Karakter en pareltjes

Zou Nederland een groter muzikaal geheim bezitten dan Philip Kroonenberg? Ik denk het niet. Philip is - om slechts een paar van zijn talenten te noemen - een begenadigd liedjesschrijver, uitstekend gitarist en daarenboven ook nog eens een prima zanger. Zijn relatieve onbekendheid moet dan ook worden toegeschreven aan zijn pertinente weigering een commerciële knieval te maken. Of zoals Philip's beroemde zus Yvonne het onlangs heel treffend zei: "Philip vaart maar één koers en dat is de notenbalk die hij zelf heeft geschreven. Hij houdt zich aan zijn eigen regels. Die worden door zijn hart gedicteerd en niet door zijn portemonnee."

Toch is de muziek van Kroonenberg behoorlijk toegankelijk. Liedjes als "Midnight Express", "Monkeys", "Patsy" of "Love on analytic lines" zouden beslist niet misstaan op de playlist van Radio 2 of soortgelijke zenders. Genoemde songs zijn terug te vinden op de onlangs verschenen compilatie "On the Midnight Express", een 14 tracks tellend overzicht van het beste van de tot nu toe verschenen soloplaten van Philip Kroonenberg.

Vijf komen van het uit 1995 stammende "Midnight Express", vijf van "Grounded" uit 1998 en vier van het in 2001 verschenen "Magic Magicians". Een evenwichtige greep dus uit de tot nu toe verschenen soloalbums van de 51-jarige, in Rotterdam geboren maar in Scheveningen opgegroeide psychotherapeut, die voordat hij in 1994 het solopad op ging deel uitmaakte van diverse groepen, waaronder Personnel waarvan ook Ad Vanderveen deel uitmaakte.

"On the Midnight Express" is een aanrader en een ideale manier om kennis te maken met de veel stijlen (van folkblues tot flamenco) omvattende muziek van Philip Kroonenberg. De financieel draagkrachtiger muziekfan wordt echter aanbevolen deze verzamelaar over te slaan en direct het complete solowerk van Kroonenberg aan te schaffen. Want het oeuvre van Philip omvat nog véél meer prachtige pareltjes dan de hier 14 bijeengebrachte songs. Jos van den Boom - Waardering 8, voor het gehele oeuvre 9