Leoni Jansen - Three magic little words - Brigadoon/Idol Media BIS 075

Leoni Jansen kende ik eigenlijk alleen als tv-presentator, vroeger vooral van ‘Het jeugdjournaal'. Gesprekken met Annie Grace en Karine Polwart leerde mij echter dat deze ex-zangeressen van respectievelijk Iron Horse en Malinky met respect over de zangeres Leoni Jansen spraken. Beide Schotse dames werkten met haar samen in theaterprogramma's als Female Factory en Kelten in Caprera.

In het verlengde van deze programma's stort Leoni Jansen zich met het album Three magic little words op het repertoire van hedendaagse folkartiesten en singer-songwriters als Dougie Maclean, Cheryl Wheeler, Richard Thompson, James Taylor en youngster Karine Polwart.

leoni jansen - three magic little words

Opvallend op Three magic little words is de relaxte sfeer die dit album kenmerkt. Jansen wordt bijgestaan door een meer dan voortreffelijke band onder leiding van Onno Krijn, de pianist waarmee ze in 1996 al samenwerkte in Het hart bonkt, het kinderpopprogramma waarin Jansen samenwerkt met o.a. zangeres Lucretia van der Vloot. De band begeleidt vakkundig op de achtergrond en terughoudend, volledig in dienst van de stem die klinkt als een klok. Hiervoor hulde voor producer Onno Krijn.

Qua repertoire heeft Leoni Jansen gekozen voor het werk van merendeels eigentijdse singer-songwriters, aangevuld met een enkele traditional. Haar voorliefde voor Dougie Maclean is opvallend; maar liefst drie nummers van deze Schotse bard heeft ze voor dit album opgenomen, waaronder het heel bekende Broken wings, wat we o.a. al kennen in de uitvoering van Mary Black en Cherish the Ladies.

En daar wringt de schoen een beetje. Leoni Jansen heeft voor dit album gekozen voor wel erg bekend materiaal. Fields of Gold van Sting kennen we in ontelbare uitvoeringen. De Amerikaanse singer-songwriter Cheryl Wheeler schreef Summer fly, de Ierse Maura O'Connell maakte het nummer onvergetelijk en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Bijna elk nummer van Leoni Jansen ken andere uitvoeringen en dan ontkom je niet aan vergelijken. Moet dat altijd een nadeel zijn? Een eenduidig antwoord op die vraag is niet eenvoudig te geven. Ja, als een lied al vele diverse uitvoeringen kent en deze uitvoering daar niet veel extra's aan toe voegt (Fields of Gold/The water is wide). Nee, als jouw uitvoering iets speciaals weet op te roepen, zoals Jansen voor mij overtuigend doet in Turning Away van Dougie MacLean en het prijswinnende Where do you lie, een beklemmend lied van Karine Polwart, geschreven naar aanleiding van de vreselijke gebeurtenissen in het Bosnische Srebrenica van 1995. Dit nummer overtreft de versie zoals die te vinden is op Malinky's eersteling Last leaves.

De uitvoering van Crazy Man Michael groeit naarmate ik het nummer vaker hoor. Had ik in het begin wat moeite met het hoekige karakter van dit nummer, gewend zijnde aan de prachtige ronde melodie die deze Fairport-klassieker zo kenmerkt, zo langzamerhand blijkt dat de stem van Leoni Jansen zich uitstekend leent voor deze jazzy benadering.

Afrondend kan ik constateren dat Leoni Jansen met Three magic little words een uitstekend album heeft afgeleverd, maar dat ze een volgende keer qua repertoirekeuze best iets eigenzinniger uit de hoek mag komen.

Leoni Jansen toert tot eind mei uitgebreid door ons land. Voor data en plaatsen van deze optredens kun je terecht op haar website (www.leoni.nl). Koop je dit album bij een optreden of via haar website, dan krijg je het bonus-album ‘Encore' (met 4 extra-nummers) er gratis bij.

Leoni gaat op 5 mei met 6 zangeressen met de helicopter langs de bevrijdingsfestivals van Roermond, 's Hertogenbosch, Amsterdam en Almere. De zangeressen komen uit She Got Game en Made In Holland. Het zijn Izaline Calister, Sarina Voorn, Minyeshu, Lotte Zekhuis, Giovanca en Adriana Romein. Als speciale gast is Hind uitgenodigd.  In deze optredens wordt speciale aandacht gevraagd voor Amnesty International en de rechten van Irakese vrouwen.

Assie Aukes: waardering 8-