Reiersrud en liedjes uit de As van het Kwaad

Illand Pietersma in het Utrechts Nieuwsblad:
…In 2002 wees George W. Bush met de term Axis of Evil de landen Iran, Irak, Noord-Korea en hun bondgenoten aan als vijanden van de democratie. De Noorse producer Erik Hallestad herinnert ons er aan dat er in de As van het Kwaad vooral vredelievende mensen wonen die een heilzame toekomst voor hun kinderen willen. Daarom trok Hallestad de ‘vijandige gebieden’ in, op zoek naar zangeressen. Die liet hij traditionele slaapliedjes zingen - misschien wel de onschuldigste versvorm die bestaat. De opnamen van dertien zangeressen uit landen als Irak, Palestina en Cuba verbond hij met westerse zangeressen als Nina Hagen, Sarah Jane Morris (Communards) en Eddi Reader (Fairground Attraction). Zo ontstonden ontroerende duetten in de oorspronkelijke taal en in het Engels, die door gitarist Knut Reiersrud heel knap op muziek zijn gezet - modern en popachtig, en tegelijk met groot respect voor de authentieke melodieën. De sfeer is ingetogen; het blijven immers slaapliedjes. Maar de krachtige, emotionele en liefdevolle vrouwenstemmen op Lullabues From The Axis Of Evil (Kirkelig/Choice) houden je meer dan wakker. Mijnheer de president, slaap zacht….

Niet al te opgewekt
Susan McKeown - 'Sweet Liberty' - World Village

Willem Hoogendoorn in de Haagsche Courant:
…Susan McKeown kijkt geregeld over de grenzen van de Britse traditional heen. Zo ontstond het mooiste liedje op dit fraaie album, 'Eggs in het Basket', waarvoor ze een half Mexicaans mariachi-orkest inhuurde. Geen voor de hand liggende combinatie, maar het resultaat geeft haar volkomen gelijk. (…) McKeown heeft een voorkeur voor niet al te opgewekte traditionals, maar een sombere plaat is haar derde solo-cd sinds 1996 beslist niet geworden. Dat komt door haar levendige en zuivere lage alt en door de voortreffelijke begeleiding: piano, gitaar, viool; gefiddeld wordt er nergens. Hoewel McKeown minder dwingend en indringend zingt dan de June Tabor, aan wie ze zowel qua stem als repertoire verwant is, heeft ze met 'Sweet Liberty', een fris en zeer overtuigend album afgeleverd in een genre dat toch behoorlijke afgegraasd is….

Akoestische folk van Motorpsycho
Motorpsycho - The International Tussler Society - Stickman/Konkurrent

Peter van der Heide in het Utrechts Nieuwsblad:
…Al op Demon Box wist het Noorse Motropsycho tien jaar geleden folk te combineren met loodzware rock. The International Tussler Society is het met wat bevriende muzikanten uitgebreide nevenproject. Het biedt Motorpsycho de mogelijkheid de grenzen verder te verkennen. De fans van harde gitaarriffs komen alleen aan hun trekken in een paar stukken die overhellen richting southern rock. Maar wat deze plaat, de opvolger van Soundtrack From The Tussler, echt bijzonder maakt, zijn de donkere ballades en de akoestische folk . Het is pure country, compleet met romantiek, thematiek en karakteristieke instrumenten als pedal steel, banjo en mandoline….