sofia sanden courage

Sofia Sandén - Courage - Westpark Music 87124 (distributie Music & Words)

Ze is bekend van o.a. Ranarim en N.O.R.T.H, maar Sofia Sandén heeft nu haar eerste solo-album uit, getiteld Courage. Daarop staat een selectie van nummers uitgaande van de traditie van folkmuziek in de streek rond het Siljanmeer in Dalecarlia, een provincie van Zweden.

De cd met 16 nummers stamt eigenlijk al uit oktober 2005, maar is nu voor de Nederlandse markt beschikbaar. Courage klinkt vooral helder en sprankelend, met enkele ingetogen momenten. We horen de vier seizoenen langskomen in vijf stukken. Vinteren (winter) is een vrij vrolijk stuk met donkere cello (Johanna Dahl), niet echt wat je verwacht van de sombere Scandinavische winter met wel heel korte dagen. De herfst wordt eigenlijk in een dubbelnummer bezongen, Hösten (herfst) krijgt een onheilspellend sfeertje mee met vallende bladeren uitgebeeld door de viool, resonantiegitaar en cello en wordt gevolgd door het veel lichtere Rett Nu Har Hösten Kommet (zojuist is de herfst gekomen) waarin ook de kleurenpracht bezongen wordt. Sommartid (zomer) wordt begeleid door een lome, ietwat jazzy gitaar met een flamencotint, bespeeld door Jens Engelbrecht. Het laatste nummer van Courage is Vårsång (lentelied). Dit sobere liedje wordt overigens nog gevolgd door een bonustrack met voorzichtig vogelgetjilp.

Zweden kent een danstraditie, en die heeft op Courage een ruime plek gekregen. På Drift (op weg), een eigen compositie van Sofia Sandén, is een schottis met donkere hurdy-gurdyklanken van Harald Pettersson. Een wals uit Enviken is Enviksvalsen, een fijn instrumentaaltje. Tenslotte staat er een groepje van gezongen polska's op. Hej Courage (een uitdrukking uit de 17de eeuw), Om Jag Hadde Vingar (als ik vleugels had) en Pampidoser (betekent zoiets als opsmuk). De inhoud van dit liedje stelt niet zoveel voor, het komt erop neer dat iemand na het huwelijk een klein leuk meisje zal krijgen. De tekst werd destijds erbij verzonnen als hulpmiddel om een bepaalde melodie te leren, in dit geval dus een polska.

En Älskelig Vän (een geliefde vriend) is een ode aan de vriendschap. Met de  mondharmonica van Pelle Lindström als enige begeleiding krijgt het liedje een bluesy uitstraling. Wat rockachtig klinkt En Visa Vil Jag Sjunga (een liedje wil ik zingen) met een lekkere intro op gitaar en cello. Näktergalen (nachtegaal) beschrijft de ontmoeting tussen een ridder en een nachtegaal, die hij in een prachtige jonkvrouw verandert door met zijn mes te steken. Een Middeleeuws lied dat Sofia Sandén mooi weet te vertolken.

Het geluid wordt vooral bepaald door Jens Engelbrecht (gitaar, cister, mandola en resonantiegitaar) en Dan Sjöberg (viool en viola). Sofia Sandén heeft daarbij een helder, warm en persoonlijk stemgeluid en speelt op een paar nummers viool. Hoewel ze uitgaat van de traditie, weet ze ook modern te klinken. Niet door samples of remixen, maar door eigen bewerkingen en bijvoorbeeld een startende motor te gebruiken in een intro. Courage is een overwegend vrolijke, maar tegelijk subtiele cd. Qua inhoud horen we geen moord en doodslag in deze folkliedjes, maar vooral lieflijke taferelen. De muziek is gevarieerd, met fijne arrangementen. Lekker ontspannen...

Mirjam Adriaans, waardering: 8,5