Intrigerend stemgeluid

De officiële debuut-cd van Michel van Montfort, want dat is Grand Theft, laat deze Antwerpse singer-songwriter horen zoals hij ook live overkomt. Een uitzonderlijk stemgeluid ondersteund door knap snarenspel in een rootsy idioom. Maar Time Passed on the Switchback is geen live-cd maar een perfect geproduceerd studio-album. Naast de snaren en mondharmonica die Grand Theft live omringen is de muziek van Michel van Montfort op gepaste wijze aangekleed met drums, percussie, piano, orgeltje, lap steel, slide gitaar, dobro, mandoline en bas.

Waar het ongewoon hoge niveau van zijn vaste opper-snarenplukker Raf Timmermans (Lazy Horse) je meteen inpakt, is het toch de stem die Grand Theft zijn eigenheid geeft. Als jonge langharige god kan hij die oud en doorleefd laten klinken als 'n Johnny Cash op z'n laatste benen. Net als deze country-god heeft Grand Theft van die gepijnigde vreemde stembandtrillingen, die al snel minder ongecontroleerd blijken dan het aanvankelijk lijkt.

Grand Theft laat zich inspireren door grote voorbeelden als Townes Van Zandt, maar zijn eigen geluid is gevarieerder. Zijn muziek klinkt minder gepijnigd dan zijn stem. Hij kan lekker rootsrocken en deinen als in Summer en Pantomime. Een enkele keer zorgen lap steel-accenten voor een mysterieus tintje zoals in het prachtige Roger Waters-achtige Backseet. Zijn mondharmonica doet wel eens denken aan Neil Young, zoals in 16 years.

Zijn songs hebben kop en staart en hebben soms zelfs hitpotentie voor een alternatief publiek. Zoals For a couple of days. Dat heeft naast de gezongen melodielijn nog een daarvan afgeleid tweede melodielijntje dat van 't begin tot 't eind om de haverklap uit zo'n lekker doorzeurendje orgeltje opduikt. Onwillekeurig nestelt zich dat in je grijze cellen. Naast zijn intrigerende stem is zo'n pakkende instrumentale side-line een tweede handelsmerk van Grand Theft. In het eveneens toegankelijke openingsnummer Miss Cameo is die rol weggelegd voor de mandoline, in Pantomime voor de mandoline & gitaar, in Handsome voor de mondharmonica en in Only a minute voor de elektrische piano.

Time Passed on the Switchback is een aangename produktie geworden van Parsifal en een debuut van hoog niveau.

Henk - Waardering 8,5