Gevarieerde CD van Mike Alviano

Uit Kitchener, Ontario (ten westen van Toronto) komt Mike Alviano. Een Canadees dus. In de jaren 90 speelde hij in de band van Shannon Lyon, een artiest die hier bij de liefhebber wel bekend is. Alviano besloot een paar jaar geleden dat hij solo wilde gaan en het tweede album dat hij maakte is Radiate. Op dit album spelen een aantal mensen mee die ik ook al op albums van Lyon heb gehoord, zoals producer Bill Braun (op gitaar en bas), percussionist Jeff Cowell en bassist Jason Schneider. De cd duurt een goede drie kwartier en telt 11 nummers.

Het eerste nummer, The Flood, hakt er meteen in. Het is een behoorlijk stevig rocknummer. Daarna ontwikkelt de plaat zich tot een heel aardige cd. De teksten zijn niet altijd even helder, maar gaan vooral over algemene dingen uit het leven, zoals Karmalita en Azalea, die elk op een eigen wijze over de liefde voor een vrouw gaan. Er is ook een lied over een writer's block, met de toepasselijke titel If I Could Find The Words. Dit klinkt countryachtig. All We Are is weer een stevig nummer dat qua muziek aan Springsteen doet denken. De cd eindigt met een vrij ingetogen Tunnel Mountain, dat voor mij ook het mooiste nummer is.

Over het geheel genomen is de cd gevarieerd. Gitaren spelen in de begeleiding een hoofdrol, met af en toe een mandoline en een mondharmonica. De stem van Alviano is vrij licht, maar ligt lekker in het gehoor. Af en toe lijkt hij een beetje te verdrinken in de begeleiding bij de steviger nummers. Het maakt me wel nieuwsgierig naar hoe deze man live klinkt, of zijn stem dan ook overeind blijft, want van concerten moet de artiest het tegenwoordig toch hebben. Ik heb begrepen dat het de bedoeling is hem naar Nederland te halen voor een aantal optredens. Dan kan het publiek zich daar zelf een oordeel over vormen.

Mirjam Adriaans: waardering: 7,5