maureen mac gillavry - turn your back
Maureen Mac Gillavry - Turn your back - eigen beheer -www.mac-gillavry.nl

Zangeres Maureen Mac Gillavry profileert zichzelf op haar visitekaartje als singer-songwriter. In dat kader is het opmerkelijk dat ze op haar album Turn your back (to all those things that you have seen) louter en alleen covers opneemt. Op haar website staat echter te lezen dat ze momenteel bezig is met de opnames van eigen werk.
Haar inspiratie vindt ze vooral in de country, blues en folk en dat is te merken aan de repertoirekeuze op het album. Ze heeft een fijne neus voor goede songs, want op Turn your back staat een aantal goede. Zo staan er maar liefst twee covers op van Karla Bonoff, een Amerikaanse singer-songwriter die eindjaren ‘70 enig succes kende. Ik ken de muziek van Bonoff niet persoonlijk, maar ik weet dat Linda Ronstadt ooit twee van haar songs opnam voor het album Hasten down the wind uit 1976. Ik ben al een liefhebber van het werk van Rodney Crowell sinds de tijd dat hij optrad met Emmylou Harris. Zijn Leaving Louisiana in the broad daylight werd al eens door Emmylou Harris opgenomen (op het album Quarter Moon in a Ten Cent Town uit 1978). Op hetzelfde album is ook To Daddy van Dolly Parton te vinden. Voor sommigen misschien een nummer vol emotie, voor mij toch echt een draak. Zowel het origineel als de uitvoeringen van Emmylou Harris en Maureen Mac Gillavry kunnen mij niet bekoren.

Het is voor een artiest altijd een gok om (relatief) bekend werk van anderen op te nemen. De kans bestaat dat jouw versie niet in de schaduw van die andere kan staan. Ook Maureen Mac Gillavry ontkomt niet aan de constatering dat zij in de meeste gevallen de originelen of uitvoeringen van de illustere namen niet kan benaderen. Dit ligt niet zo zeer aan haar stem. Maureen Mac Gillavry beschikt namelijk over een prettige stem waar goed naar te luisteren valt. Het grote euvel van dit album is echter de eentonige en vlakke begeleiding en productie die de nummers weinig dynamiek meegeven. Was men op dat gebied wat voortvarender geweest, dan zou het album beslist een stuk aardiger geklonken hebben.
Doorsnee country klinken Leaving Louisiana in the broad daylight en Halley came to Jackson van Mary-Chapin Carpenter, afkomstig van het album Shooting Straight in the Dark. Which will van Nick Drake is afkomstig van diens album Pink Moon dat enkele maanden voor zijn voortijdige dood in 1974 uitkwam. De gepolijste versie van Maureen Mac Gillavry steekt wel schril af bij de desolate vertolking van Nick Drake zelf.
Lichtpuntjes zijn er gelukkig ook. Zo kennen Mac Gillavry's versies van Gretchen Peters On a bus to St. Cloud en Dream van Karla Bonoff wel de intensiteit  die deze nummers tot leven brengen. Wanneer zij de sfeer van deze nummers in haar eigen songs weet vast te houden en van een adequate begeleiding weet te voorzien, dan kunnen we in de toekomst zeker nog wat moois verwachten van Maureen Mac Gillavry..

Assie Aukes: waardering: 6,5