Puur en onversneden

Wannes van de Velde is een grootheid in de Vlaamse folk. Al vanaf de jaren zestig koestert hij zijn eigen Vlaamse cultuur zonder ook maar een spoor van nationalisme. Hij heeft zich ontwikkeld tot boegbeeld van de Vlaamse folkbeweging.

Naast zijn 'professionele' carrière - behalve liedjeszanger is hij ook dichter, flamencogitarist, beeldend kunstenaar en toneelauteur - zingt hij al ruim twintig jaar informeel wekelijks met vrienden rond de keukentafel. Er wordt gelachen, gedronken en gezongen. Voor het groeiproces van de nummers wordt royaal de tijd genomen. Geen haast. De repetities worden telkens afgerond in het café, waar nog lang wordt doorgepraat en gefilosofeerd.

Het koor noemt zich Water & Wijn, naar het reizend poppentheater dat aan het koor voorafging. Elf zangers en zangeressen zingen drie- of vierstemmig Vlaamse en soms Franse volksliederen. Van de Velde brengt de liederen in. Tot aan zijn vroege dood in '95 schreef vriend en muzikale collega Walter Heynen de arrangementen, nu tekent daar diens dochter Ann voor en een enkele keer Van de Velde zelf of zijn leerling Marc Hauman.

Op initiatief van een andere icoon uit de Vlaamse folk, Paul Rans (vroeger Rum, nu ondermeer programmamaker en producer traditionele muziek bij radio Klara), zijn 20 van die "keukentafel-liederen" vastgelegd op cd. Voor een co-productie met Klara tekende Music & Words meteen.

'Traditional Songs From The Low Countries' is in al zijn pure schoonheid een hoogstaand produkt geworden. Van de Velde verzorgt meestal de voorzang met het van hem bekende nasale benige geluid, een zangstijl die hij overnam van de oude Vlamingen van wie hij de liedjes leerde. Hoewel de liederen op Jubilee in 't Sint-Andries (Dree De Weerdt) na allemaal traditioneel zijn, voegt Van de Velde op zijn eigenzinnige manier 'n enkele keer eigen strofes toe, zoals hij ook aan de melodie nu en dan zijn eigen draai geeft. Wannes van de Velde is dan ook zondermeer dé dragende man achter Water & Wijn. Volkomen terecht volgt op het hoesje na de groepsnaam Water & Wijn dan ook de toevoeging: Wannes Van de Velde en Vrienden.

Marc Hauman - die het nasale geluid van Van de Velde leerde - neemt in Het Vierserregiment de voorzang voor zijn rekening ondersteund door zijn maat Lejo Janssens (ook Hauman & De Moeite). Verder zingen mee: Marc Brigou, Mieke Claes, Annemie Cornelis, Nanna Cornelis, Frieda Dauphin, Martine De Beule, Koen De Smet en Ann Heynen. Vijf muzikanten begeleiden terughoudend op ondermeer accordeon, gitaar en viool.

Dit is in het ruim 20-jarig bestaan het eerste album dat van Water & Wijn uitkomt. Op enkele van de bijna 30 solo-albums van Wannes van de Velde stonden al uitvoeringen van nummers die op deze cd staan. Bovendien verschenen de afgelopen jaren "keukentafel-nummers" van Water & Wijn op overzichts-cd's als de 8-delige serie Traditionele Muziek uit Vlaanderen (Klara/Eufoda), Liedboek 1 Jan Frans Willems (1990), Liedboek 2 Edmond de Coussemaker (1993) , Volksmuziek '85 (NV Phonic) en de verzamel-cd's Flemish Folkmusic '97 en '02. Of het materiaal nog ooit live wordt uitgevoerd valt te bezien. Van de Velde kampt met leukemie en is net herstellende. De liefhebber van pure onversneden folk kan na lang wachten nu in ieder geval dit prachtige album koesteren. Bovendien mag dit album beschouwd worden als een document. Een waardevolle bron voor jonge Vlaamse groepen om uit te putten.

Henk - Waardering 9