autumn shade - ezra moon
Autumn Shade - Ezra Moon - Strange Attractors Audio House / Clear Spot

Autumn Shade staat eigenlijk voor de jeugdige Amerikaanse singer/songwriter Jes Lenée. Als elfjarige schreef ze al haar eigen songs. Ze volgde een klassieke piano-opleiding en bekwaamde zich op een folky gitaar. Haar songs omgeeft ze met een vervreemdende etherische sfeer waarin folk, kamermuziek, psychedelia en singer/songwriter bij elkaar komen.
Op haar eerste volledige album Ezra Moon omringt ze zich met drie bevriende muzikanten op klarinet, viool, hammered dulcimer en drums. Zelf bespeelt ze naast piano en gitaar ook autoharp en een enkele keer keyboard, of een doffe trom.

Lenée zingt met een theatraal ‘kinder'-stemmetje een beetje à la Joanna Newsom of Björk. Vaak heeft het iets verzuchtends, iets fluisterends, een enkele keer haalt ze gepassioneerd uit. Ruim veertig minuten lang hangt er tijdens de twaalf nummers een dromerig melancholiek sfeertje bij poëtische soms nauwelijks te vatten teksten die meest handelen over de schoonheid van de liefde plus bijbehorende dompers, over spiritualiteit en natuur.

Het album opent met een kort instrumentaal intro waarin een dromerige piano met veel galm al snel vervormd ondergedompeld wordt in mysterieuze buitenaardse geluidjes. De laatste komen we vervolgens nooit meer tegen, die piano des te meer. De ene keer intimistisch in Fly Away als enige instrument bij de zang van Jes Lenée, dan weer in gezelschap van een prachtig bezielde viool (Sharla Pember) in het titelnummer, of vergezeld van diezelfde viool, die dan klinkt als een breekbare psalter in Violet.

Als alternatief voor de verstilde piano grijpt Lenée geregeld naar de akoestische gitaar die ze fingerpickend bespeelt bij zinnen als `All I Want was You' in bijvoorbeeld Seagarden, of al even intimistisch in Red dat warm wordt bijgekleurd door Nathan Wright's klarinet. Iets minder verstild klinkt haar gitaarspel in Home en in Lillacglas, dat met toevoeging van hammered dulcimer iets dynamisch krijgt om uit te monden in een licht pianowalsje dat echter al snel wegsterft in sombere tonen die ononderbroken de verbinding vormen naar het volgende nummer.

Al met al een spannend debuut van een getalenteerd singer/songwriter. Toch zou ze nog beter uit de verf komen als ze het theatrale in haar zang iets zou matigen, wat niet ten koste hoeft te gaan van de alternatieve underground-achtige ambiance.

Henk - Waardering 7,5