Dynamisch en
eigenzinnig

Het Antwerps duo Frozen Fish brengt met de mini-cd 6-PACK een album op de markt dat qua uitstraling en aparte aanpak/productie afwijkt van wat de meeste Belgische folkgroepen doen. De Vlaamse newfolk kenmerkt zich door perfectie in instrumentbeheersing, compositie en arrangementen. De eigen Vlaamse roots hoor je steeds terug in vergaande cross-overs. De ene muzikant is nog hoger opgeleid dan de ander, hetgeen vaak leidt tot uitgekristalliseerde fraai gepolijste muziek.

Het eigenzinnige Frozen Fish lijkt daar wars van. Ze 'rammen' er op 't eerste gehoor energiek op los in een vaak hoog tempo. Dynamiek en enthousiasme is hun credo. Gepolijst is het al helemaal niet, zelfs is hier en daar sprake van slordigheid in de detaillering. Is Frozen Fish daarom minder? Nee, absoluut niet, wel anders.

Zanger Rob Segers bespeelt gitaar en mondharmonica en Kris Laukens speelt fiddle, whistles en mandoline. Ze spelen geen Vlaamse dansjes of eigentijdse interpretaties daarvan, maar jachtige akoestische bluesy american folky songs en instrumentalen met een keltisch randje. Hier en daar duiken invloeden op uit gipsy en klezmer. Naast een traditionele Joodse bruiloftsdans hoor je vier eigen songs en een zelf geschreven instrumentaaltje.

Hoofdrollen zijn er voor stem, gitaar, viool en mondharmonica. De zang van Segers heeft in de verte iets van die bij de Ierse band Kila. Zijn stem zal ongetwijfeld gevormd zijn tijdens de vele straatconcerten die Frozen Fish de afgelopen tien jaar gaf in Antwerpen, Schotland, Engeland en Ierland. Ook hun jamsessie-achtige aanpak die op 6-PACK doorklinkt is daar niet vreemd aan.

Op 6-PACK moest het 'live-gevoel' en de ruimte voor improvisatie overeind blijven, reden waarom bewust gekozen werd voor directe live-opnamen. Die maakten ze met z'n tweetjes in de homestudio van Kris in Antwerpen. Dan volgt een unieke stap in de productie. Ze sturen hun live-opnamen naar bevriende Ierse muzikanten, waarmee ze in Sligo nogal eens jamden. De opnamen gingen vergezeld van de vraag er eventueel iets aan toe te voegen.

Dat is inderdaad gebeurd en wel op een terughoudende maar effectieve wijze. Rodney Lancashire doet iets op mandola en mandoline. Eamonn Costello geeft de Joodse bruiloftsdans net iets meer schwung met zijn accordeon, Cathy Jordan (ja, die van Dervish) hoor je een enkele keer subtiel op bodhran en bones. De belangrijkste toevoeging komt van Steffi Geremia in de vorm van fraaie backing vocals en af en toe fluit en percussie.

Waar Frozen Fish er graag een hoog tempo op na houdt is er gelukkig ook plaats voor lyriek, melancholie én humor: in de song Mustang Coffee horen we zowaar een echt paard hinniken. Dat ze zichzelf in allersnelste stukjes voorbij dreigen te draven, nemen we dan ook graag op de koop toe.

Frozen Fish heeft een viertal cd-presentaties in en om Antwerpen achter de rug tijdens het Feest van de Folk. Komende weken is het duo nog te zien op:
Za 15 mei: O'Fiach Irish pub, Eikelstraat 2500 Lier 21:30.
Za 29 mei Boinkfestival Borsbeek hoofdpodium zie www.boink.be.