die de zang voor zijn rekening neemt. Gestoeld op Amerikaanse singer-songwritermuziek heette het in de aanloop naar release vandaag (8 juli 2004). Maar de nieuwe cd Botsjeribo is meer Angelsaksisch dan Amerikaans.

Enkel de eerste tonen, akoestische gitaar en zang wekken de indruk van een americana-cd. Daarna ontwikkelt zich een stijl die ver af staat van de door Vandeau's warme diepe stem gekleurde voormalige Ambrozijn-sound.
Maar het dromerige, mystieke uit de Vandeau-tijd is na zijn afscheid niet helemaal verdwenen. In enkele nummers als het magnifieke Party at Mrs Garriocks en The Cottage of lost play ontstaat een mysterieuze sound door galmende donkere pianoklanken en geprogrammeerde ritmes. Hier klinkt het nieuwe Ambrozijn even kleurrijk, romantisch, eigenzinnig en speels als de Nits. In The Disciple Song wordt het iets te Art Carfunkel-zoetgevooisd door een strijkje, met olv Wouter Vandenabeele gastmuzikanten als Kristof Rosseuw, Lode Vercampt, Luc Degezelle, Jeroen Baert, Isabelle Vandendriessche en Katrien van Remortel. In sommige nummers waarin Eva Deroovere de tweede stem zingt, moet ik onwillekeurig denken aan de angelsaksisch getinte americana van The Watchman waarin Ankie Keultjes haar partner Ad van Meurs vocaal ondersteunt.

Wat Ambrozijn - en ook deze cd - zo bijzonder maakt is het naast artistieke hoogstandjes, geregeld terugkeert naar de essentie. Lekker met z'n drietjes - zoals op het podium - swingende dansjes spelen. Gewoon, zonder elektronische foefjes en ingewikkeld doenerij. Elkaar uitdagend, zoekend naar de juiste afstemming tussen fiddle, accordeon en gitaar. Zo straalt het plezier af van Scottish for a happy new year, de traditional Moving cloud, Doedelyoudo? en de Gabormazurka.

Ambrozijn toont haar volwassenheid op momenten waarop het artistieke en doordachte materiaal moeiteloos en zonder enige gêne overgaat in het aangenaam eenvoudige back to the roots. De groep is daarin uniek. Met name in de tweede helft van de cd stijgt Ambrozijn daarin tot ongekende hoogte, met als toppunt dus het nummer Party at Mrs Garriocks dat vanuit een dromerige sfeer evolueert in een opzwepende sirtaki!

Ik heb er nooit een geheim van gemaakt Ambrozijn te rekenen tot de Europese top. De zang van Ludo Vandeau speelde in die oordeelsvorming een hoofdrol. Nu, na het vertrek van Vandeau, is mijn mening niet veranderd. Ambrozijn onderstreept met Botsjeribo zondermeer haar klasse. Theuns' stem is minder warm dan die van zijn voorganger, maar heeft absoluut charmes door de theatrale kwaliteiten en de breekbaarheid. Dit Ambrozijn is anders, maar zeker zo boeiend. Met de nieuwe stijl zou het Gentse drietal wel eens méér mensen daarvan kunnen overtuigen.

Ambrozijn anno 2004 past moeiteloos op Eurosonic of Lowlands. Dranouter en Folkwoods hebben zich vergist door argwanend de aangekondigde veranderingen af te wachten en de groep niet te boeken, of zijn er andere redenen voor hun absentie? Op Deerlycke staat Ambrozijn wel, dus vrijdag 20 augustus met z'n allen daar op af. Kun je niet wachten dan moet je je mengen in de drukte op St. Jacobs in Gent, waar tijdens de Gentse Feesten op dinsdag 20 juli de officiële cd-presentatie van Botsjeribo is.

Henk - Waardering 9,5