Image

Ongecompliceerde
bluesy Watchman


Vanavond (do 23 maart) presenteert The Watchman het nieuwe album Weep on, Willow in het Eindhovense café Wilhelmina (21.30 uur). Om deze alweer negende cd van The Watchman een tussendoortje te noemen, klinkt wat al te denigrerend. Maar waar watchman-Ad van Meurs voorafgaande cd's uitgebalanceerd samenstelde - van folk tot country, van blues tot rock - legt hij zich op Weep on, Willow enkel toe op akoestische blues.

De studio-opnamen zijn zodanig dat het bijna een live-concert lijkt. En dat is andere koek dan zijn vorige luid bejubelde album Carnival of Circumstance, of de Very Girls cd Elsewere Bound. Na al dat bedachtzame, melancholische, uitgekristalliseerde fraais wilde Van Meurs gewoon eens lekker de beuk erin met een bluesy album.

Dat is zeker gelukt. Het enthousiasme spettert er hier en daar vanaf. Alleen leidt zijn keuze voor een complete blues-cd tot minder afwisseling. Weep on, Willow bevat toegankelijke nummers die Van Meurs in z'n eentje elke maandagavond uitprobeert 'thuis op het podium van Eindhovens café De Buut'. Voor het vaste "Buut-publiek" speelt hij ze dan met veel plezier. Een openbare repetitie. Als het even stokt begint hij gewoon van voor af aan.

Zijn bluesnummers lijken ongecompliceerd, maar vereisen soepele snelle vingers en heel wat uurtjes oefening. Deze recht-uit-het-hart muziek is lekker om te spelen. Tijdens concerten met The Watchman gaat Van Meurs tussen alle wonderschone ballads door graag uit zijn dak met een Louisiana Blues (Muddy Waters) of 'n Laundry Days. Hoewel deze twee 'oude krakers' al op eerdere Watchman-cd's staan, zijn ze op Weep on, Willow opnieuw vastgelegd maar dan in een rauwere bluesy- en nog swingender versie.

Weep on, Willow - titel overigens ontleend aan een strofe uit Laundry Days - bevat daarnaast negen nieuwe nummers. Daaronder het al wat bekendere Drizzle met een leuke swing en de meezinger The Road (nanananananana). Op Louisiana Blues na zijn alle nummers van eigen hand.

Supergitarist Stephan Jankowski krijgt van Van Meurs alle ruimte voor zijn ijzersterke akoestische solo's. Van Meurs is al geruime tijd in zijn nopjes met deze meestergitarist in zijn band. Het zou me niks verbazen dat ook dit een van de drijfveren is voor Van Meurs om deze cd te maken; om Jankowski eens extra in de spotlights te plaatsen. Terecht! Op de hoes geeft hij zijn solo-gitarist extra credits door zijn naam groot te vermelden: Weep on, Willow. Acoustic Blues by The Watchman, featuring Stephan Jankowski on guitar.

Naast het uitmuntende werk van Jankowski vallen ook de ronkende bariton sax-riffs van Menno Romers op (o.a. het aanstekelijke Wheels). Zang is er van Van Meurs en zijn partner Ankie Keultjes (harmony vocals). Naast de reeds genoemde namen spelen ook mee Theo Wijdeven op basgitaar en contrabas en Eric Vanderlest op drums.

Het begeleidend tekstboekje bij dit album is eenvoudig, maar goed verzorgd. Natuurlijk staan er alle teksten in en mooie foto's, onder andere van Ronald Rietman van wie ook Folkforum.nl geregeld foto's publiceert. Wat het hoesje bijzonder maakt is de afgedrukte eindeloze rij aan locaties waar The Watchman ooit optrad, in alfabetische volgorde. Van Aalten tot Zwolle en van Ashford tot Worcester.

Hoewel dit album niet van dezelfde orde is als Carnival of Circumstance en Elsewere Bound, zal Weep on, Willow welkom zijn bij eenieder die graag de concerten van The Watchman bezoekt. Van Meurs zegt zelf: 'het is een release voor wie graag de bluesier songs van The Watchman hoort, voor mensen die in feite het spelplezier en de opwinding mee naar huis willen nemen'. Meer pretenties heeft The Watchman niet met deze cd. Aangenaam!

Henk - Waardering 8-