Aanstekelijke
middeleeuwse deunen

Middeleeuwse muziek doet het al een tijdje goed. Vooral cross-over met andere genres lijkt, voornamelijk jonge, mensen aan te spreken. Het Deense eenmansproject Mauerbrecher maakt met moderne middelen middeleeuwse muziek.

Dit is een heel erg gelimiteerde cd die bestaat uit materiaal van twee eerder verschenen platen en een aantal nieuwe nummers. De muziek die Mauerbrecher produceert is echt heel goed en mag, ondanks dat het haast niet te krijgen is, niet onbeschreven blijven.

De cd opent met een robotachtige stem die de tekst van het Kyrie opleest, daarna vallen de percussie en doedelzakken in en word je meegesleurd in middeleeuwse taferelen. Op de rest van de cd is het minder duidelijk dat er een computers en andere electronische middelen zijn gebruikt om de muziek te maken. Sommige melodieën zijn samples maar wel op basis van echte instrumenten en vaak ingespeeld door de muzikant zelf. Hierdoor klinkt de muziek organisch en authentiek.

'Traubentritt' is het hoogtepunt van de cd. Het is een heel aanstekelijk dansnummer met een goede opbouw. Precies op de juiste momenten verandert er iets in het nummer. Voor de verandering is 'Saltarello' eens een keer minder hekenbaar uitgevoerd, wat leuk is voor de afwisseling want deze deun is door iedereen in het genre al meerdere malen gespeeld. 'In Praise of May' is een sfeervolle afsluiter van een hele leuke cd.

Mauerbrecher behoort tot de top van het middeleeuwse genre. De muziek klinkt net allemaal even iets anders dan bij de meeste groepen en vooral net even iets beter.

Martijn van Gessel - Waardering: 8,5