Kadril brengt samen met
Alumea Galicië in huis

doorJan Van Rymenant (Borsbeek) en Javier Prieto Melendez (Villagarcia)

Al meer dan de helft van mijn leven trek ik enkele keren per jaar naar het prachtige Galicia , een wondermooie provincie in het Noord Westen van Spanje, en heb zo de traditionele muziek zien evolueren van kleine lokale bandjes naar een uitstekend exportproduct (Carlos Nunez, Mercedes Peon, Uxia, Budino enz). Hier in ons eigen landje, bijna even groot als Galicia, staat ook heel wat fraais op de podia, neem nu bijvoorbeeld Ialma en Alumea, met hun roots in Galicie en Kadril, een grote gevestigde waarde in de traditionele folk muziek hier ten lande.

Op een mooie dag moet één of andere hogere macht het lumineus idee hebben gehad deze twee groepen elkaars pad te laten kruisen. In het prille begin Kadril en Ialma, nu Kadril en Alumea. Een cd is natuurlijk voor een liefhebber van beide stijlen iets om naar uit te kijken en dan blijkt het nog een dubbele te zijn. De playtoets ingedrukt en met een flesje Albarino (uitstekend wijntje van Cambados uit Galicia) lekker onderuit in de zetel, erg benieuwd naar het resultaat uit de Wildboar Studio. Wat me opviel:

CD 1
De cd begint met Danza De Touton, toevallig een kleine parochie van het stadje Mondariz waar ik een paar jaar geleden een dagje rondgetrokken heb en me stevig geamuseerd heb op het feest van Santa Marta, qua opener zit het dus direct goed. Puur traditie.

"Hollantse lietjes" met gaita en tamboerijn in een belangrijke rol, lekker instrumentaal nummertje dat Couragie.

De in het Nederlands gezongen liedjes zoals 'De Spanjaard in Gent', 'Een schamel Mersenier' vallen op door hun verscheidenheid, elke song heeft een eigen uitstraling, verrast telkens en heeft de tand des tijds goed overleeft.

Het meerstemmige Foliada de Folgoso laat erg goed horen hoe zuiver en pittig in Galicia kan gezongen worden.

CD 2
Uterus, het openingsnummer van de tweede cd heeft enkele beluisteringen nodig gehad maar werd voor mij na een tijdje één van de mooiere dingen op deze plaat, afkomstig uit het repertoire van de kathedraal van Santiago zacht overgaand in een processiemarsje en eindigend op een fandango, een muziekstijl die uit Huelva en omgeving komt.

La Muniera de Camposa - areal, een erg bekend en dansbaar nummer met lekker bombastisch einde uit de streek rond Villagarcia de Arousa (Ria de Arousa) mijn hometown als ik ginder ben. Het geeft me kippevel dit terug te horen op een Belgische uitgave. De gaitaband Contrabanda uit Brussel heeft dit ook op zijn playlist staan en op elke fiesta hoor je dit steeds terug komen.

La Paloma Negra is een rustig lied, de gitaar en de stem (in het Spaans) van Eva .....mooi hoor. Af en toe lijkt het Linda Ronstadt wel. Pure Mariachi maar ingetogen, geen schelle trompetten en zinderende gitaar ritmes, nee puur muziek zoals we het ook wel eens graag hebben.

Beide cd's zijn uitstekend van kwaliteit en zeer genietbaar. Geen plat commercieel product maar iets waar een mens nog wat van kan leren en eens mag bij blijven stilstaan. Betere publiciteit voor 'Espana Verde' bestaat er eigenlijk niet.

De fles leeg, de geest vol heimwee naar de Terra Unica maar voldaan omdat het gewoon erg goed is. Algemeen is deze dubbelaar ideaal voor de mens die een keertje Galicia (toch een dikke 2000 km verder) muzikaal wil verkennen maar vanuit zijn zetel en tevens wat oude liedjes uit de lage landen mee kan pikken. Het is geen meesterwerk maar dit project komt toch aardig in de buurt. De muzikale schat die deze groene provincie herbergt heeft zoveel pareltjes dat je makkelijk een 50 tal cd's kan vullen met al het moois van ginder maar dit schijfje mag gerust bij het betere werk gerekend worden, zeker nu er een evenwichtige mix is met liedjes van bij ons. Ongeveer 100 minuten muziek, meer hoefde niet, minder mocht niet. Ik zou zeggen opdracht geslaagd. Kadril doet het weer, proficiat! Als iemand me nu nog kan vertellen waar de vroegere herberg La Paloma Negra in Santiago De Compostella gesitueerd was heeft deze stad er een bedevaartsplaatsje bij.

Ik heb de cd laten horen aan een vriend die in Galicia woont en hij werd er stil van, die mens kon echt niet geloven dat dit uit onze "eigen muziekstal" kwam. Hij verstond niets van het Nederlands maar stond versteld dat de traditionele muziek zo mooi kon zijn. Met wat geluk zien we ze deze zomer aan het werk op enkele festivals of fiestas ginder, bijvoorbeeld in Zas (Festa Do Carbailleira) of Ortiguerra of in Santiago zelf op Festigal. Ik zal er zijn. Niet twijfelen, kopen deze plaat. Een must voor de liefhebbers, een aanrader voor de twijfelaars en een moeilijke kluif voor de meer kritische recensisten. Zulke dingen als dit moeten we koesteren.

Een verdiende 9 zou ik geven, het is iets dat ik zeer graag hoor. Maar ik geef deze score vooral omdat hier in de kroeg vele mensen kwamen vragen van wie deze muziek was, gewoon omdat ze het mooi vonden. Beste referentie toch, niet?

Een dubbel-cd is leuk maar als men de tweede cd uit het doosje wil nemen, let dan op, het bekende Wild Boar dobbelsteentje floepte een flink eind de lucht in en ligt nu ergens te wachten op recuperatie tussen de verzameling andere cd's . Mmm, toch nog iets dat niet perfect is.

Jan Van Rymenant (Borsbeek) en
Javier Prieto Melendez (Villagarcia) - Waardering 9