Forse stappen voorwaarts

Het gaat goed met Matzko. Sinds het uitbrengen van de debuut-cd ‘A Beautiful Mind’ grossiert de band uit Eindhoven en omstreken in prijzen. De laatste, de ‘Popov’-prijs leverde de opname van een nieuw mini-album met vier liederen op. ‘How?’ werd opgenomen in de ‘Brooklyn Sound Project Studio’ in Valkenswaard en wordt 14 november a.s. gepresenteerd in de Altstad in Eindhoven.

Dit tweede mini-album mag er zijn, letterlijk en figuurlijk. Letterlijk omdat de cd verpakt is in een smaakvol tasje, figuurlijk omdat de groep enorm gegroeid is. Het lijkt mij een belevenis om deze band live aan het werk te zien.

Over het eerste schijfje ‘A beautiful mind’ was ik niet onverdeeld enthousiast. Met name de zang van Heike Ceresa kom me niet altijd bekoren en ook de liederen waren niet allemaal even sterk. Op ‘How?’ klinkt Ceresa beter, minder op de voorgrond. Het viel mij op dat gitarist Peter Habets zoveel zong. In mijn herinnering deed hij dit op ‘Beautiful mind’ veel minder. Na beluistering bleek mijn ongelijk. Ook op ‘A beautiful mind’ zong hij veel, maar voerde Heike Ceresa vaak de boventoon. Op ‘How?’ klinken de vocalen beter in balans met elkaar. De nummers, geschreven door gitarist-zanger Peter Habets, zijn ook beter geslaagd. De groep speelt strak en enthousiast. ‘From a gun’, een lekker walsje met een tekst over politieke corruptie, boeit van begin tot eind. ‘Sick en Tired’ begint veelbelovend, maar het instrumentale intermezzo van viool en fluit in het midden van het lied doet wat afbreuk aan het geheel. Het tempo gaat fors terug in de titelsong ‘How?’. Een mooi ballade-achtig nummer met prachtige harmoniërende stemmen van Habets en Ceresa en een stijlvolle vioolpartij van Karin van Kooten. ‘A beautiful mind’ beleeft haar re-mix en daarin klinkt Matzko op haar best, spetterender nog dan op de debuut-single.

Met dit mini-album bewijst Matzko dat de groep de laatste tijd een paar forse stappen voorwaarts heeft gezet. Een paar kanttekeningen nog: ‘A beautiful mind’ is net als op de debuut-single weer het beste nummer. Laten we hopen dat Habets zichzelf nog eens gaat overtreffen en nog betere nummers gaat schrijven. Ook qua studiotechniek is de groep een stuk beter geworden, al klinken de drums nog niet overal even lekker. Maar dit zijn details bij een verder zeer geslaagd album. Mensen die wat meer muziek van de groep willen beluisteren, kunnen terecht op de website van Matzko (www.matzko.com).