Iets spannender
had zeker gemogen

Voor de fans van de sympathieke Schotse singer/songwriter Dougie MacLean is dit album een verplichte aanvulling op hun platen- en cd-collectie. MacLean heeft een aantal standards opnieuw opgenomen, nu met het elfkoppig strijkensemble, het Perthshire Ensemble.

Dougie MacLean bespeelde in zijn jonge jaren vaak zelf de fiddle. Op het Zwolle-festival begin dit jaar, liet hij zich in het nummer Not Lay Down begeleiden door violiste Anna Wendy Stevenson van de groep Fine Friday. Dezelfde melodielijn die Stevenson toen koos, hoor je nu terug van het complete strijkensemble.

MacLean staat al jaren aan de top. Sommige songs van hem, zoals Broken Wings en natuurlijk Caledonia, worden over de hele wereld meegezongen. In eigen land wil iedereen wel eens met hem op het podium staan. Zo heeft hij de afgelopen jaren enkele keren met de strijkers van het Perthshire Ensemble opgetreden. Soms zelfs aangevuld met een regelrechte rockband. Nu beperkt MacLean zich echter tot zijn eigen stem, gitaar en de strijkers.

Over het algemeen heeft de arrangeur zich gelukkig terughoudend opgesteld. Geen overdadige strijkpartijen. Qua dynamiek op de cd had ik echter graag de rockers nu en dan erbij gehoord. Want MacLeans muziek wil nog weleens de zoetsappige kan insturen. Daar is wel wat aan te doen met spannende strijk-arrangementen, maar wat mij betreft kiest Kevin MacRae in zijn arrangementen te vaak voor de veilige toegankelijke weg. Tja, misschien past dat ook wel bij de liedjes van MacLean. Toch stel ik vast dat waar MacRea dynamischer en inventiever te werk gaat, zoals in Turning Away en in War, deze nummers onmiddellijk naar grotere hoogte stijgen.

Voor de fans kan het niet gauw stuk, die zullen With Strings grijs draaien. Wat zullen ze genieten van Broken Wings, Holding Back, Not Lie Down, Mary Queen of Scots, Turning Away, Ready For The Storm, Stepping Stones, War, Another Story en Caledonia. Ik betrap mijzelf erop dat ik na een paar draaibeurten onwillekeurig meeneurie. Misschien uiteindelijk toch een geschikt zondagochtend album?!

Henk - Waardering 7,5