Positieve recensie NAP voor PlatoMania

Bert Dijkman schrijft voor PlatoMania (www.platomania.nl) en recensie over het album Nieuw Akoestisch Peil. Berts enthousiasme over Dubius is absoluut gemeend, des te jammerder is het dat zijn onafhankelijkheid in twijfel zou kunnen worden getrokken omdat hij de broer is van de zanger van Dubius. Hier de letterlijke tekest van de cd-recensie:

…Het aan Music & Words gelieerde Frea records specialiseert zich al enige tijd in het uitbrengen van kwaliteitsvolksmuziek. Met de verzamel-cd Nieuw Akoestisch Peil wordt ruimte gegeven aan een vijftal Nederlandse bands die in meer of mindere mate folkmuziek maken met als bindende factor het akoestische instrumentarium. Het is niet alleen een sympathiek initiatief, het gebodene heeft genoeg kwaliteit om zich te meten met menig buitenlandse act. Alle acts zijn met een paar tracks vertegenwoordigd zodat ze meerdere facetten van hun muziek kunnen laten zien. Wè-nun Henk is de langst bestaande groep die tegelijk ook de meest traditionele folk maakt. Ze komen uit Tilburg en laten ook Vlaamse invloeden toe. Humus is een duo dat soms wordt uitgebreid tot kwartet en zij maken vooral Engelstalige folk. Lirio laat zich beïnvloeden door jazz en Franse muziek en geven hun folk weer een eigen heel eigen draai. Erg geslaagd is de Piazzolla tribute die op deze verzamelaar te vinden is. Folk, reggae, latin en funk lijken moeilijk te mengen, Matzko lukt het wel op bijzondere wijze. Een beetje richtingloos klinkt soms wel, maar er zit voldoende potentieel in. Dat kunnen we zeker zeggen van Dubius, de band die al indruk maakte met de mini cd Wals. De drie songs die de groep hier brengt komen van de opnames voor hun binnenkort te verwachten debuut cd. Dubius steekt met kop en schouders boven de rest uit dankzij een volwassen sound en hun eigentijdse en Nederlandstalige folkpop doet uitzien naar die plaat….